کتاب جنگ و صلح و روایتی گسترده از تاریخ

کتاب جنگ و صلح و روایتی گسترده از تاریخ

به گزارش گلونی می‎‌گویند برای ایجاد عادت کتاب‎‌خوانی بهتر است، هر کجا که می‎‌رویم کتابی با خود داشته باشیم تا اگر زمانی به دست آمد، از آن زمان برای کتاب خواندن استفاده کنیم و آن را بیهوده تلف نکنیم. احتمالا می‎‌پرسید چه کتاب‎‌هایی را با خود به سفرهای شهری و غیره ببریم و بیاوریم؟

این‌جا در این یادداشت می‎‌خواهم به شما بگوییم بهتر است چه کتاب‎‌هایی را از خانه خارج نکنیم. یکی از این کتاب‎‌ها جنگ و صلح اثر معروف لئو تولستوی است.

اثری که بیش از هر چیزی به تعداد زیاد شخصیت‎‌ها، طولانی بودن داستان و در نهایت حجیم بودن کتاب معروف است.

تولستوی در سال ۱۸۶۳ نوشتن رمانی درباره یک فعال سیاسی معترض که از تبعید در سیبری به خانه بازگشته بود را آغاز کرد.

اما پنج سال بعد این رمانی که قرار بود کوتاه باشد به رمانی در هزار و دویست صفحه تبدیل شد که ترکیبی از داستان‎‌های عاشقانه، نبردها، مسایل مذهبی و حتی سوختن مسکو در آتش بود اما در آن هیچ خبری از یک سیاسی معترض پیدا نمی‎‌شد.

کتاب جنگ و صلح و روایتی گسترده از تاریخ

ماجرا از این قرار بود که تولستوی قصد داشت تا رمانی درباره گروهی از انقلابیون نجیب‎‌زاده به نام دیسمبریست‎‌ها بنویسد که در ۱۸۵۶ بعد از ۳۰ سال بخشیده شده‎‌اند.

اما کمی بعد دریافت تا وقتی به ماجرای سال ۱۸۲۵ (سالی که گروه مذکور علیه نیکولای اول قیام کردند) اشاره‎‌ای نکرده باشد، نمی‎‌تواند چیزی درباره دسمبریست‎‌ها بنویسد.

کمی بعدتر باز به این سوال رسید که چگونه می‎‌تواند از ۱۸۲۵ بگوید، در حالی که درباره یورش ناپلئون به روسیه در ۱۸۱۲ چیزی نگفته است؟

سوالات این‌چنینی تولستوی این‌قدر ادامه یافت تا به سال ۱۸۰۵ رسید و شروع به نوشتن اثری کرد که علاوه بر این که تاریخ گسترده‎‌ای را در بر گرفته است، زندگی آدم‎‌های عادی آن زمان را هم به تصویر می‎‌کشد.

اما کتاب بیشتر به طبقه اشراف یعنی طبقه‎‌ای تولستوی بهتر از همه می‎‌شناخت پرداخته است و کم‎‌تر زندگی تمام مردم روسیه را در برمی‎‌گیرد.

این کتاب با برخورد روسیه و فرانسه شروع می‎‌شود و هیچ شخصیت محوری‎‌ای هم ندارد و خواننده را وارد دنیایی از پرسش و پاسخ‌هایی می‎‌کند که به او اجازه دور شدن از کتاب را نمی‎‌دهد.

این که تولستوی به نحوی داستان‎‌پردازی کرده که مای خواننده نمی‎‌توانیم از کتابش دور شویم و همچنین قطر عجیب و غریب کتاب باعث می‎‌شود که نتوانیم کتاب را با خود حمل و از خانه خارج کنیم و همان بهتر که در جایی زیر نور کم و در سکوت و آرامش غرق پرسش و پاسخ‎‌های تولستوی شویم.

کتاب جنگ و صلح را آنلاین مطالعه کنید

ده نکته درباره رمان جنگ و صلح اثر لئو تولستوی

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 237643 ساعت خبر : 9:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=237643
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات