گلونی

سوراخ لایه ازن امسال بزرگتر است؛ حتی بزرگتر از قطب جنوب

سوراخ لایه ازن امسال بزرگتر از حد معمول؛ حتی بزرگتر از قطب جنوب

سوراخ لایه ازن امسال بزرگتر از حد معمول؛ حتی بزرگتر از قطب جنوب

سوراخ لایه ازن امسال بزرگتر از حد معمول؛ حتی بزرگتر از قطب جنوب

به گزارش گلونی و به نقل از گاردین دانشمندان می‌گویند: «سوراخ لایه ازن در این مرحله از فصل به طور غیر معمول بزرگ است و به سرعت در حال بزرگتر شدن است.»

دانشمندان مسئول نظارت بر لایه ازن می‌گویند: «سوراخ لایه ازن که سالانه بزرگتر می‌شود نسبت به معمول بزرگتر است و در حال حاضر بزرگتر از قطب جنوب است.»

محققان سرویس نظارت بر جَو کوپرنیک نیز می‌گویند که: «حفره امسال به سرعت در حال رشد است و بزرگتر از ۷۵٪ درصد سوراخ‌های ازن در این مرحله از فصل از سال ۱۹۷۹ تا کنون است.»

ازن در فاصله ۷ تا ۲۵ مایلی (۱۱ تا ۴۰ کیلومتری) سطح زمین، در استراتوسفر وجود دارد و مانند یک کرم ضد آفتاب برای این سیاره عمل می‌کند و آن را در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کند.

هر سال، در اواخر زمستان در نیمکره جنوبی حفره‌ای ایجاد می‌شود زیرا خورشید باعث ایجاد واکنش‌های تخریب کننده ازن می‌شود که به علت وجود اشکال شیمیایی فعال کلر و برم از ترکیبات ساخته شده توسط انسان اتفاق می‌افتد.

کوپرنیک در بیانیه‌ای گفت که: «سوراخ ازن امسال به سوراخی بزرگتر از حد معمول تبدیل شده است.»

وینسنت هنری پوچ، مدیر این سرویس به گاردین گفت: «ما در این مرحله نمی‌توانیم واقعاً بگوییم که سوراخ ازن چگونه تکامل می‌یابد. با این حال، حفره امسال به طرز قابل ملاحظه‌ای شبیه به سوراخ سال ۲۰۲۰ است، که از عمیق‌ترین و طولانی‌ترین‌ها (از نظر زمانی) بود که در حوالی کریسمس بسته شد.

سوراخ ازن ۲۰۲۱ در حال حاضر یکی از ۲۵ درصد بزرگترین‌ها در میان پرونده‌های ما از ۱۹۷۹ است، اما روند بزرگتر شدن آن هنوز ادامه دارد. ما در هفته‌های آینده بر توسعه آن نظارت خواهیم کرد.»

یک سوراخ بزرگ یا کوچک ازن در یک سال لزوماً به این معنا نیست که روند بهبود کلی مطابق انتظار پیش نمی‌رود، اما می‌تواند نشان دهد که باید توجه ویژه‌ای شود و تحقیقات برای مطالعه دلایل ایجاد یک حفره ازن خاص و بزرگتر از معمول انجام شود.

دانشمندان پذیرفته‌اند که کاهش ضخامت لایه ازن ناشی از گازهای ساخته شده توسط انسان به نام CFC است که برای اولین بار در دهه ۱۹۳۰ برای استفاده در سیستم‌های خنک کننده استفاده شد و سپس به عنوان پیشران در قوطی‌های اسپری مورد استفاده قرار گرفت.

این مواد شیمیایی پایدار هستند بنابراین می‌توانند از سطح زمین به سمت استراتوسفر حرکت کنند. اما پس از آن، در ارتفاعی که ازن استراتوسفری یافت می‌شود، آنها توسط اشعه ماوراء بنفش پرانرژی تجزیه می‌شوند.

واکنش‌های شیمیایی ناشی از آن ازن را از بین می‌برد. استفاده از CFC ها در ۱۹۷ کشور در سراسر جهان ممنوع شده است.

از زمان ممنوعیت استفاده از به اصطلاح هالوکربن‌ها، لایه ازن علائم بهبودی را نشان داده است، اما این یک روند کند است و تا دهه ۲۰۶۰ یا ۷۰ طول می‌کشد تا مواد آسیب زننده به ازن به طور کامل حدف شوند.

طی سال‌های اخیر با شرایط آب و هوایی معمولی، حفره ازن به طور معمول حداکثر تا ۲۰ میلیون کیلومتر مربع (۸ میلیون مایل مربع) رشد کرده است.

سوراخ ازن قطب شمال ۲۰۲۰ بسیار بزرگ و عمیق بود و تقریباً سه برابر اندازه قاره آمریکا به اوج خود رسید.

سوراخ ازن قطب جنوب معمولاً بین اواسط سپتامبر و اواسط اکتبر به اوج خود می‌رسد.

هنگامی که دمای هوا در استراتوسفر در اواخر بهار نیمکره جنوبی بالا می‌رود، تخریب ازن کُند می‌شود، گرداب قطبی ضعیف می‌شود و در نهایت تجزیه می‌شود و تا دسامبر، سطح ازن معمولاً به حالت عادی برمی‌گردد.

ژوئیه امسال (۱۰ تیر تا ۹ مرداد) گرمترین ماه جهان بوده است

پایان پیام

ترجمه و تنظیم: مریم قره‌گزلو

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل