گلونی

بروز لخته خون بر اثر ابتلا به کرونا از واکسن بیشتر است

بروز لخته خون بر اثر ابتلا به کرونا از واکسن بیشتر است

بروز لخته خون بر اثر ابتلا به کرونا از واکسن بیشتر است

بروز لخته خون بر اثر ابتلا به کرونا از واکسن بیشتر است

به گزارش گلونی به نقل از گاردین پس از تجزیه و تحلیل واکسیناسیون در ۲۹ میلیون نفر دریافت‌کننده مشخص شد که احتمال بروز لخته خون بر اثر ابتلا به کرونا بسیار بیشتر از زمانی است که شخص واکسن دریافت می‌کند.

بر اساس این مطالعه بزرگ که در ژونال BMJ در تاریخ ۵ شهریور منتشر شده است شانس دچار شدن به عارضه خطرناک لخته خون بعد از ابتلا به کرونا بسیار بسیار بیشتر از زمانی است که فرد واکسن آسترازنیکا یا فایزر دریافت می‌کند.

این مطالعه اطلاعات ۲۹ میلیون نفر در انگلیس را مورد استفاده قرار داده است و نرخ بستری افراد بر اثر لخته خون و سایر مشکلات خونی را در طول ۲۸ روز پس از مثبت شدن تست کرونا و یا دریافت واکسن بررسی کرده است.

جولیا هیپیسلی کوکس نویسنده اصلی این مقاله و پروفسور اپیدمیولوژی بالینی در دانشگاه آکسفورد می‌گويد: «افراد باید از ریسک بروز چنین عارضه‌هایی بعد از تزریق واکسن آگاه باشند تا در صورت نیاز اقدامات لازم انجام شود، اما باید بدانند که در صورت ابتلا به ویروس شانس دچار شدن به لخته خون بیشتر خواهد بود و این عارضه در دوره زمانی بلندتری ممکن است رخ بدهد.»

این یافته‌ها بر اساس داده‌های سلامت افراد از تاریخ اول دسامبر ۲۰۲۰ تا ۲۴ آوریل ۲۰۲۱ به دست آمده‌اند. علاوه بر thrombocytopenia (کاهش پلاکت خون) و لخته خون، محققان سایر عوارض احتمالی این واکسن مانند CVST (لخته خون در مغز) و سکته ایسکمیک (انسدادی) مغزی (ایجاد لخته خون یا گرفتگی در عروق مغزی) را نیز بررسی کرده‌اند.

به طور کلی آنها متوجه افزایش احتمال (بسیار بسیار کم) بروز لخته خون در رگ‌ها و موارد نادری از لخته خون در سرخرگ‌ها بعد از تزریق دز اول واکسن آسترازنیکا شدند. بعد از تزریق واکسن فایزر نیز احتمال (بسیار پایین) بروز لخته در سرخرگ‌ها و یا سکته ایسکمیک مغزی وجود دارد.

با این‌ حال این داده‌ها نشان می‌دهد که به ازای هر ۱۰ میلیون نفر پس از ابتلا به کووید ۹۳۴ مورد عارضه thrombocytopenia (کاهش پلاکت خون) بیشتر از قبل گزارش شده است در حالی که فقط ۱۰۷ نفر از هر ۱۰ میلیون نفر بعد از تزریق اولین دز آسترازنیکا دچار این عارضه شدند.

همچنین به طور تقریبی از هر ۱۰ میلیون نفر ۱۶۹۹ نفر بعد از ابتلا به کووید دچار سکته مغزی شدند در حالی که فقط ۱۴۳ مورد افزایش سکته‌های مغزی بعد از دریافت دز اول واکسن فایزر ثبت شده است.

افراد ممکن است حتی بدون ابتلا به عفونت و یا زدن واکسن دچار این مشکلات شوند. ریسکی که در این مطالعه به آن اشاره شده است افزایش خطر این عوارض بر اثر واکسن و یا عفونت است‌. همچنین عوارضی که توسط واکسن ایجاد می‌شود نسبتا کوتاه‌مدت بوده است.

پروفسور کارول کوپلند (Carol Coupland)، محقق ارشد دانشگاه اکسفورد نیز می‌گوید: «شانس سکته مغزی بر اثر دریافت واکسن فایزر ۱۵ تا ۲۱ روز بعد از دریافت اولین دز افزایش می‌یابد. در مورد عارضه thrombocytopenia (کاهش پلاکت خون) در واکسن‌های آسترازنیکا ریسک لخته خون ۸ تا ۱۴ روز بعد از دریافت اولین دوز بالا می‌رود.»

او ادامه می‌دهد: «اما بعد از عفونت کووید تا ۲۸ روز پس از عفونت امکان بروز لخته خون و یا سکته مغزی وجود دارد.»

رد ارتباط عارضه لخته خون آسترازنیکا و سن و جنسیت

سایر مطالعات در ابعاد کوچک‌تر نیز شانس بروز thrombocytopenia (کاهش پلاکت خون) بعد از تزریق دز اول آسترازنیکا را در افراد زیر ۵۰ سال بررسی کرده‌اند.

چنین مطالعاتی باعث شدند تا تغییراتی در سن تزریق واکسن در کشورهایی مانند انگلیس به وجود بیاید.

اما به تازگی بر اساس اعلام آژانس دارویی اروپا ارتباط بروز عارضه لخته خون بعد از تزریق واکسن آسترازنیکا با سن و جنسیت رد شده است.

این آژانس با بررسی ۵۹۲ میلیون نفر دریافت‌کننده این واکسن اعلام کرد فقط ۱۵۰۳ مورد عارضه لخته خون گزارش شده است. یعنی شانس بروز لخته خون بعد از دریافت این واکسن ۰.۰۰۰۲٪ است.

این عارضه ۴۳٪ در آقایان و ۳۷٪ در افراد بالای ۶۰ سال اتفاق افتاده است و این یعنی ارتباطی بین این عارضه و سن و جنسیت وجود ندارد.

اما در صورت دریافت واکسن آسترازنیکا در روز چهارم تا بیست و هشتم پس از دریافت واکسن، مراقب علائمی چون سردرد شدید و پایدار، تاری دید، درد و تورم پا، گیجی، تشنج، کبودی، تنگی نفس و درد قفسه سینه باشید و در صورت مشاهده هر یک از این علائم به پزشک مراجعه کنید.

واکسن آسترازنیکا یکی از واکسن‌های موجود در کشور با اثربخشی بالاست. لطفا در صورتی که نوبت شما رسیده است با تکیه بر جدیدترین مطالعات و بدون توجه به شایعات بی‌اساس واکسن بزنید.

اثربخشی ۸۸.۶ درصدی واکسن ها

پایان پیام

ترجمه و تنظیم: مریم قره‌گزلو

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل