نیکلای چائوشسکو و حکومت دیکتاتوری که با یک هو از بین رفت

نیکلای چائوشسکو و حکومت دیکتاتوری که با یک هو از بین رفت

به گزارش گلونی گاهی بنای یک ساختمان آن‌قدر سست و بی‎‌مایه است که با نسیمی فرو می‎‌ریزد.

بنای حکومت چائوشسکو، دیکتاتور کمونیست رومانیایی نیز چنین بود. دیکتاتوری دیرپای چائوشسکو در ۲۱ دسامبر سال ۱۹۸۹ با هو شدن به دست فردی که برای همیشه ناشناس باقی ماند، از هم پاشید.

چائوشسکو که به خود لقب رهبر بزرگ داده بود، از سال ۱۹۶۵ تا چهار روز قبل از اعدامش رئیس جمهور کشور سوسیالیستی رومانی بود. در سال‎‌هایی که گورباچف هم از آرمان‎‌های سفت و سخت انقلاب تا حدی عقب نشسته بود و دست به انجام یه سلسله اصلاحات زده بود، رهبر بزرگ رومانی در مقابل هرگونه تغییر ایستادگی کرد و تن به خواسته مردم نداد.

او در حالی در ثروت دست و پا می‎‌زد که مردم رومانی غرق در اختناق و فقر بودند و هرگونه مطالبه و اعتراض‌شان به شدت سرکوب می‎‌شد.

او و سیستم امنیتی حکومتش خود را در فضاهای خصوصی مردم، در خانه‎‌ها و روابط‌شان، جا داده بودند و موردی نبود که در آن دخالت نکنند و به جای مردم تصمیم نگیرند.

این در حالی بود که باید به جای چشم داشتن بر فضای خصوصی مردم توجه‎‌شان را بر اقتصاد بیمار خود متمرکز می‎‌کردند.

نیکلای چائوشسکو با تمام سرکوب‎‌ها و حقارت‎‌هایی که بر مردم تحمیل می‎‌کرد، خواهان توجه و ستایش از جانب آن‎‌ها بود و با وجود تظاهرات گاه و بی‎‌گاه در کشور می‎‌خواست محبوبیت خود را به نمایش بگذارد.

بنابراین در دسامبر سال ۱۹۸۹ در شهر بخارست راه‎‌پیمایی گسترده‎‌ای در حمایت از خود راه انداخت و تعداد زیادی (۸۰ هزار نفر) را مجبور به شرکت در راهپیمایی یا دنبال کردن آن در رادیو و تلویزیون کرد.

چائوشسکو مشغول سخنرانی شد و مردم هم به نشانه حمایتی تصنعی او را تشویق می‎‌کردند. در این حال فردی از بین جمعیت رهبر بزرگ را هو کرد.

جمعیت در بهت و سکوت فرو رفت. نفر دوم به نفر اول پیوست و ناگهان جمعیت ۸۰ هزار نفری میدان بخارست شروع کردند به هو کردن چائوشسکو و فریاد مرگ بر دیکتاتور سر دادند.

در این بین اعضای تلویزیون هم اتفاقات پیش‎‌آمده را مستقیما ثبت کردند و وزیر جنگ هم از کشتار مردم معترض سر باز زد. فردای آن روز یعنی ۲۲ دسامبر وزیر جنگ از دنیا رفت و بر مردم رومانی معلوم نشد که وزیرشان خودکشی کرد یا خودکشی شد.

مردم به کاخ ریاست جمهوری هجوم بردند اما چائوشسکو موفق به فرار شد.

این فرار چندان دوام نداشت و بعد از چندی دستگیر و در ۲۵ دسامبر همان سال همراه با همسرش اعدام شد و قصه دیکتاتوری را رقم زد که با یک «هو» از بین رفت.

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 237130 ساعت خبر : 11:13 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=237130
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات