داستان به قدرت رسیدن کلئوپاترا و شیوه مرگ او

داستان به قدرت رسیدن کلئوپاترا و شیوه مرگ او

به گزارش گلونی کلئوپاترا ملکه مصری را بیشتر به داستان‌های عاشقانه‌ای که درباره او گفته‌اند و به واسطه آثاری چون نمایشنامه شکسپیر و کنیز ملکه مصر و غیره می‌شناسیم. در ادامه، در این مقاله می‌خواهیم کمی بیشتر راجع به این ملکه مصری بدانیم.

کلئوپاترا از خاندان شاهی بطلمیوسیه بود. سر سلسله این خاندان یکی از کسانی بود که بعد از مرگ اسکندر بخشی از متصرفات او را به دست آورد و در مصر حکومت تشکیل داد. این خاندان اصلیتی یونانی داشتند و به نوعی فرهنگ یونانی را با فرهنگ مصری درآمیخته بودند.

یکی از همین آمیختگی‌های فرهنگی که البته چندان هم موثق نیست، مسئله ازدواج کلئوپاتراست.

بنا بر کتاب کنیز ملکه مصر زمانی که به کلئوپاترا گفتند باید با برادرش ازدواج کند تا خون شاهی در خاندان‌شان باقی بماند، او به این نکته اشاره کرد که در فرهنگ یونانی چنین وصلت‌هایی رسم و مشروع نیست.

اما خانواده او با تکیه بر این مطلب که آنان حاکمان مصر هستند و باید بنابر فرهنگ مصری عمل کنند، او را به ازدواج برادرش درآوردند.

با این که این ملکه قدرتمند مصری از هر حیث از برادرانش لایق‌تر بود اما در وهله اول نتوانست مستقلا بر تخت بنشیند و مجبور شد سلطنت را با برادران خود شریک شود. با این حال کلئوپاترا زن جاه‌طلبی بود و البته به توانایی‌های خود نیز باور داشت. در نتیجه کم‌کم نام برادر کوچک‌تر خود را از اسناد حذف کرد و دستور داد تنها چهره او بر سکه‌ها نقش ببندد.

در برخی روایات او پس از پشت سر گذاشتن ماجراهای بسیار در عرصه سیاست، ماری را تحریک کرد تا به او نیش زده و او را بکشد. در منابع دیگر نیز نقش مار حذف شده و تنها می‌گویند که او با زهر مرده است. در داستانی هم که شکسپیر از این ملکه قدرتمند روایت می‌کند، کلئوپاترا بر اثر زهر کشته شده است.

آشنایی با تمدن مصر و شیوه حکومتی این سرزمین

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 240598 ساعت خبر : 6:39 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=240598
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات