گلونی

دکتر محمد مصدق چرا مجلس هفدهم را منحل کرد؟

دکتر محمد مصدق چرا مجلس هفدهم را منحل کرد؟

دکتر محمد مصدق چرا مجلس هفدهم را منحل کرد؟

دکتر محمد مصدق چرا مجلس هفدهم را منحل کرد؟

به گزارش گلونی نشست تخصصی با موضوع «بازشناخت رخداد 28 مرداد» توسط کانون ایرانشهر با همکاری گروه رشن، موسسه گلونی و اتحادیه‌ انجمن‌‌های علمی دانشجویی تاریخ برگزار شد.

دکتر احمد بنی‌‌جمالی، عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد واحد کرج و نویسنده‌ کتاب «آشوب؛ مطالعه‌‌ای در زندگی و شخصیت دکتر محمد مصدق» که پیش‌تر توسط نشر نی منتشر شده است، یکی از سخنرانان نشست بودند.

او چهره‌ اصلی و مرکزی رخداد 28 مرداد سال 1332 است که شناخت و درک شخصیت، افکار، محیط زندگی و سیاسی او از اهمیت بالایی برای تجزیه و تحلیل رخداد 28 مرداد 1332 برخوردار است.

محمد مصدق مجلس هفدهم را منحل کرد

نماشای گلونی را دنبال کنید

دکتر احمد بنی‌‌جمالی در این سخنرانی با اشاره به وجود مجموعه‌ آثار برخی از فلاسفه‌ عصر روشنگری در کتابخانه‌ دکترمحمد مصدق که هم اکنون در دانشگاه تهران نگهداری می‌‌شود، به این موضوع پرداختند که او تحت تاثیر آرا و افکار شماری از اندیشمندان فرانسوی عصر روشنگری بوده است.

ایشان همچنین با ارائه شواهد و مدارکی از میان سخنرانی‌‌ها و گفت و گوهای دکتر محمد مصدق، نمونه‌‌هایی از این تاثیرپذیری او را مورد بررسی قرار دادند.

یکی از مهم‌ترین مواردی که او در آن تحت تاثیر اندیشه‌‌های عصر روشنگری قرار داشته است، مقوله‌ درک و آرای او درباره‌ حضور جامعه در عرصه‌ سیاسی است.

دکتر احمد بنی‌‌جمالی با تجزیه و تحلیل شماری از سخنرانی‌‌ها و آثار او نمونه‌‌های مذکور را مورد بررسی قرار دادند و بر پایه‌ شواهد به این موضوع اشاره کردند که محمد مصدق احتمالاً موافق نوعی دموکراسی توده‌‌ای بودند.

سخنرانی ایشان به حیث بررسی مواردی نوآورانه در درک شخصیت و افکار شخص ایشان از اهمیت بسیاری برخوردار است.

سایر وبینارهای گلونی را ببینید

پایان پیام

نویسنده: علیرضا خزایی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل