چرا ملت ها شکست می خورند کتابی در ستایش مردم سالاری

چرا ملت ها شکست می خورند کتابی در ستایش مردم سالاری

به گزارش گلونی در کتاب چرا ملت ها شکست می‌خورند آمده است: «بریتانیا و بیشتر مناطق شمال‌ غربی اروپا در ۱۸۷۰ راه‌آهن گسترده داشتند اما در روسیه عقیده بر این بود که خطوط راه‌آهن یک تجمل و نیاز مصنوعی‌اند. روسیه تا ۱۸۵۶ که در جنگ کریمه شکست خورد به راه‌آهن توجه نکرد و سال‌های سال طرح مباحث مربوط به توسعه راه‌آهن در روزنامه‌ها ممنوع بود.»

شاید با خواندن همین یک بند از کتاب به یاد خیلی‌ چیزها در دوره تاریخی ایران بیفتید و اتفاقات اواخر قرن نوزدهم در اروپا را با کشورهای همسایه مقایسه کنید.

اگر این کتاب ۶۳۶ صفحه‌ای را بخوانید از این دست مثال‌ها زیاد می‌بینید و مثلا با خودتان می‌گویید این اتفاق چقدر شبیه داستان ممنوعیت ویدئو است یا این اتفاق چقدر شبیه محدودسازی اینترنت است:

«گوتنبرگ در ۱۴۴۵ دستگاه چاپ را اختراع کرد. چاپ در ۱۴۶۰ به فرانسه و ایتالیا و در ۱۴۷۶ به لندن رفت.

بایزید دوم سلطان‌ عثمانی در ۱۴۸۸ چاپ را ممنوع کرد.

۲۳۹ سال طول کشید تا چاپ به عثمانی برسد اما دستگاه در ۱۴ سال فقط ۱۷ کتاب چاپ کرد چون کتاب‌ها باید زیر نظر هیئت دینی و قضات چاپ می‌شد.»

این کتاب درباره استثمار است و تاریخی را روایت می‌کند که در نهایت به رشد اروپای غربی و شمالی و انقلاب شکوهمند صنعتی ختم می‌شود.

در این کتاب با تاریخ خون‌بار استعمار اسپانیا آشنا می‌شویم و می‌فهمیم که «فرضیه جغرافیا»، «فرضیه غفلت» و «فرضیه فرهنگ» هیچ‌کدام رشد نکردن برخی جوامع را به خوبی نشان نمی‌دهند.

کتاب درباره استثمار اقتصادی و سیاسی است. کتاب به روشنی راه را برای پیشرفت پیش روی ما می‌نهد و از انقلاب فرانسه، چین در زمان مائو، آغاز راه آمریکا، قصه‌های تلخ آفریقا و چگونگی رشد کردن ژاپن و کره‌ جنوبی مثال‌هایی عبرت‌آموز می‌زند.

چرا ملت ها شکست می خورند

در بخشی از کتاب آمده است:

«چگونه سلطنت مطلقه فرانسه به آستانه انقلاب ۱۷۸۹ رسید؟

ملاحظه کردیم بسیاری از رژیم‌های مطلقه برای دوره‌های طولانی، حتی در میان رکود اقتصادی و اغتشاش‌های اجتماعی قادر به ادامه حیات بوده‌اند. همچون بیشتر مقاطع تاریخی که به انقلاب‌ها و تغییرات شدید می‌انجامند، این تلاقی عوامل مختلف بود که راه را برای انقلاب فرانسه باز کرد و این عوامل عمیقا با واقعیت صنعتی‌شدن شتابان بریتانیا ارتباط داشت.

و صد البته که طبق معمول این راهی نامقدر و محکوم به سیر وقایع بود؛ اقدامات متعدد دستگاه سلطنت برای ثبات بخشیدن به رژیم شکست خورد و انقلاب در تغيير دادن نهادها در فرانسه و دیگر صفحات اروپا موفق‌تر از آن چه بسیاری در ۱۷۸۹ تصور می‌کردند، از آب در‌آمد.»

کتاب درباره فروپاشی شوروی نکات جالبی دارد. کتاب درباره پیشرفت چین می‌گوید و سوال می‌کند آیا چین می‌تواند مثل آمریکا شود؟

اصلا آمریکا چه ویژگی‌هایی دارد و چطور آمریکا تبدیل به چنین کشوری شد و چرا کشورهای آمریکای لاتین راه آمریکایی شمالی را ادامه ندادند.

آیا مصری‌ها خود مقصر وضع موجودشان هستند و چرا بهار عربی به رشد دموکراسی در خاورمیانه منجر نشد؟

در این کتاب از سرنوشت محتوم افغاستان می‌خوانید و قوم پشتون و چرخه‌های شومی که در برخی کشورهای جهان هست.

ما در ایران چگونه می‌توانیم راه صدساله را در چند سال طی کنیم؟ آیا می‌شود؟ اگر می‌شود مسیر کجاست و آیا مسیر از کره جنوبی می‌گذرد یا از کره شمالی؟

این کتاب به ما می‌گوید طاعون سیاه در اروپا چگونه به استبداد بیشتر در شرق و حرکت به سوی صنعتی شدن در غرب انجامید.

اگر فرصت کنید و این کتاب را بخوانید قطعا دیدتان نسبت به جامعه و سیاست عوض خواهد شد.

این کتاب پر از نکته و حیرت است و حالا با ترجمه‌ای روان به فارسی در دسترس است.

کتاب ۱۵ فصل دارد و ۶۳۶ صفحه است.

کتاب را در فیدیبو بخوانید

کتاب را در طاقچه بخوانید

کتاب را از سایت روزنه بخرید

پادکستی درباره این کتاب در بی پلاس

راه باریک آزادی کتابی دیگر از نویسندگان همین کتاب است

پایان پیام

کد خبر : 240517 ساعت خبر : 9:55 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=240517
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات