گلونی

به تخلفات صید ترال رسیدگی نشده است

به تخلفات صید ترال رسیدگی نشده است

به تخلفات صید ترال رسیدگی نشده است

به تخلفات صید ترال رسیدگی نشده است

به گزارش گلونی صید ترال چیست؟ به صیدی گفته شده که توسط تورهای قیفی شکل به همراه کشتی از اعماق دریا ماهیان و یا آبزیان مورد نظر را جمع‌آوری می‌کنند.

در ایران این نوع صید قرار بوده است که برای صید فانوس ماهیان در عمق ۲۰۰ تا ۴۰۰ متری دریای عمان به گونه‌ای که ذخایر این گونه تهدید نشود، صورت گیرد.

اما شنیده‌ها حاکی از آن است که این حدود ۹۰ کشتی و در مناطقی با عمق کمتر از میزان ذکر شده و حتی مناطق ساحلی دیده شده‌اند.

این در صورتی است که صید ترال در مناطق با عمق کم تمامی گونه‌های کف‌زی و غیر از هدف صید را هم صید کرده و محیط بستر را از بین می‌برد.

به علاوه این نوع صید می‌تواند ارتزاق صیادان محلی منطقه را هم به دلیل خالی کردن ذخایر آبزیان نواحی نزدیک به ساحل به مخاطره اندازه.

در ادامه مشخص شد که تعدادی از این کشتی‌ها توسط شرکت‌های ایرانی از کشور چین آورده شده بودند و تحت اجاره ایرانی‌ها اقدام به صید نمودند و تعدادی نیز کاملا با مالکیت ایرانی بودند.

در سال ۹۹ قوه قضاییه صید ترال را ممنوع اعلام کرده است.

تخلفات صید ترال

 نماشای گلونی را دنبال کنید

در این خصوص برنامه طبیعت ۳۶۰ درجه با مجری‌گری و کارشناسی پرهام دیباج و کارشناسان مدعو برنامه آقایان دکتر اصغر عبدلی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و دکتر داوود میرشکار مدیر کل دفتر حفاظت از زیست بوم‌های دریایی و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، گفت و گویی برگزار گردید تا به ابعاد مختلف صید ترال در کشور بررسی شود.

در ادامه به پرسش‌های مجری از کارشناسان حاضر در برنامه و گفت‌ و گوهای صورت گرفته در این خصوص، پرداخته می‌شود.

قسمت اول این مصاحبه را در این لینک مشاهده کنید

آقای دکتر میرشکار، حال که سازمان محیط زیست ظرفیت‌‌های نظارتی را نداشته و با امر خلاف صورت گرفته آسیب جدی به ذخایر وارد شده است، می‌‌توانید اعلام کنید که سازمان به هیچ عنوان موافتی با صید ترال نخواهد داشت؟

خیر سازمان به هیچ عنوان موافقتی با این نوع صید ندارد. و برای این مخالفت پروسه کارشناسی طولانی شکل گرفته است.

اما به عنوان گلایه باید عنوان کرد که سازمان حفاظت محیط زیست در کنار زحمات و تلاش‌‌های صورت گرفته با توجه به قدرتی که داشته در نظارت بر این امر کوتاهی کرده و انتظار برخورد جدی‌‌تر از آن می‌‌رود.

در خصوص قدرتی که به آن اشاره فرمودید باید عنوان کرد که سازمان حفاظت محیط زیست تنها ارگان مدیریت در دریاها بوده و در کنار آن 18 ارگان بهره‌‌بردار حضور دارد. جالب توجه است که یک ردیف بودجه هم برای این وظیفه سازمان تعریف نشده است! و جهت نظارت بر دریاها ما امکانات لازم را نداریم.

پس حتی اگر سازمان حفاظت محیط زیست ظرفیت‌‌های قانونی لازم را هم داشته باشد، از لحاظ امکانات و تجهیزات قدرت نظارت بر صید ترال را ندارد.

در حال حاضر با توجه به دستورالعمل‌‌های تدوین شده سازمان امکان ورود به این امر را دارد.

در ادامه برنامه با ارتباط تلفنی با یک خبرنگار محلی مستقر در جنوب کشور به اسم عابد قاسمی مشخص گردید که:

زمانی که تحت عنوان صید ترال فانوس ماهیان، این صید در نواحی ممنوعه صورت می‌‌گرفت هیچ نوع نظارت موثری بر این نوع صید و ماهیان صید شده نبود. با ممنوعیت صورت گرفته در حال حاضر با توجه به گرانی تجهیزات صید اما شاهد پررنگ‌‌تر شدن سفره صیادان محلی هستیم.

دکتر اصغر عبدلی در واکنش به این صحبت‌‌ها:

بنده به نوبه خود بسیار خوشحال هستم از اینکه می‌‌شونم ممنوعیت صورت گرفته تأثیر مثبت خود را بر روی معیشت صیادان محلی منطقه گذاشته است.

ما بعضاً شاهد آن هستیم که گفته می‌‌شود با ممنوعیت اعمال شده در مورد ناوگان ترال فانوس ماهیان حدود 2000 هزار نفر شغل خود را از دست داده‌‌اند، اما چرا عنوان نمی‌‌شود که اگر این ممنوعیت اعمال نمی‌‌شد، حدود یکصد هزار نفر صیاد محلی شغل خود را از دست می‌‌دادند!

با این وجود ما حتی از طریق فراکسیون محیط زیست مجلس درخواست ساماندهی به کشتی‌‌های ترال فانوس ماهی  و جایگزینی روش‌‌های صید سازگارتر با محیط زیست را داده‌‌ایم. کما اینکه پیش‌‌تر هم مشخص شده بود که صید ترال فانوس‌‌ماهی بدون مجهز بودن کشتی‌‌های صید به کارخانه تولید پودر ماهی و تور ترال میان آبی توجیه اقتصادی ندارد، اما با این وجود به این کشتی ها مجوز داده شد و خود این امر عامل تخلف شد.

الان هم وضعیت تا زمانی که کشتی مناسب جایگزین نشود فرق نکرده و بر خلاف ادعاهای آقای میرشکار، سازمان حفاظت محیط زیست دستورالعمل صید ترال را تأیید و تصویب کرده است! ما انتظار داریم اگر سازمان حفاظت محیط زیست با این امر مخالف است، مخالفت را به صراحت با این صید اعلام کند.

حتی مشاهده شده است که همکاران سازمان محیط زیست در منطقه تخلف در امر صید ترال را گزارش کرده‌اند، اما به تخلفات رسیدگی نشده است. از طرفی دیگر سازمان شیلات ادعا کرد که با صید فانوس‌‌ماهیان و تبدیل آنها به پودر ماهی از خروج 25 میلیارد تومان ارز از کشور جلوگیری کردیم، اما از سوی دیگر اعلام کرده است که حدود 28 میلیارد تومان به این کشتی‌‌ها یارانه سوخت داده شده است.

پس طبق همین ادعاها ما از نظر اقتصادی بدون در نظر گرفتن ضرر اقتصادی ناشی از تخریب اکوسیستم و از بین رفتن گونه های ماهیان اقتصادی متحمل ضرر شده‌‌ایم. پس طبیعی است که کشتی‌‌ها برای کسب سود بیشتر تخلف کرده و با صید سایر ماهیان جبران ضرر کرده اند!

جناب دکتر میرشکار، با توجه به فرمایشات آقای دکتر عبدلی، سازمان حفاظت محیط زیست موافقت خود را با صید ترال فانوس‌‌ماهیان اعلام کرده است!

این موافقت مشروط به رعایت ضوابط توسط سازمان شیلات صورت گرفته است و صید ترال فانوس‌‌ماهیان ارتباطی با تخلف صورت گرفته ندارد.

وقتی با ادعای وجود لایه‌‌های نظارتی توسط شیلات و عدم توانایی سازمان حفاظت محیط زیست در نظارت و وجود تبصره‌‌های آسیب رسان، و مشاهده این که با وجود ممنوعیت صورت گرفته، وضعیت معیشت صیادان محلی و شرایط اکوسیستم بهبود یافته است، سازمان محیط زیست نباید با این فرض محال که شروط لازم توسط سازمان شیلات رعایت شود، مجدد به صید ترال فانوس‌‌ماهیان مجوزدهی کند.

چرا که باز هم احتمال این وجود دارد که به اسم صید ترال فانوس‌‌ماهیان، تخلفات مشابه صورت گیرد. پس تا زمانی که ما یک نظارت منسجم بر صید نداشته باشیم اجازه صید ترال کار اشتباهی است. در مجموع به نظر می‌‌رسد آن گونه که سازمان محیط زیست در خشکی علم کرده در دریاها موفق به انجام آن نبوده است.

به عنوان جمع‌‌بندی، جناب آقای دکتر عبدلی، با توجه به تخصص شما، تأثیر توقف صید ترال بر روی تنوع‌‌زیستی و ذخایر خلیج فارس و دریای عمان چگونه است؟

بنده اطمینان می‌‌دهم همان‌گونه که اکنون شاهد بهبود در وضعیت معیشت صیادان هستیم اگر تمامی صید ترال (حتی صید ترال میگو) را مدیریت کنیم و با نگاه اکوسیستمی و جامع‌‌نگر می‌‌توان ذخایر طبیعی ارزشمند کشور را در کنار بهره‌‌مندی از آن، حفاظت نماییم.

بنده معتقد هستم که اگر در مورد صید ترال از علم و دانشگاه کمک گرفته می‌‌شد، به هیچ وجه به این فاجعه تبدیل نمی‌‌شد.

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل