یادداشتی بر پایان تحمیلی سریال ها

یادداشتی بر پایان تحمیلی سریال ها

به گزارش گلونی یک مجموعه با یک کارگردانی درست، داستان یا بعضا قصه‌ای را تعریف می‌کند و مخاطب نیز در صورت وجود منطق روایت، بازیگران مورد علاقه و برخی دلایل دیگر آن را دنبال می‌کند.

نوع کلاسیک روایت، وجود ابتدا (معارفه آدم‌ها، فضا، ارتباط میان ایشان و گره یا بحران) تلاش برای حل مشکل و اوج‌گیری، نقطه تحول و اوج و پایان یا نتیجه‌گیری است.

در این میان به سبب تنوع سلیقه، گاهی جای برخی مولفه‌ها تغییر کرده و تقدم و تاخر اندکی جا به‌ جا می‌شود اما بازار اهمیت روایت درست و جذاب و منطقی از سکه نمی‌افتد. این یعنی همه چیز باید در خدمت تعریف داستان باشد.

تغییر تحمیلی داستان

برخی مواقع به سبب مرگ یکی از بازیگران اصلی، تغییر به ادامه روایت تحمیل می‌شود.

هر چند در مجموعه‌ تلویزیونی نرگس، ستاره اسکندری به سبب فوت زنده‌یاد پوپک گلدره، جایگزین این بازیگر شد و بیننده نیز با درک رویداد پیش آمده، پذیرفت.

در نمونه‌ای دیگر، فوت زنده‌یاد سیروس گرجستانی، و جایگزینی سیاوش طهمورث در سریال تلویزیونی شرم که مخاطب ضمن هم‌دردی با چهره از دست رفته، داستان را همچنان دنبال کرد.

برخی مواقع نیز ماجرا فرق کرده و اختلاف میان عوامل یک اثر موجب پایان ناگهانی یا تغییر می‌شود.

در این میان می‌توان به جدایی لیلا حاتمی از سریال نمایش خانگی نهنگ آبی و پانته‌آ بهرام از مجموعه تلویزیونی دلدادگان اشاره کرد.

پایان تحمیلی سریال ها؛ پایان غیر منتظره گیسو

سریال نمایش خانگی گیسو جدای از ناتوانی‌های جدی و عمیق‌اش، از فیلمنامه گرفته تا کارگردانی، پایانی عجیب‌تر از ضعف‌هایش داشته و با نوشته «ادامه دارد» روی هوا و ناتمام ماند.

پیش‌تر، هومن کبیری تهیه‌کننده گیسو از اختلافات میان خود و منوچهر هادی سخن گفته بود که سرانجام در این میان، مخاطب بیشتر نادیده گرفته شد و مجموعه ناتمام ماند.

به تازگی و براساس آنچه از منابع نیمه‌رسمی منتشر شده، سفر ناگهانی محمدرضا گلزار، بازیگر نقش سهیل به آمریکا و ترک گروه، مهم‌ترین دلیل تغییر و بی‌سرانجام ماندن داستان است. اینکه این سفر به سبب اختلاف بوده یا خیر تغییری در اصل ماجرا ایجاد نمی‌کند.

داستان گیسو از ریشه دارای نقایص اساسی بوده و بدون در نظر گرفتن جدایی بازیگر یاد شده نیز همچنان اثری زیر متوسط و سطحی به شمار می‌رود.

به نظر می‌رسد، هادی به فاصله گرفتن مقطعی از سینما نیاز داشته تا پس از آن، با برگشتی دوباره، به همان کارگردان سخت‌پسند و تر و تمیزساز بدل شده و توانایی‌هایش را به رخ بکشد.

نقد سایر سریال‌ها را بخوانید

پایان پیام

نویسنده: نیما نعمتی زاده

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 240010 ساعت خبر : 12:46 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=240010
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات