یخ های گرینلند با سرعت بیشتری در حال ذوب شدن هستند

یخ های گرینلند با سرعت بیشتری در حال ذوب شدن هستند

به گزارش گلونی گاردین نوشت: محققان دریافتند که سطح یخ وسیع گرینلند با سرعت بیشتری درحال ذوب شدن است، به طوری که مقدار یخی که این هفته در یک روز ذوب شد می‌تواند کل فلوریدا را در دو اینچ آب بپوشاند.

ذوب یخ به اعماق داخلی یخ‌زده گرینلند رسیده است. داده‌های دولت دانمارک نشان می‌دهد که این ورقه یخ تنها در روز سه شنبه ۸.۵ میلیارد تن جرم از دست داده است. پورتال نظارتی قطبی گزارش داد که روز پنجشنبه ۸.۴ میلیارد تن یخ ذوب شده است.

مقیاس ناپدید شدن یخ‌ها آنقدر زیاد است که یخ ذوب‌شده تنها در روز سه‌شنبه باعث ایجاد آب کافی برای پوشاندن کل ایالت فلوریدا آمریکا در دو اینچ یا ۵ سانتی‌متر آب کافی است.

یخ‌هایی که در گرینلند آب می‌شوند، به عنوان آب به اقیانوس می‌ریزند و در آنجا منجر به افزایش مداوم سطح دریاهای جهان ناشی از تغییرات آب و هوایی برآمده از فعالیت‌های انسانی می‌گردد.

مارکو تدسکو، کارشناس یخچال‌های طبیعی در دانشگاه کلمبیا و دانشمند کمکی در ناسا می‌گوید: «این سطح بسیار بالایی از ذوب است و احتمالاً چهره گرینلند را تغییر خواهد داد. زیرا محرک بسیار مهمی برای تسریع ذوب یخ در آینده و در نتیجه افزایش سطح دریاها خواهد بود.»

تدسکو می‌گوید که تکه‌ای از فشار قوی هوا، هوای گرم را از جنوب مانند یک جاروبرقی می‌کشد و آن را در شرق گرینلند نگه می‌دارد و باعث شده است که رکورد دما با ثبت دمای ۱۹.۸ درجه سانتی‌گراد در این منطقه در روز چهارشنبه شکسته شود.

با ذوب شدن برف‌های فصلی، یخ‌های تیره‌تر در معرض دید قرار می‌گیرند و سپس ذوب شده و به افزایش سطح دریا منجر می‌شوند.

تدسکو می‌گوید: «ما در گذشته چنین رویدادهای جوی را داشتیم، اما اکنون طولانی‌تر و مکررتر شده‌اند.»

برف مانند یک پتوی محافظ است، بنابراین وقتی از بین می‌رود لایه‌های زیرین سریعتر و سریعتر ذوب می‌شود، بنابراین چه کسی می‌داند که اکنون با ذوب یخ‌ها چه اتفاقی می‌افتد. شگفت انگیز است که این مناطق عظیم پوشیده از یخ چقدر آسیب پذیر هستند.

فصل ذوب یخ‌های گرینلند معمولاً از ژوئن تا آگوست ادامه دارد. داده‌های دولت دانمارک نشان می‌دهد که این جزیره بیش از ۱۰۰ میلیارد تن یخ از ابتدای ژوئن امسال از دست داده است و در حالی که شدت ذوب کمتر از سال ۲۰۱۹ است – زمانی که ۱۱ میلیارد تن یخ در یک روز از بین رفت – منطقه تحت تأثیر در سال ۲۰۲۱ بسیار بزرگتر است.

براد لیپوفسکی، یخچال‌شناس دانشگاه واشنگتن می‌گوید: «نمی‌توان گفت که امسال رکورد ذوب یخ در این منطقه خواهد شکست، اما هوای گرم و مرطوب روی سطح یخ باعث ذوب شدن حجم زیادی از یخ می‌شود.

نکته هشداردهنده برای من قفدان واکنش سیاسی نسبت به این قضیه است. افزایش سطح دریا مانند یک قطار آهسته حرکت می‌کند، اما هنگامی که سرعت حرکت آن افزایش می‌یابد نمی‌توانید آن را متوقف کنید. این خبر خوبی نیست.

اگر تمام یخ های گرینلند آب شود، سطح آب‌های جهانی حدود ۶ متر (۲۰ فوت) افزایش می‌یابد و اگرچه بعید به نظر می‌رسد که چنین اتفاقی در یک بازه زمانی قابل پیش‌بینی رخ دهد، اما دانشمندان هشدار داده‌اند که شرایط بزرگترین جزیره جهان به دلیل فشارهایی که به دلیل گرمایش جهانی بر آن وارد می‌شود به نقطه بحرانی رسیده است.»

بر اساس محاسبات دانشمندان یخ‌های گرینلند سریع‌تر از هر زمان دیگری در ۱۲ هزار سال گذشته در حال ذوب شدن هستند.

سرعت از دست رفتن یخ با سرعت حدود یک میلیون تن در دقیقه در سال ۲۰۱۹ ثبت شده است.

گرینلند و سایر مناطق قطبی در قطب جنوب از سال ۱۹۹۴ تا کنون ۶.۳ تن یخ از دست داده‌اند.

این میزان از دست‌رفتن یخ، که با افزایش دمای هوا در حال افزایش است، جریان اقیانوس‌ها را تغییر می‌دهد، اکوسیستم‌های دریایی را تغییر می‌دهد و تهدیدی مستقیم برای شهرهای ساحلی کم ارتفاع جهان است، که خطر طغیان سیل را افزایش می‌دهد.

یک مقاله تحقیقی در سال ۲۰۱۹ نشان داد که سطح یخ گرینلند می‌تواند تا پایان قرن چیزی بین ۵ تا ۳۳ سانتی‌متر به سطح آب‌های جهان اضافه کند.

لیپوفسکی می‌گوید که جهان جایی بین وسط تا انتهای این میزان پیش‌بینی شده قرار دارد.

پیش بینی احتمال افزایش گرما در جهان

پایان پیام

مترجم: مریم قره‌گزلو

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 238784 ساعت خبر : 3:01 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=238784
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات