گلونی

سلاخی ۱۵۰۰ دلفین در جزایر فارو: آیین سنتی یا شکنجه؟

سلاخی ۱۵۰۰ دلفین در جزیره فارو: آیین سنتی یا شکنجه؟

سلاخی ۱۵۰۰ دلفین در جزیره فارو: آیین سنتی یا شکنجه؟

سلاخی ۱۵۰۰ دلفین در جزایر فارو: آیین سنتی یا شکنجه؟

توجه کنید خواندن این گزارش ممکن است برای شما آزاردهنده باشد.

به گزارش گلونی به نقل از یورونیوز به طور تقریبی ۱۵۰۰ دلفین در جزایر فارو در دانمارک بر اساس یک سنت قدیمی شکار کشته شدند.

در آخر هفته گذشته در راستای به جا آوردن یک سنت قدیمی در جزایر فارو ۱۴۲۸ دلفین با قایق‌های موتوری به ساحل آورده شدند و توسط شکارچیان کشته شدند.

نگهبانان دریا (Sea Shepherds)، حامیان محیط زیست دریایی، این اتفاق را بزرگترین کشتار دلفین‌ها و نهنگ‌های خلبان (نوعی دلفین) به صورت یکجا در تاریخ فارو نامیدند.

کشتار ۱۴۰۰ نهنگ خلبان در سال ۱۹۴۰ در جایگاه دوم بعد از شکار اخیر قرار می‌گیرد.

سازمان Sea Shepherds در بیانیه‌ای اعلام کرد این کشتار احتمالا بزرگترین کشتار یک‌جای وال سانان در دنیا بوده است. این سازمان همچنین تصاویری از این کشتار که ۴۰ کیلومتر داخل دریا رخ داده منتشر کرده است.

بحث‌های زیادی در مورد این شکار بومی وجود دارد که آیا این یک اقدام ترسناک و ظالمانه است و یا بخشی از فرهنگ یک جامعه است که به ساکنان این جزیره هویت می‌بخشد و آن را به یک جامعه مبدل می‌کند و به علاوه گوشت مورد نیاز آنها را تامین می‌کند.

جزاریر فارو بین دریای نروژ و اقیانوس اطلس

سلاخی ۱۵۰۰ دلفین

این دلفین‌ها از گونه دلفین پهلوسفید اطلس Atlantic white-sided dolphin هستند.

سلاخی ۱۵۰۰ دلفین در جزیره فارو: آیین سنتی یا شکنجه؟

سنت شکار نهنگ ها و حساسیت‌های فرهنگی

با وجود اینکه این سنت در فارو با عکس‌هایی از دریای خونین، مردمی که فریاد می‌کشند و حیواناتی که دست و پا می‌زنند معمولا تبدیل تیتر یک اخبار می‌شود افرادی که این سنت را برپا می‌دارند معتقدند این یک فعالیت جمعی است که در سنت‌ها ریشه دارد و به قرن شانزدهم برمی‌گردد.

به همین دلیل تا به حال جزیره فارو با عواقب قانونی این کشتار روبه‌رو نشده است.

گوشت دلفین‌ها قرار است نیاز خانواده‌های محلی را تامین کند اما با وجود تعداد بالای کشتار امسال ممکن است این گوشت فراتر از نیاز ۵۳ هزار ساکن این جزیره باشد و این یعنی ممکن است که بخش زیادی از این گوشت دور ریخته شود.

بنیاد مردمی رعایت اصول اخلاقی در برابر جانوران (People for the Ethical Treatment of Animals) که به اختصار به آن پیتا (PETA) گفته می‌شود مدت‌هاست که تاکید دارد مصرف گوشت نهنگ‌ها به عنوان یک سنت در این جزیره از یادها رفته است و درحال حاضر فقط ۱۷٪ مردم این جزیره از گوشت نهنگ خلبان و چربی پستانداران دریایی به صورت منظم استفاده می‌کنند.

راب رید، مدیر عملیات Sea Shepherds می گوید: شکار این روزها از شکاری که قرن‌ها پیش فقط برای تهیه غذای کافی ساکنان انجام می‌شده است فاصله بسیاری گرفته است. شکار این روزها با قایق‌های موتوری و جت اسکی انجام می‌شود و بیشتر شبیه یک ورزش است که آن را به عنوان یک سنت جا زده‌اند.

او ادامه می‌دهد: «مردم برخوردار و غنی جزیره فارو نیازی به این گوشت ندارند و کشتن تمام اعضای یک گله از روی بی‌فکری انجام می‌شود.»

با این‌حال رید معتقد است حساسیت‌های فرهنگی و درک تاریخ شکار نهنگ‌ها در این منطقه برای حل این مسئله از اهمیت بالایی برخوردار است.

او می‌گوید امیدوار است که یک تیم داخلی در جزیره فارو تشکیل شود تا بتوانند به این سنت پایان دهند.

سلاخی ۱۵۰۰ دلفین؛ شکار بدون مجوز

داشتن مجوز برای شکار دلفین و نهنگ در جزیره فارو اجباری است چراکه شکارچیان باید بدانند که چطور برای جلوگیری از زجر کشیدن این پستانداران آنها را به سرعت بکشند.

اما شکار اخیر به علت چندین مورد قانون شکنی در این زمینه نیز مورد انتقاد قرار گرفته است چرا که بسياری معتقدند این شکار بدون کسب اجازه‌های قانونی اتفاق افتاده است و گروه بزرگی از شرکت کنندگان به صورت غیرقانونی در این شکار شرکت کرده‌اند.

با وجود اینکه رسانه‌های فارو معمولا چیزی بر ضد این سنت منتشر نمی‌کنند اما میزان کشتار در این شکار اخیر به حدی زیاد بوده است که حتی رسانه‌ها نیز بر ضد این رویداد مطالبی منتشر کرده‌اند.

هانس یاکوب هرمانسون، مدیر سابق این شکار معتقد است انجام این کشتار غیر ضروری بوده است.

از سال ۱۹۸۶ که شکار نهنگ‌ها برای تجارت ممنوع شد جزیره فارو در کنار ژاپن، نروژ، و ایسلند یکی از مقصران اصلی کشته شدن ۴۰ هزار نهنگ بزرگ است.

خوب است بدانید که کشتار اخیر در فارو با سهمیه شش ماهه فصل شکار برای کشتن و یا اسارت گرفتن دلفین‌ها در تایجی ژاپن برابری می‌کند و میزان آن از تمامی تعداد شکارهای سال‌های اخیر در ژاپن بیشتر است.

پایان پیام

ترجمه و تنظیم: مریم قره‌گزلو

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل