گلونی

بازتاب کودتای ۲۸ مرداد در مطبوعات

بازتاب کودتای 28 مرداد در مطبوعات

بازتاب کودتای 28 مرداد در مطبوعات

بازتاب کودتای ۲۸ مرداد در مطبوعات

به گزارش گلونی نشست تخصصی با موضوع «بازشناخت رخداد 28 مرداد» توسط کانون ایرانشهر با همکاری گروه رشن، موسسه گلونی و اتحادیه انجمن‌‌های علمی دانشجویی تاریخ برگزار شد.

آقای سرگه بارسقیان، سردبیر سایت تاریخ ایرانی و پژوهشگر تاریخ و سیاست یکی از سخنرانان این نشست بودند که به بررسی بازتاب کودتای 28 مرداد در مطبوعات پرداختند.

آقای بارسقیان ضمن کودتا دانستن رخداد 28 مرداد، با ارائه شواهدی از روزنامه‌‌های دولتی و غیر دولتی ایران در دهه 30 شمسی، به تبیین روند به وجود آمدن داستان کودتای 28 مرداد پرداختند.

بازتاب کودتای ۲۸ مرداد در مطبوعات

 نماشای گلونی را دنبال کنید

ایشان با ارائه شواهد مذکور روند پر رنگ شدن نقش برخی از عوامل اجرایی و فکری کودتا را مورد بررسی قرار دادند که برخی از این عوامل به مرور زمان از روایت قالب حذف شده و یا حدود نقش ایشان دچار تغییراتی شده است.

آقای بارسقیان هم‌‌چنین بر پایه شواهد مذکور، به بررسی روند نقش آفرینی برای محمدرضا شاه پهلوی پرداختند که چگونه روایت‌‌های ثانویه کودتا سعی در پر رنگ کردن نقش محمدرضا شاه پهلوی به عنوان یکی از عوامل اصلی و موثر در کودتای 28 مرداد داشته‌‌اند.

آقای بارسقیان هم‌‌چنین به ارائه آماری بر پایه مندرجات روزنامه‌‌های دهه 30 پرداختند که شمار کشته‌‌شدگان و زخمی‌های کودتای 28 مرداد را مورد بررسی قرار می‌‌داد.

برپایه این آمار، تعداد کثیری از کشته‌‌شدگان و مجروحان کودتای 28 مرداد، از اعضای شاخه‌‌های مختلف نیروهای نظامی بودند که در کودتای 28 مرداد به ایفای نقش پرداختند.

آقای بارسقیان هم‌‌چنین در این سخنرانی به رونامه‌‌های نزدیک به سایر احزاب و جریان‌‌های سیاسی مخالف و موافق نیز اشاره کردند که به شکلی گسترده، این نشریات از حقیقت کودتای 28 مرداد اطلاع نداشتند و موارد مطرح شده از سوی ان‌‌ها در آن زمان فقط برپایه حدسیات و برخی گمانه‌‌زنی‌‌های سیاسی و جریانی بوده است و به همین دلیل، ما موضعی مشخص، منظم و دقیق را که از سوی این جریان‌‌ها اتخاذ شده باشد شاهد نیستیم.

همچنین مخالفت‌‌های آن‌‌ها در ادامه همان مخالفت سنتی است که با حکومت پهلوی بر سر اختلاف نظرهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی داشته‌‌اند و به لحاظ اندیشه‌‌ای، فاقد یک الگوی فکری دقیق بر مبنای شواهد و حقایق تاریخی هستند.

هرچند ما امروزه جزئیات بیشتری در اختیار داریم و از این منظر، می‌‌دانیم که برخی از این مواضع ضد حکومتی، هر چند ناآگاهانه، اما به صورت اتفاقی، با اسناد مدرن‌‌تر هم‌‌خوانی دارند.

سخنرانی ایشان در مجموع به بررسی شرایط مطبوعات و نحوه بازتاب کودتای 28 مرداد از سوی آنها در دهه 30 و بعدتر می‌‌پردازد.

سایر وبینارهای گلونی را ببینید

پایان پیام

نویسنده: علیرضا خزایی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل