مسابقه ای برای پایان کرونا کشورها چقدر واکسن زده‌اند؟

مسابقه ای برای پایان کرونا کشورها چقدر واکسن زده‌اند؟

  • سرعت واکسیناسیون در کشورهای ثروتمند ۲۰ برابر سریع‌تر از کشورهای فقیر
  • بزرگ‌ترین کمپین واکسیناسیون
  • چهار میلیارد و چهارصد و پنجاه میلیون واکسن تزویق شده است

به گزارش گلونی و به نقل از گزارشی از بلومبرگ که در تاریخ ۱۷ مرداد به روزرسانی شده است، بیش از ۴.۴۵ میلیارد دوز واکسن کووید۱۹ در ۱۸۰ کشور دنیا تزریق شده است.

این یعنی بزرگ‌ترین کمپین واکسیناسیون در تاریخ در حال انجام است.

بر اساس آخرین اطلاعات تقریبا ۴۲.۶ میلیون دوز واکسن در روز تزریق می‌شود.

این میزان واکسن برای واکسیناسیون کامل (دو دوز یا یک دوز در واکسن‌هایی مانند جانسون اند جانسون) ۲۸.۷٪ از جمعیت جهان استفاده شده است.

اما توزیع واکسن در دنیا یکپارچه نیست. براساس این گزارش، سرعت واکسیناسیون در کشورهای ثروتمند ۲۰ برابر سریع‌تر از کشورهای فقیر است.

در امریکا تا کنون ۳۵۱ میلیون دوز واکسن تزریق شده است. در هفته گذشته، به طور متوسط ۷۱۲,۳۸۹ دوز در روز تزریق شده است.

چه زمانی زندگی به حالت عادی برمی‌گردد؟

در حالی که واکسن‌ها در جلوگیری از بستری شدن و مرگ بسیار موثر هستند، یک مبارزه هماهنگ برای متوقف کردن این همه گیری نیاز است.

کارشناسان بیماری‌های عفونی می‌گویند که واکسیناسیون ۷۰ تا ۸۵ درصد از جمعیت آمریکا باعث بازگشت زندگی به حالت عادی خواهد شد.

در مقیاس جهانی، با درنظر گرفتن نرخ کنونی تزریق واکسن، یعنی ۴۲.۶ میلیون دوز در روز، برای ایجاد ایمنی در سراسر دنیا راه طولانی در پیش است.

با این حال، ظرفیت تولید، به طور پیوسته افزایش می‌یابد، و واکسن‌های جدید توسط تولیدکنندگان به بازار می‌آیند.

با در نظر گرفتن میانگین روزانه تزریق واکسن در دنیا (۴۲.۶ میلیون در روز)، ۵ ماه دیگر برای پوشش ۷۵ درصد از جمعیت جهان نیاز است.

کشورها چقدر واکسن زده‌اند؟

اسراییل اولین کشوری بود که نشان داد استفاده از واکسن‌ها منحنی ابتلای کووید۱۹ را به سمت پایین سوق می‌دهد.

در اسراییل تا ماه فوریه بیش از ۸۴٪ از افراد سنین ۷۰ ساله و بالاتر دو دوز واکسن دریافت کرده بودند.

موارد ابتلا به کووید۱۹ به سرعت در این کشور کاهش یافت و این الگوی مشابه واکسیناسیون و کاهش موارد ابتلا و مرگ و میر در ده‌ها کشور دیگر تکرار شد.

اما این پیشرفت مورد تهدید قرار گرفته شده است. سویه‌های جدید، به رهبری نوع دلتا که بسیار مسری است، موجب افزایش موارد ابتلا شده است.

در حال حاضر مسابقه زندگی و مرگ بین واکسن و ویروس است. افراد واکسینه نشده بیشتر از همیشه در معرض خطر هستند، همانطور که یکی مقامات بهداشتی ایالات متحده پاندمی کووید۱۹ را پاندمی واکسینه نشده‌ها نامیده است.

حتی در میان کسانی که واکسینه شده‌اند، نوع دلتا ممکن است منجر به موارد ابتلای خفیف شود، و بر اساس آخرین داده‌ها کسانی که بیمار می‌شوند، با وجود دریافت واکسن می‌توانند بیماری را به دیگران انتقال دهند.

البته واکسن‌ها همچنان در پیشگیری از بستری شدن و مرگ موثر هستند.

اما از زمان آغاز کمپین جهانی واکسیناسیون، کشورها دسترسی نابرابر به واکسن‌هایی با میزان متفاوت اثربخشی را تجربه کرده‌اند.

قبل از ماه مارس، تعدادی از کشورهای آفریقایی تعداد کمی واکسن دریافت کرده‌اند.

در مقابل در آمریکا به ازای هر ۱۰۰ نفر ۱۰۵.۶ واکسن تزریق شده است.

تحویل میلیاردها دوز واکسن برای جلوگیری از گسترش کووید۱۹ در سراسر جهان یکی از بزرگترین چالش‌های تدارکاتی است که تاکنون انجام شده است.

مسابقه‌ای برای پایان کرونا

کشورها چقدر واکسن زده‌اند؟

مالدیو با تزریق واکسن کافی برای پوشش ۸۱.۳٪ از جمعیت کشورش یکی از پیشروترین کشورهای جهان در واکسیناسیون است.

چین، هند، اتحادیه اروپا، امریکا و برزیل ۵ کشور اول جهان با بیشترین دوزهای تزریق شده واکسن هستند.

در چین بیش از ۱ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دوز واکسن تزریق شده است. در حال حاضر به طور میانگین روزی ۱۷ میلیون دوز واکسن در این کشور تزریق می‌شود. ۴۴٪ از جمعیت این کشور دوز اول و ۱۶٪ از جمعیت این کشور هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند.

در هند نیز بیش از ۵۰۶ میلیون دوز واکسن تزریق شده است. با تزریق روزانه ۵.۵ میلیون دوز واکسن ۸٪ از جمعیت این کشور به طور کامل و ۲۸٪ از آنها دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند.

به طور تقریبی ۴۸۷ میلیون نفر در اتحایه اروپا واکسینه شده‌اند. در اتحادیه اروپا روزانه بیش از ۲.۵ میلیون واکسن تزریق می‌شود. بیش از ۵۲٪ از جمعیت اتحادیه اروپا به طور کامل واکسینه شده‌اند.

در آمریکا نیز ۵۰٪ جمعیت به طور کامل واکسینه شده‌اند.

در برزیل نیز با تزریق روزانه بیش از ۱.۴ میلیون دوز واکسن، ۱۴۹ میلیون دوز واکسن تزریق شده است. ۲۱٪ از جمعیت این کشور به طور کامل واکسینه شده‌اند و ۵۲٪ از آنها دوز اول را دریافت کرده‌اند.

با مقایسه میزان مرگ و میر در ماه‌های گذشته و قبل از شروع واکسیناسیون می توان با اطمینان از کارایی واکسن‌ها صحبت کرد. واکسیناسیون سریع و عادلانه در تمام دنیا به پایان این پاندمی خواهد انجامید.

چرا باید به واکسن های کرونا اعتماد کنیم؟

پایان پیام

ترجمه و تنظیم: مریم قره‌گزلو

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 240015 ساعت خبر : 5:51 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=240015
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات