نقش ناسیونالیسم در بروز جنگ جهانی

نقش ناسیونالیسم در بروز جنگ جهانی

به گزارش گلونی دو جنگ جهانی اول و دوم را خان‎‌و‎‌مان براندازترین جنگ‎‌های طول تاریخ بشر دانسته شده‎‌اند و عوامل متعددی در بروز آن‎‌ها نقش داشته است. یکی از این عوامل را ملی‎‌گرایی افراطی دانسته‎‌اند.

تاکید افراطی بر هویت ملی در سال‎‌های آخر قرن نوزدهم اتفاق افتاد و ملل اروپایی را به خصومت با یکدیگر کشاند.

دولت‎‌هایی چون بلغارستان، آلمان، ایتالیا، یونان و رومانی که در قرن نوزدهم تاسیس شدند، خیلی زود به فکر گسترش متصرفات و سلطه بر دیگر اراضی افتادند و دولت‎‌های قدیمی‎‌تر هم که در این امر سرآمد روزگار خود بودند.

خواسته‎‌های توسعه‎‌طلبانه دولت‎‌ها و مطالبات ارضی متعدد مایه تنش در اروپایی شد که آتشی مدام در زیر خاکستر داشت و مناقشات در بین کشورهای رقیب گسترش یافت و در نتیجه اروپا کم کم به دو بلوک متخاصم تقسیم شد. تمام این اتفاقات در بازه زمانی ۱۹۰۵ تا ۱۹۱۴ اتفاق افتاد.

نقش ناسیونالیسم در بروز جنگ جهانی

در این بین قدرت ناسیونالیسم‎‌ها نزد افکار عمومی بیشتر بود، ستادهای فرماندهی مشغول تهیه طرح‎‌های عملیاتی بودند و اروپاییان مسلح آماده جنگی بودند که هر لحظه ممکن بود، اتفاق بیفتد.

جنگ مذکور بالاخره در سال ۱۹۱۴ به دنبال ترور ولیعهد اتریش، آرشیدوک و همسرش به دست جوانی صرب رقم خورد و ماشین‎‌های جنگی اروپا به راه افتاد.

در اوت ۱۹۱۴ دولت‎‌های اروپایی وارد جنگی شدند که گمان می‎‌رفت، قرار است که خیلی زود، در عرض چند هفته، به اتمام برسد اما برخلاف تصور همه و در کمال شگفتی ۴ سال طول کشید و نه تنها اروپا که جهان را درنوردید.

در تابستان همان سال زمانی که تهاجمات با شکست مواجه شدند دول درگیر در جنگ متوجه شدند که جنگ در عین مرگبار بودن پایان ناپذیر است.

طولانی شدن جنگ بی‎‌هیچ نتیجه‎‌ای فقط باعث خستگی سربازانی شد که جان خود را در نبردهای بیهوده از دست می‎‌دادند و مردمی که خانه‎‌ها، جان‎‌ها و عزیزان‌شان را از دست می‎‌دادند.

در ۱۹۱۷ جنگ دستخوش تظاهرات و اعتراضات مردمی شد. اعتراضاتی که تا آن زمان به دلایل میهن‌پر‎‌ستانه بروز داده نمی‎‌شد.

جنگ در ۱۹۱۸ پایان یافت درحالی که مردم عادی و سربازان زیادی جان خود را از دست دادند و عملا شکست‌خوردگان میدان بودند.

پیمان لوزان پیمانی برای صلح

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

کد خبر : 238025 ساعت خبر : 12:28 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=238025
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات