گلونی

اثربخشی ۸۸.۶ درصدی واکسن ها در پیشگیری از بستری شدن ناشی از کرونا

اثربخشی ۸۸.۶ درصدی واکسن ها در پیشگیری از بستری شدن ناشی از کرونا

اثربخشی ۸۸.۶ درصدی واکسن ها در پیشگیری از بستری شدن ناشی از کرونا

اثربخشی ۸۸.۶ درصدی واکسن ها در پیشگیری از بستری شدن ناشی از کرونا

به گزارش گلونی اوایل هفته جاری دکتر فرید نجفی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت طی نامه‌ای به وزیر بهداشت، دکتر بهرام عین‌اللهی اعلام کرد واکسیناسیون کووید۱۹ در کشور در پیشگیری از ابتلا به فرم‌های شدید این بیماری و بستری بیماران ۸۸.۶ درصد کارایی دارد.

بر اساس این نامه نتایج تجزیه و تحلیل میانی از مطالعه واکسن‌های مورد استفاده در ایران نشان داده است که اثربخشی واکسن‌ها در پیشگیری از بستری شدن ناشی از کووید۱۹ برابر با ۸۸.۶ درصد بوده است.

در این مطالعه قرار است برای هر کدام از واکسن‌های سینوفارم، آستراززنکا، برکت و اسپوتنیک ۳۰ هزار نفر به مدت ۱۷ هفته بعد از دریافت دز دوم (در مورد استرازنکا ۲۵ هفته بعد از دز دوم) بررسی شوند.

تا کنون برای هر کدام از آنها به ترتیب ۲۲۰۹۲ نفر، ۱۳۰۰۸، ۴۶۰۰ و ۱۰۹۸ نفر وارد مطالعه شده‌اند.

در مجموع ۴۰۷۹۸ نفر وارد مطالعه شده‌اند.

۸۶ درصد از حجم نمونه مربوط به واکسن‌های سینوفارم و آسترازنکا بوده است.

در این بین، در مدت بررسی، ۱۴۶۹ مورد کووید۱۹ با میانگین سنی ۵۷.۲ سال گزارش شده است.

۱۸۰ نفر آنها بستری شده بوده‌اند.

میزان بروز کووید۱۹ منجر به بستری در ۱۰۰ هزار شخص/روز بعد از ۱۴ روز از دریافت دز دوم برابر با ۴.۵ و با فاصله اطمینان بین ۳.۲ تا ۶.۳ بوده است.

اثربخشی ۸۸.۶ درصدی واکسن ها

توضیحات تکمیلی دکتر مسعود یونسیان، استاد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، در خصوص این نامه را می‌توانید در این ویدیو مشاهده کنید.

نماشای گلونی را دنبال کنید

بر اساس داده‌های این گزارش واکسن‌ها تا به حال اثربخشی قابل قبولی در جلوگیری از بستری و متعاقبا مرگ براثر ابتلا به کووید۱۹ داشته‌اند.

در حالی که تا به امروز بیش از ۱۱ میلیون نفر دو دز و بیش از ۲۱ میلیون نفر دز اول واکسن را دریافت کرده‌اند می‌توان امیدوار بود که با تداوم واکسیناسیون با سرعت کنونی نتایج مثبت واکسن‌ها روز به روز بیشتر در جامعه نمود پیدا کند و از بروز پیک‌های جدید جلوگیری شود.

آمار واکسیناسیون

لطفا واکسن بزنید تا از انتشار ویروس کرونا جلوگیری شود

پایان پیام

گزارشگر: مریم قره‌گزلو

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل