چرا ملت ایران خسته و فرسوده شده است؟

چرا ملت ایران خسته و فرسوده شده است؟

به گزارش گلونی اگر به دنبال این هستید که چرا برخی مردم ایران این‌قدر بی‌اعتنا شده‌اند و حتی برای حفظ جان خودشان هم ماسک نمی‌زنند و دست از سفر برنمی‌دارند شاید این بخش از گفت‌وگوی دکتر مقصود فراستخواه با مهر به دردتان بخورد. کل مصاحبه هم در مهر هست که اگر وقت دارید بخوانیدش:

چرا ملت ایران فرسوده است؟

«جامعه ایرانی یک جامعه خیلی متنوع است و فرهنگ‌های مختلف و بالا و پائین‌های زیادی داشته است و دارد. من موقعیت‌های اجتماعی و وضع نهادهای اجتماعی را خیلی جدی می‌گیرم.

اگر ما یک‌جور لختی، تنبلی و خستگی داریم ناشی از موقعیت‌های اجتماعی است.

در عین حال در یک سیکل معیوب موقعیت‌های بد اجتماعی و تنبلی وجود دارد که همدیگر را تقویت می‌کند.

متفکران و روشنفکران ایرانی و نخبگان ایران در چهار پنج دهه اخیر تولیدات مهمی داشتند. ولی انسداد و فروبستگی که در ساختارها و نهادهای اجتماعی ما وجود دارد اینها را جذب نکرده است و این خودش ذهن را فرسوده و فرتوت می‌کند.

چون آدم‌ها حس خوداثربخشی‌شان را از دست می‌دهند و در نهایت به این نتیجه می‌رسند که ما هرکاری کردیم نشد و فایده نداشت و هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم.

وقتی ذهن یک ملت خسته و فرسوده می‌شود از ادامه راه حل‌ها منصرف می‌شوند. ولی من وقتی تصویر بزرگ ایران و تاریخیت جامعه را می‌بینم احساس می‌کنم که اینجا پایان کار نیست و همچنین نسل‌های تازه‌ای از خلاقیت‌ها وجود دارد.

اگر منِ فراستخواه خسته شدم، نسل دیگری شروع می‌کند. من در خیلی از مباحث و مقالات اخیرم از نخبگان معمولی بحث کردم.

نخبگان معمولی حتی آنگاه نیز که نخبگان برجسته و معروف جامعه که خسته شدند و کنار کشیدند در عرصه‌های مختلف محلی، مدنی، صنفی، حرفه‌ای، جنسیتی، نسلی و سنی و غیر آن خلاقیت‌های نوظهوری به خرج می‌دهند و با مسائل اجتماعی مواجهه شوند.

بنابراین می‌بینید که علی‌رغم همه محدودیت‌ها و سختی‌ها جامعه ایران همچنان چکه می‌کند و به زندگی خودش ادامه می‌دهد.

همانطور که می‌بینید امروزه میانگین سنی بسیاری از مترجمان جدی و حرفه‌ای ایران در مقایسه با چهل سال قبل خیلی پایین آمده است. همینطور است در عرصه‌های حرفه‌ای، هنری، علمی و فنی و مدیریتی و مدنی.»

برای خواندن متن کامل گفت‌وگوی خبرگزاری مهر با دکتر مقصود فراستخواه اینجا کلیک کنید.

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 241133 ساعت خبر : 1:37 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=241133
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات