گلونی

طوفان ها چگونه نامگذاری می‌شوند؟ چرا آیدا؟

طوفان ها چگونه نامگذاری می‌شوند؟

طوفان ها چگونه نامگذاری می‌شوند؟

طوفان ها چگونه نامگذاری می‌شوند؟

به گزارش گلونی روز یکشنبه طوفان آیدا در نیواورلئان و بعد در نیویورک خرابی‌های بسیاری را به وجود آورد و به گفته مسئولین محلی بازسازی مناطقی که آسیب‌های جدی دیده‌اند ممکن است هفته‌ها زمان ببرد.

هر بار که یک طوفان در منطقه اقیانوس اطلس رخ می‌دهد‌ برای آن نامی انتخاب می شود اما شاید برخی علت و نحوه نامگذاری این طوفان‌ها را ندانند.

در ادامه همراه ما باشید تا با تاریخچه‌ای از علت نامگذاری طوفان‌ها، روش‌های مختلف نامگذاری آنها و علت استفاده نشدن برخی از اسم‌ها آشنا شوید.

طوفان فِرَن

طوفان فِرَن: تصویر ماهواره‌ای از طوفانی به نام فِرَن. طوفان فرن یک طوفان بزرگ، قدرتمند و مخرب بود که در تاریخ ۵ سپتامبر ۱۹۹۶ در کارولینای شمالی رخ داد. فرن ششمین طوفان فصل طوفان سال ۱۹۹۶ بود. این طوفان به حدی مخرب بود که نام فرن برای طوفان دیگری استفاده نشد. (تصویر ماهواره‌ای/ ناسا)

چرا طوفان ها نامگذاری می‌شوند؟

در مورد علت نامگذاری طوفان‌ ها در سایت geology.com اینطور توضیح داده شده است که طوفان‌های متعددی هر ساله رخ می‌دهد و گاهی اوقات دو یا سه طوفان می‌تواند به طور هم‌زمان فعال باشند.

با نامگذاری این طوفان‌ها، هواشناسان، محققان، نیروهای امداد و نجات، کاپیتان‌های کشتی‌ها و شهروندان می‌توانند راحت‌تر اطلاعات لازم در مورد طوفان مورد نظر را مخابره کنند و به وضوح منظور یکدیگر را درک کنند.

به همین دلیل، سازمان جهانی هواشناسی (WMO) لیستی از نام‌هایی را که به ترتیب حروف الفبا به طوفان‌های گرمسیری اختصاص داده می‌شود ایجاد کرده است. نام‌ها را می‌توان هر شش سال یک‌بار تکرار کرد، اما اسامی طوفان‌های شدید دیگر در این لیست استفاده نخواهند شد.

نام‌های اخیر و آینده طوفان‌ها

نام‌های مورد استفاده برای طوفان‌های آتلانتیک اخیر و آینده، که هر شش سال یک‌بار تکرار می‌شوند، در این جدول ذکر شده است.

نام‌های مورد استفاده برای طوفان‌های آتلانتیک اخیر و آینده

در اقیانوس اطلس، طوفان‌های گرمسیری (tropical storm) که سرعت باد پایدار در آنها به ۳۹ مایل در ساعت می‌رسند، نامگذاری می‌شوند، مانند «طوفان گرمسیری فِرَن». اگر طوفان به سرعت باد پایدار ۷۴ مایل در ساعت برسد، آن را یک تندباد/گردباد/طوفان (hurricane) می‌نامند.

(توضیح مترجم: در زبان انگلیسی لغات مختلفی برای طوفان‌ها وجود دارد که هر کدام در نحوه شکل‌گیری و یا مکانی که ایجاد می‌شوند و یا شدت و سرعت و … متفاوت‌اند اما عموما و به طور عام در زبان فارسی از همه آنها با نام طوفان یا گردباد یاد می‌شود بنابراین ما هم در این متن برای لغت hurricane از کلمه طوفان استفاده می‌کنیم اما در واقع hurricane مخرب‌تر و شدیدتر از tropical storm (طوفان گرمسیری) است.)

بنابراین، طوفان‌ها (hurricane) نامگذاری نمی‌شوند بلکه طوفان‌های گرمسیری (tropical storms) نامگذاری می‌شوند و اگر آنها به یک طوفان (hurricane) تبدیل شوند، همان نام را حفظ می‌کنند.

تاریخچه نام‌های طوفان‌های اقیانوس اطلس

صدها سال است که طوفان‌های اقیانوس اطلس نامگذاری می‌شوند. مردمانی که در جزایر کارائیب زندگی می‌کردند طوفان‌ها را براساس نام انسان‌های مقدسی که در تقویم کاتولیک رومی به هر روز اطلاق می‌شده‌ است نامگذاری می‌کردند.

مثلا اگر طوفانی در روزی به نام سینت فیلیپ (Saint Felipe) رخ می‌داد با همین اسم نامگذاری می‌شد.

هنگامی که دو طوفان در همان تاریخ در سال‌های مختلف رخ می دادند، طوفان‌ها به نام «طوفان سینت فلیپ اول» و «طوفان سینت فلیپ دوم» نامیده می‌شدند.

در روزهای اول آغاز به کار هواشناسی در ایالات متحده، طوفان‌ها بر اساس طول و عرض جغرافیایی نامگذاری می‌شدند که نشان دهنده موقعیتی بود که طوفان در آنجا آغاز شده بود.

به‌خاطر سپردن این نام‌ها و استفاده از آن‌ها در مکاتبات دشوار بود و امکان اشتباه نیز وجود داشت.

در طول جنگ جهانی دوم، هواشناسان نظامی که در اقیانوس آرام کار می‌کردند شروع به استفاده از نام‌های زنان برای نامگذاری طوفان‌ها کردند.

این روش نامگذاری، کارها را در مکاتبات ساده‌تر کرد به طوری که در سال ۱۹۵۳ توسط مرکز ملی طوفان برای نامگذاری طوفان‌های شکل گرفته در اقیانوس اطلس به تصویب رسید.

هنگامی که این نوع نامگذاری آغاز شد، نام‌های طوفان‌ها به سرعت بخشی از زبان عامیانه شد و آگاهی عمومی از طوفان‌ها به طور چشمگیری افزایش یافت.

در سال ۱۹۷۸، هواشناسانی که مسئول رصد طوفان‌ها در شرق اقیانوس آرام شمالی بودند شروع به استفاده از نام مردان برای نیمی از طوفان‌ها کردند.

هواشناسان اقیانوس اطلس نیز از سال ۱۹۷۹ شروع به استفاده از نام‌های مردانه در نامگذاری طوفان‌ها کردند.

برای هر سال یک لیست شامل ۲۱ نام آماده می‌شود، هر کدام از این ۲۱ نام به ترتیب حروف الفبا و با یکی از حروف الفبا آغاز می‌شوند، (نام‌هایی که با حروف Q، U، X، Y و Z آغاز می‌شوند دراین لیست استفاده نمی‌شوند.)

اولین طوفان گرمسیری سال با حرف «A»، دومین با حرف «B» و … نامگذاری می‌شوند. در طول سال‌هایی که عدد آنها زوج است، نام‌های مردانه روی طوفان‌هایی که عدد آنها فَرد است گذاشته می‌شود و در طول سال‌هایی که عدد آنها فرد است، نام‌های زنانه روی طوفان‌هایی که عدد آنها فرد است گذاشته می‌شود.

امروزه سازمان جهانی هواشناسی، لیست اسامی را برای طوفان های گرمسیری در سراسر جهان نگهداری می‌کند. برای نامگذاری طوفان‌های اقیانوس اطلس، شش لیست وجود دارد که هر شش سال دوباره استفاده می‌شود.

نام‌هایی که دیگر استفاده نمی‌شوند

تنها تغییری که در لیست نام‌های طوفان های اقیانوس اطلس اتفاق می‌افتد، حذف همیشگی برخی از نام‌هاست. این کار زمانی انجام می‌شود که طوفانی باعث مرگ و تخریب بسیار زیادی می‌شود چراکه استفاده مجدد از همان نام برای افرادی که دچار خسارت‌های زیادی شده‌اند و یا عزیزان‌شان را از دست داده‌اند بی‌رحمانه است.

هنگامی که این اتفاق می‌افتد، سازمان هواشناسی جهانی نام دیگری را جایگزین می‌کند. به عنوان مثال، «کاترین» از لیست کنار گذاشته شده است و دوباره استفاده نمی‌شود.

لیستی از نام‌های طوفان‌هایی که از سال ۱۹۷۹ دیگر استفاده نشده‌اند در این جدول قابل مشاهده است‌.

نام‌های طوفان‌هایی که برای نامگذاری از سال ۱۹۷۹ دیگر استفاده نشده‌اند

در سال ۲۰۱۹ طوفان دوریان موجب خسارت و مرگ و میر شدید شد. همین امر در سال ۲۰۲۰ در مورد طوفان لورا، ایتا و آیوتا اتفاق افتاد.

به دلیل احترام به افرادی که دچار خسارت‌های مالی و جانی شده‌اند این نام‌ها دیگر برای طوفان‌های گرمسیری استفاده نمی‌شوند.

علاوه بر این، چند نام وجود دارد که بدون دلیل خاصی تغییر کرده‌اند. به عنوان مثال، در فهرست سال ۲۰۰۷، نام‌های Dean ،Felix و Noel با نام‌های Dorian ،Fernand و Nestor در لیست سال ۲۰۱۳ جایگزین شدند.

نامگذاری طوفان‌ها در سال‌هایی که بیش از ۲۱ طوفان رخ می‌دهد.

معمولا در طول یک‌سال کمتر از ۲۱ طوفان رخ می‌دهد. در سال‌های نادر که بیش از ۲۱ طوفان نامگذاری می‌شوند، یک لیست تکمیلی استفاده می‌شود.

در گذشته، برای نامگذاری طوفان‌هایی که از عدد ۲۱ می‌گذشتند حروف الفبا یونانی یعنی آلفا، بتا، گاما، دلتا و غیره استفاده می‌شدند. با این حال، این سیستم منجر به ایجاد سردرگمی در فصل طوفان‌های اقیانوس اطلس در سال ۲۰۲۰ شد، چرا که طوفان‌های متعدد با نام‌هایی مشابه (Zeta، Eta و Theta) همزمان فعال بودند.

در ماه مارس ۲۰۲۱، کمیته طوفان سازمان جهانی هواشناسی، تصمیم گرفت که استفاده از الفبای یونانی متوقف شود و یک لیست جایگزین را ایجاد کرد.

لیست نام‌های تکمیلی جدید

نامگذاری طوفان‌های گرمسیری خارج از اقیانوس اطلس

طوفان‌های گرمسیری که در اقیانوس آرام، و بخش شرقی و مرکزی اقیانوس آرام شمالی رخ می‌دهند هر کدام سیستم نامگذاری خاص خود را دارند.

سازمان هواشناسی جهانی لیست نام‌های طوفان‌های گرمسیری در سراسر جهان را نگهداری می‌کند.

طوفان آیدا و یک میلیون نفر بدون برق در لوییزیانا

پایان پیام

ترجمه و تنظیم: مریم قره‌گزلو

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل