فواید آتش سوزی جنگل و تاثیر آن بر اکوسیستم

فواید آتش سوزی جنگل و تاثیر آن بر اکوسیستم

گلونی: توجه کنید که  ضرر آتش‌سوزی معمولا از منفعت آن بیشتر است و در زاگرس که تحت انواع فشار است آتش‌سوزی منفعت چندانی به بار نمی‌آورد.

به گزارش گلونی فواید آتش‌سوزی جنگل شامل مواردی است که در ادامه آن را می‌خوانیم:

۱- نابودی رستنی‎‌های هرز، پیش از نهال‎‌کاری و بر اثر آتش، نه‎‌تنها موجب تسهیل عمل کاشت می‎‌شود بلکه به از بین رفتن رقابت بین این رستنی‎‌ها و نهال‎‌های کاشته شده می‎‌انجامد و در نتیجه احتمال گرفتن و میزان رشد نهال‎‌ها را افزایش می‎‌دهد.

۲- در مواقعی که هوموس خام یا ترش تشکیل می‎‌شود با سوختن مواد آلی بر اثر آتش، تهویه خاک تسهیل و خواص فیزیکی خاک اصلاح می‎‌شود که بر رشد جنگل موثر است. به نظر می‎‌رسد که آتش سبب تشدید فعالیت باکتری‎‌ها و در نتیجه افزایش نیترات‎‌ها و همچنین تغییرات مفیدی در ترکیب شیمیایی خاک می‎‌شود.

۳- چون حریق سبب تنکی جنگل و موجب بهبود کمی و کیفی گیاهان می‎‌شود ممکن است به حال جانوران چرنده مفید باشد.

۴- آتش در جنگل گاهی سبب کاهش امراض می‎‌شود. چنانچه در جنگل‎‌های Pinus Palustris امریکای شمالی، اگر هر سه سال یک‎‌ بار آتش‌سوزی خفیفی رخ دهد شدت بیماری Spetoria Aciacola کاهش می‎‌یابد و نهال‎‌ها با نیروی بیشتری می‎‌رویند.

گاهی آتش گیاهانی را که واسطه انتقال بیماری‎‌ها هستند (مانند گیاه Ribes در بیماری زنگ برگ یا Coronartium ribicola که Pinus Strobus در ایالات متحده امریکا به آن مبتلا می‎‌شود) از بین می‎‌برد.

درنتیجه دامنه شدت بیماری را محدود می‎‌سازد. برای کشتن سوسک‎‌های پوست درختان سر پا نیز در جنگل‎‌هایی که به شدت به این آفت آلوده‎‌اند به سوزاندن عمدی پوست مبادرت می‎‌شود.

۵- در بعضی موارد که هرس مصنوعی شاخه‎‌ها برای جلوگیری از ایجاد گره در تنه‌گران تمام می‎‌شود، آن را به عمد می‎‌سوزانند. پس آتش ممکن است از این لحاظ فوایدی در بر داشته باشد.

آتش در کدام جنگل ها به زادآوری درختان کمک می‌کند؟

پایان پیام

گردآورنده: لیلا دباغ

منابع

  1. جزیره‌­ای، محمدحسین (۱۳۸۹) – نگهداشت جنگل، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
  2. جزیره‌­ای، محمدحسین (۱۳۳۸) – حمایت جنگل، چاپ مهر ایران، تهران.
  3. Hawley, R. c. and Stisckel, P. W. (1948) – Forest Protection. New York, London.

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 238447 ساعت خبر : 12:28 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=238447
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات