مجموعه قبله عالم محتوا در جذب مخاطب موفق است؟

مجموعه قبله عالم محتوا نداشته و فرومایه است

به گزارش گلونی مجموعه نمایش خانگی قبله عالم به کارگردانی حامد محمدی و با استناد به خود اثر، به صورت خیالی و گاه نیمه‌خیالی درباره زندگی ناصرالدین‌شاه قاجار ساخته و تا کنون دو قسمت از این سریال از پلتفرم فیلیمو منتشر شده است.

در این سریال، حامد کمیلی، هادی کاظمی، شقایق دهقان، سام درخشانی، پژمان بازغی و سایر چهره‌ها و نیمه‌‌چهره‌ها بازی کرده‌اند و صدای محمدرضا علیمردانی نیز به عنوان راوی در نقش امیرکبیر حضور دارد

فیلمنامه

اثر در ابتدا ادعا می‌کند که این داستان واقعیت ندارد، هر چند با وجود افزودن تخیل و زیاده‌روی در این کار، متن را بیشتر به قصه نزدیک می‌کند تا داستان.

در گزیده قسمت نخست اینگونه آمده؛ «پدرسوخته حرف که می‌زند، ما دل‌مان غنج می‌رود برای شنیدن زنگ صدای خودمان»

همچنین در شرح خلاصه قسمت دوم چنین نوشته شده است: «در شفاخانه دربار ناصری، طبیب مخصوص شاه، خشایارالسلطنه، در حال آزمایش است تا اکسیری برای شاه بسازد؛ اکسیر جوانی»

جدای از اینکه این توضیحات تا چه اندازه مرتبط به قبله عالم بوده یا سریال چه میزان به آن وفادار است یا خیر، این مجموعه بسیار زیاد از نبود محتوا، شوخی‌های درست و خوب و شیوه دلپسند روایت رنج می‌برد.

در مقایسه نمونه درست و مشابه، سریال قهوه تلخ، هم نمک دارد و هم روایت را با همین شیوه، درست تعریف می‌کند و حرف نیز دارد.

اما قبله عالم در روایت و شوخی، هیچ نسبت و رابطه‌ای با قهوه تلخ نداشته و مخاطب را تا اینجا از خود دور کرده است.

نکته دیگر، وجود شوخی‌های نچسب و نازل جنسی و نشان دادن بیش از اندازه زندگی ناصر‌الدین‌شاه است. فارغ از میزان همخوانی آن با واقعیت، در مدیوم و اندازه سریال، این پرسش مطرح است که لزوم نشان دادن آن نیاز است یا خیر؟

کارگردانی

در بخش فیلمنامه، به ناتوانی‌هایی اشاره شد که به کارگردان نیز مربوط و متعلق است. مواردی از جمله انتخاب چنین متنی، زیاده‌روی در آن، انتخاب نوع غیر کاربردی روایت، اصرار بر شوخی‌های بی‌مزه و بعضا جنسی و تکرار و درشت کردن آن.

حامد محمدی در روایت دوربین‌اش، با اینکه رفتار شگفت‌انگیزی از ایشان سر نمی‌زند، اما خطای آنچانی در چینش نماها و میزانسن ندارد.

آنچه در این دو قسمت آسیب جدی به مجموعه وارد کرده، متن ناخوب و نادرست و خالی از محتوای قبله عالم است.

بازیگری

بازیگران، به جز شقایق دهقان، با انتخاب شکل نخ‌نمای بازی‌اش، بد نیستند. در این میان هادی کاظمی و حامد کمیلی نسبت به بقیه خوب و درست‌ترند.

امید نگارنده

نگارنده با توجه به شرایط کنونی کرونا همچنین تغییر مسئولیت در حوزه فرهنگ و هنر کشور و زمزمه‌های عیان و نیمچه عیان سیاست‌گذاری‌های فرهنگی، راضی به شکست هیچ مجموعه‌ای نبوده و آنچه از نظر گذشت، با نیت بهبود اثر بوده و پیشگیری از زمین خوردن یک مجموعه. هر چند، شوربختانه، تصویربرداری قبله عالم به پایان رسیده و از بازخورد مخاطب محروم مانده است.

مجموعه نمایش خانگی قبله عالم را تماشا کنید

نقد سایر سریال‌ها را بخوانید

پایان پیام

نویسنده: نیما نعمتی زاده

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 241262 ساعت خبر : 12:28 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=241262
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات