زادروز هرمان ملویل نویسنده کتاب موبی دیک

زادروز هرمان ملویل نویسنده کتاب موبی دیک

به گزارش گلونی تا به حال فکر کرده‌‎اید سایه عظیم کشتی‎‌هایی که روانه دریا و اقیانوس می‎‌کنیم، تا چه حد موجودات دریایی را به وحشت می‌‎اندازد؟ امروز تولد نویسنده‎‌ای است که در رمان خود به همه‎ چیز درباره دریا، کشتی‎رانی و موجودات دریایی فکر کرده است.

فرقی نمی‎‌کند که باشید یا چه دغدغه یا خواسته‌‎ای داشته باشید، هرمان ملویل در کتاب «موبی‎دیک» خود برای همه، چیزی در چنته دارد. از پرسش‌های هستی‎گرایانه، کنایه‎‌های مذهبی-سیاسی و طنز اجتماعی گرفته تا تحلیل‌‎های اقتصادی و مسائل نژادی همه و همه در این کتاب پیدا می‎شود.

حتی اگر هیچ‌کدام از مسائل بالا برای‌تان جذاب نبود، می‎‌توانید از داستان زیبای کتاب نهایت لذت را ببرید چون در جست و جوی هرچه که باشید، ملویل خوانندگانش را دعوت می‌‎کند تا به دنیای ناشناخته‌‎ها پا بگذارند.

در قدم اول، کتاب داستان کاپیتان ایهب را تعریف می‎‌کند که به دنبال انتقام از موبی‎دیک، نهنگ سفیدی است که یک پای او را قطع کرده است. داستان سرشار از دزدان دریایی، تعقیب و گریزها و اتفاقاتی است که تنها در دنیای اقیانوس‌‎ها و دریاها امکان وقوع دارد.

با این‌حال نباید انتظار یک سفر ماجراجویانه متعارف مثل باقی فیلم‎‌ها و داستان‎‌های این چنینی را داشته باشید. این کتاب در سطوح و لایه‎‌های مختلفی نوشته شده که در هر سطح آن خواننده با دنیای متفاوتی در محدوده دریا و مفاهیم جدیدی در محدوده زندگی آشنا می‎شود. گاهی هم این آشنایی بسیار طنز و مفرح است و گاهی تراژیک و غمناک.

اتفاقات عجیب و غریب داخل داستان را می‎توان حاصل کار کردن نویسنده در کشتی در چندین سفر دریایی به گوشه و کنار جهان دانست.

اتفاقا نه تنها تجریبات زیسته هرمان ملویل بلکه ویژگی‌‎های شخصیتی او نیز در شخصیت راوی داستان بازتاب داده شده است و به این ترتیب مردی عجیب و غریب و کنجکاو همراه با روحی ناآرام و بی‎قرار چون هرمان ملویل توانست، سال‎‌ها پیش، خود را در کتابش، موبی‎دیک جاودانه کند. این کتاب به انتخاب مجله گاردین جزو صد کتاب برتر تاریخ قرار گرفته است.

این کتاب را آنلاین بخوانید

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 238647 ساعت خبر : 2:11 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=238647
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات