گلونی

یادداشتی درباره شخصیت خاتون بختیاری در سریال خاتون

یادداشتی درباره شخصیت خاتون بختیاری در سریال خاتون

یادداشتی درباره شخصیت خاتون بختیاری در سریال خاتون

یادداشتی درباره شخصیت خاتون بختیاری در سریال خاتون

به گزارش گلونی مجموعه نمایش خانگی خاتون به نویسندگی و کارگردانی تینا پاکروان است که دوشنبه‌ها در پلتفرم نماوا منتشر می‌شود.

فیلمنامه درست با ساختار کلامی به اندازه و مفید و موثر، چینش رویداد‌ها، به جز قسمت اول و تا اواخر قسمت دوم که هنوز گره اصلی جان نگرفته بود، بخشی از خوبی‌های این سریال به شمار می‌رود.

جدای از اینکه، مانند بسیاری از مجموعه‌ها، گویش به صورت یکدست میان شخصیت‌ها تقسیم نشده و اعتراضاتی نیز در این‌باره به وجود آورده، خاتون، به سبب فضاسازی درست و قابل باور و تداوم آن، تقطیع و چینش نماها، انتخاب و هدایت خوب بازیگران، در کارگردانی موفق است.

آنچه که برای مخاطب آشکار نیست و به نظر می‌رسد در فیلمنامه یک نقص محسوب می‌شود، مبهم بودن شخصیت خاتون بختیاری در نوع فعالیت سیاسی ایشان است.

خاتون تا کنون دو بار، یاران خود را با رفتاری سطحی لو داده تا جایی که نخست باعث کشته شدن پروین، دوست قدیمی‌اش، سپس فاش شدن مخفیگاه سایر دوستانش شده است.

پرسشی در ذهن بیننده ایجاد می‌شود که؛ خاتون دقیقا، به جز سر زدن به دوستانش، چه حرکت مفید سیاسی و ممنوعه‌ای انجام می‌دهد که ارزش چنین جسارتی را داشته باشد؟

برای مخاطبینی که با تاریخ سیاسی ایران آشنایی دارند می‌تواند چنین رویدادهایی ملموس و آشکار باشد اما یک اثر می‌باید به صورت مستقل داستانی را تعریف کرده و تا اندازه‌ای که ایجاب می‌کند، نوع فعالیت شخصیت‌های مورد نظر را نشان دهد تا پیرنگ، روابط علی آدم‌ها و رویداد‌ها، قابل باور و منطقی به نظر برسد.

آنچه تا کنون در این‌باره از سوی این کاراکتر مشاهده شده، رفتارهای خودسرانه و ناشیانه‌ای است که موجب به دردسر انداختن دوستانش شده است.

به نظر می‌رسد نشان دادن اندکی از رفتار‌های سیاسی خاتون از قلم افتاده است.

سریال خاتون را از نماوا تماشا کنید

نقد این سریال را بخوانید

پایان پیام

نویسنده: نیما نعمتی زاده

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل