گلونی

حکومت طالبان همچنان با معماری و هنر دشمنی دارد

حکومت طالبان دشمن تاریخ و تمدن افغانستان

حکومت طالبان دشمن تاریخ و تمدن افغانستان

حکومت طالبان دشمن تاریخ و تمدن افغانستان

به گزارش گلونی ط‌البان نماد ورودی به شهر غزنی که نشانه زیبایی از معماری اسلامی این ملک بود را تخریب کرد. آن‌ها نوبت قبل هم بت‌های چند هزار ساله بامیان را منفجر کردند. سرنوشت مجسمه‌های بودا در انتظار همه آثار تاریخی افغانستان است!

آثار باستانی هر کشوری نماد تاریخ و تمدن آن کشور است و تخریب آنها یعنی تخریب تاریخ و تمدن آن کشور. اشتباه نیست اگر بگوییم تاریخ و تمدن یک کشور متعلق به مردم آن کشور است و حکومت‌ها باید حافظ مال و دارایی‌های مردم باشند.

حالا حکومتی که این آثار تاریخی را تخریب و نابود کنند در واقع دارند دارایی‌هایی مردم خود را نابود می‌کنند. حکومتی‌ هم که هدفش نابودی دارایی‌ها و اموال عمومی یک ملت باشد نمی‌تواند وجاهت قانونی برای خود کسب کند.

حکومت طالبان دشمن تاریخ و تمدن افغانستان

نماشای گلونی را دنبال کنید

نمی‌تواند ادعای آزادی داشته باشد. نمی‌تواند آرامش و امنیت را برای مردمش به ارمغان آورد. نمی‌تواند برای کشورش تاریخ بسازد.

نمی‌تواند غرور ملی ایجاد کند. نمی‌تواند همبستگی را در جامعه به جریان اندازد. نمی‌تواند لبخند را به لب اکثریت مردم بنشاند.

خلاصه چنین حکومتی نمی‌تواند. این حکومت‌ها، حکومت نتوانستن‌ها هستند. هرچقدر هم که تبلیغ کنند و ادعا کنند و خود را اصلاح کنند باز هم نمی‌توانند.

چرا که تفکر آنها تفکری است که برای مردم و اعتقادات و باورهای و ارزش‌هایشان ارزش قائل نیست. این حکومت‌ها شاید بتوانند سال‌ها بر مسند قدرت بمانند و سیاست‌های خود را پیاده کنند اما همیشه در دل تاریخ گم می‌شوند و سال‌ها بعد یا کسی از آنها یاد نمی‌کند یا به نیکی یاد نخواهد کرد.

طالبان هم دقیقا مصداق این تعریف است. حکومتی که ادعا می‌کند می‌خواهد آزادی و آرامش و امنیت و پیشرفت را به مردم کشورش هدیه بدهد اما در عمل دقیقا مقابل این حرف‌ها ایستاده است و سر تفنگ خود را روی شقیقه تاریخ و تمدن مردمش گذاشته است.

سرنوشت آثار تاریخی افغانستان زیر سایه طالبان

تخریب مجسمه های بودا در بامیان و حفره هایی که طالبان ایجاد کرد

پایان پیام

نویسنده: محسن فراهانی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل