پیشگیری از آتش سوزی جنگل چگونه امکان پذیر است؟

پیشگیری از آتش سوزی جنگل از چه راه‌هایی امکان‌پذیر است؟

به گزارش گلونی برای جلوگیری از آتش‌‌سوزی، اِعمال اصول پیشگیری ضرورت اساسی دارد. هزینه‌‌های اجرای این عملیات، هرچه باشد، از مخارجی که اطفای حریق تحمیل می‌‌نماید می‌‌کاهد. نباید انتظار داشت که از اجرای اصول پیشگیری به سرعت نتیجه رضایت‌‌بخش حاصل شود زیرا گاهی نتایج مورد انتظار را پس از مدتی دراز می‌‌توان به‌‌دست آورد.

 در مورد حریق‌‌هایی که منشا طبیعی دارند پیشگیری محال یا غیرعملی است. هدف پیشگیری بیشتر کاهش مخاطراتی‌‌است که از حریق‌‌های ناشی از وجود انسان بروز می‌‌کند.

پیشگیری از آتش سوزی جنگل

۱: در سرلوحه اصول پیشگیری باید از تعلیم و تربیت افراد سخن گفت. اصول تربیتی که به این منظور اعمال می‌‌شود برای نسل کهن و نسل جوان و نوباوگان یکسان نیست و برای هر دسته و نسل و منطقه‌‌ای باید اقداماتی متناسب با شرایط طبیعی، اجتماعی و اقتصادی موجود به عمل آید.

از جمله اقدامات تربیتی و تعلیماتی باید از سخنرانی در رادیو و تلویزیون، نمایش فیلم، چاپ و توزیع هشدارنامه‌‌ها و تصاویر، چاپ تمبر، یا شعارهای مناسب در پای اوراق دولتی، ایجاد نمایشگاه و تماس‌‌های مستقیم نام برد.

آموزش به کودکان در مدارس و مهدکودک‌‌ها در زمینه پیشگیری از آتش‌‌سوزی در جنگل‌‌ها با روش‌‌های خلاقانه و فرهنگ‌‌سازی در مورد حفظ منابع طبیعی از سنین پایین می‌‌تواند بسیار موثر باشد.

۲: اجرای قاطعانه و بهنگام مقررات مربوط به تعقیب مرتکبان آتش‌‌سوزی عمد و غیر عمد.

۳: وضع، ابلاغ و اجرای مقررات درباره منع یا محدود کردن فعالیت‌‌هایی که به نحوی موجب بروز آتش‌‌سوزی می‌‌شود. مقررات مزبور شامل موضوعات و موارد زیر خواهد بود:

۳-۱. منع کلی ورود اشخاص به جنگل یا منع ورود به مناطق مخصوصی از آن در مواقعی از سال که بیم آتش‌‌سوزی می‌‌رود.

۳-۲.  ورود به جنگل به شرط دریافت پته ورودی و رعایت احتیاطات خاص از قبیل خودداری از روشن کردن آتش و یا افروختن آن به طرز مخصوص، در نقاط معین و …

۳-۳. منع به کار بردن اسلحه گرم، ایجاد کوره زغال و سوزاندن خاک‌‌اره کارخانه‌‌های چوب‌‌بُری داخل یا مجاور جنگل در مواقع بحرانی.

۴: اصول جنگل‌‌داری – در ایجاد جنگل‌‌های مصنوعی باید به آمیختگی گونه‌‌ها توجه داشت. به این معنی که درختان سوزنی‌‌برگ را با پهن‌‌برگان و یا درختان مقاوم به آتش را با گونه‌‌های حساس به طور مخلوط کاشت.

با اعمال اصول پرورشی از قبیل تُنک کردن به‌‌ موقع، کافی و منظم جنگل؛ خارج کردن تراشه‌‌ها، خرده‌چوب‌‌ها و دارماندها به صورت هیزم یا زغال؛ حذف شاخه‌‌های مرده درختان سرپا؛ برداشت رستنی‌‌های هرز و ناخواسته‌‌ای که وجود آن‌‌ها منشا بالقوه آتش است، می‌توان از آتش‌‌سوزی در جنگل تا حد زیادی پیشگیری کرد.

۵: تدابیر و اقدامات دیگر – ایجاد جاده و آتش‌‌بُر، احداث ساختمان به منظور سکونت جنگل‌‌بانان در درون جنگل برای امکان سرکشی مرتب و مداوم، بنای برج‌‌های دیده‌‌بانی مجهّز به وسایل مخابراتی از قبیل تلفن، بی‌‌سیم، اینترنت و غیره نیز در کمک به پیشگیری از آتش‌‌سوزی در جنگل و یا محدود کردن آن پس از وقوع تاثیر بسزا دارد.

آتش چگونه در جنگل شعله‌ور می‌شود

پایان پیام

گردآورنده: لیلا دباغ

منابع

  1. جزیره‌­ای، محمدحسین (۱۳۸۹) – نگهداشت جنگل، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
  2. جزیره­‌ای، محمدحسین (۱۳۳۸) – حمایت جنگل، چاپ مهر ایران، تهران.
  3. Hawley, R. c. and Stisckel, P. W. (1948) – Forest Protection. New York, London.

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 239562 ساعت خبر : 12:47 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=239562
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات