گلونی

زادروز هوشنگ مرادی کرمانی و آشنایی با سبک نوشتاری او

زادروز هوشنگ مرادی کرمانی و آشنایی با سبک نوشتاری او

زادروز هوشنگ مرادی کرمانی و آشنایی با سبک نوشتاری او

زادروز هوشنگ مرادی کرمانی و آشنایی با سبک نوشتاری او

به گزارش گلونی در تاریخ ادبیات ایران و جهان کمتر نویسنده‌ای یافت می‌شود که مخاطب نوشته‌هایش هم بینندگان سینما و تلویزیون باشند و هم خواننده رمان و داستان کوتاه.

هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده‌ای است که حدود نیم قرن برای نسل‌های مختلف، داستان‌هایی با موضوعات متفاوت نوشته است.

بسیاری او را با سریال قصه‌های مجید و فیلم مهمان مامان به یاد می‌آورند و بعضی او را نویسنده‌ای می‌دانند که معرف کرمان است و بعضی دیگر از او داستان‌هایی که میان مردم عامه در جریان است را به خاطر دارند.

زادروز هوشنگ مرادی کرمانی

اما آنچه که بین همه این‌ها مشترک است، نگاه واقع‌بینانه‌ای است که مرادی کرمانی در آثار خود دارد و آن را به خواننده نیز القا می‌کند.

این موضوع شاید آثار او را به آثار آنتوان چخوف، نویسنده مشهور روسی، نزدیک کند اما باید به این نکته توجه کرد که «واقع‌گرایی» یکی از ویژگی‌های آثار مرادی کرمانی است.

وجود سوژه‌های ساده و بیان آن با زبانی شیرین، قابلیت نمایشی بودن داستان‌ها، استفاده از طنز، جهان شمول بودن و داشتن نگاه‌های مختلف به زندگی از دیگر ویژگی‌های آثار اوست.

در اصل در داستان‌های مرادی کرمانی از همه اقشار جامعه، نمایندگانی وجود دارند که با افکار و عقاید خود، داستان را جلو می‌برند و در عین واقعی بودن به پاداش و یا مجازات می‌رسند.

نکته دیگر در مورد آثار او این است که طنز به کار رفته در داستان‌ها، از روی خشم و کینه نیست. بلکه ناشی از افکار و اتفاقاتی است که پیرامون شخصیت اصلی داستان‌ها وجود دارد و خواننده‌ای که بیرون از داستان قرار دارد، خنده‌ها و تلخی این طنز را به خوبی درک می‌کند و به فکر فرو می‌رود.

گفتنی است مرادی کرمانی غالباً در داستان‌هایش به خواننده این اجازه را می‌دهد که خود را جای شخصیت‌ها بگذارد و در موقعیت‌های مختلف تصمیم‌گیری کند. چنین ارتباطی با خوانندگان است که او را در ذهن‌ها نگه می‌دارد و باعث می‌شود نسل‌های زیادی آثار او را به خاطر بسپارند.

نویسنده‌ای که امروز وارد هفتاد و هفتمین سال حیات خود شده است و همچنان یکی از شخصیت‌های محبوب نوجوانان و بزرگ‌سالان است.

با هوشنگ مرادی کرمانی و آثار او بیشتر آشنا شوید

پایان پیام

نویسنده: سارا ملاعباسی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل