گلونی

ظلم طالبان علیه زنان افغانستان آشکار و مستند است

ظلم طالبان علیه زنان افغانستان آشکار و مستند است

ظلم طالبان علیه زنان افغانستان آشکار و مستند است

ظلم طالبان علیه زنان افغانستان آشکار و مستند است

به گزارش گلونی دکتر سیدنورالله راغی، سرکنسول سابق جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد و استاد دانشگاه کابل در لایو با محمدحسین جعفریان بیان کرد:

«خبرهایی که از بدرفتاری و ظلم طالبان علیه زنان منتشر می‌شود، مستند است.

حدود سیصد چهارصد خانواده بدخشی در مصاحبه‌ای گفته‌اند که وقتی طالبان بخشی از قندوز را گرفتند، زنان را شلاق زدند و مردهای آنها نیز از حرکات غیر اسلامی طالبان علیه زنان و گرفتن خانه‌هایشان و اخراج‌شان از قندوز و آوارگی‌شان به بدخشان شکایت داشتند.

در کابل و هرات هم هر روز ده‌ها خبر و تصویر و فیلم از ظلم طالبان به زنان منتشر می‌شود. همین امروز هم فیلمی منتشر شد که یک خانم به صورت عادی در خیابان در حال حرکت است و یک طالب به او حمله‌ور شده و او را زیر شلاق می‌گیرد.

در یکی از شهرستان‌های بدخشان چند روز پیش طالب‌ها به نیت تجاوز و تعرض به قدری به همسر یک شهید که از آشنایان ما هستند، فشار آوردند که خانواده‌اش مجبور شدند او را از آنجا فراری دهند و به بیرون افغانستان رهسپار کنند، طالبان قصد تعرض و به زور بردن او را داشتند.

اگر طالبان راست می‌گوید که چنین مواردی را پیگیری می‌کند، باید افراد خودش را تحت تعقیب قرار دهد و به این موضوع رسیدگی کند. اگر طالب‌ها راست می‌گویند، بروند و درباره مواردی که از ظلم و تعرض طالب‌ها به زنان پخش می‌شود، تحقیق کنند.

قوماندان طالبان در یکی از ولسوالی‌ها دختر شوهردار را با خودش برده و وقتی پدر آن دختر به قوماندان دیگر طالب‌ها مراجعه می‌کند، نه تنها شکایتش را نمی‌شنود، بلکه او را تهدید می‌کند و او را کتک می‌زند. پدر دختر نیز مجبور می‌شود که از آن منطقه به جای دیگری بگریزد.

طالبان حتی در جلسه نمایشی که برای بانوان برگزار کرد، خانم‌ها را چشم‌ و گوش‌ بسته روی صندلی‌ها نشاند و خواستند به دنیا نشان دهند که بانوان افغانستان همین‌ها هستند.

اگر تفکر حذف و تمامیت‌خواهی در میان طالبان وجود ندارد، چرا یکی از زنانی که بیست سال با حجاب اسلامی ولی متفاوت از حجاب مدنظر طالبان، در افغانستان زندگی کردند، در این جلسه دیده نمی‌شود؟ آیا آنها جایی در این سرزمین ندارند؟

چرا اجازه داده نشد خود زنان افغانستان این مجلس را برگزار کنند؟ طالبان حداقل در این مجلس نمایشی می‌توانست نشان دهد که ظلم و تبعیضی علیه بانوان در افغانستان وجود ندارد.»

همچنین محمدحسین جعفریان به صورت جداگانه لایو اینستاگرامی گذاشت.

در این لایو درباره دعوت به همکاری به سایت پنجشیرنیوز و شرایط آن، پخش صوت امدادگری از افغانستان و پخش صوت خبرنگار مستندساز درباره نحوه مواجهه با خبرنگاران و صحبت با مخاطبان پیرامون شفاف‌سازی درباره واکنش‌های مخالفانِ انعکاس شفاف اخبار در شبکه‌های مجازی صحبت شد که فایل صوتی و تصویری آن را می‌توانید دریافت کنید.

فایل صوتی لایو بامداد یکشنبه ۲۸ شهریور

https://dl.golvani.ir/radio/%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%88_%DB%8C%DA%A9%D8%B4%D9%86%D8%A8%D9%87_%DB%B2%DB%B8_%D8%B4%D9%87%D8%B1%DB%8C%D9%88%D8%B1_.mp3?_=1

دانلود کنید

ویدیوی لایو بامداد یکشنبه ۲۸ شهریور

سایر اخبار مربوط به افغانستان را بخوانید

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل