کبک دری و جوجه هایش در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی

کبک دری و جوجه هایش در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی

به گزارش گلونی محیط‌بان ابوالفضل رهبری زاده توانست، فیلمی کم‌تر دیده شده از کبک دری و جوجه هاش در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی شمالی را ثبت کند.

کبک دری بیشتر در ارتفاع ۱۸۰۰ تا ۳۰۰۰ متری مناطق کوهستانی و در حد فاصل برف‌های دائمی و مرز رویش درختان زندگی می‌کند و سعی می‌کند از این مرز پایین‌تر نیاید.

کوهستان‌های با شیب‌های تند و با پوشش‌های بوته‌ای و علفی پرتگاه‌ها، دره‌های عمیق و دارای لکه‌های برفی زیستگاه کبک دری است.

کبک دری و جوجه هایش

نماشای گلونی را دنبال کنید

این پرنده بزرگ‌ترین کبک ایران است. نر و ماده این گونه شبیه به هم هستند فقط پرنده نر بزرگ‌تر و دارای مهمیز (برآمدی سیخک مانند) روی تارسوس‌هاست.

تغییرات فصلی ندارند. پرنده بالغ دارای روتنه خاکستری با نوارهایی از خال‌های بلوطی در پشت و رگه رگه طولی به همین رنگ در پهلوهاست.

حضور این پرنده به همراه دو جوجه خود در محیط‌زیست، علاوه بر زیبایی طبیعت و جذابیت برای علاقه‌مندان محیط‌زیست و حیات‌وحش، این موضوع را به دنبال دارد که حضور آنان در منطقه محافظت شده می‌تواند تضمین سلامت آنان را افزایش داده و امید به حفظ این گونه از پرندگان بالاتر برود.

گفتنی است منطقه حفاظت شده البرز مرکزی مابین استان های تهران، البرز و مازندران قرار گرفته و طی مصوبه شماره ۴ شورای عالی محیط‌زیست مورخ ۱۳۴۶/۷/۱۳ به عنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست پیوسته است.

منطقه حفاظت شده البرز مرکزی در قسمت جنوبی بیشتر به صورت کوهستانی با کوه‌های سر به فلک کشیده و دره‌های فراوان و سرسبز و چشم اندازهای زیبا، همچنین رودخانه خروشان و زیبای کرج و آبشارها و چشمه‌های متعدد، سنگ‌ها و صخره‌هایی با اشکال هندسی زیباست.

همچنین تنوع اقلیمی و شرایط خاص اکولوژیک و توپوگرافی منطقه شرایط زیست مساعدی را برای زندگی انواع وحوش در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی فراهم آورده است.

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 237205 ساعت خبر : 12:04 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=237205
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات