گلونی

هوای سالم سیاره سالم و ۴ سخنرانی درباره روز هوای پاک

هوای سالم سیاره سالم

هوای سالم سیاره سالم

هوای سالم سیاره سالم

به گزارش گلونی در دهمین وبینار از مجموعه وبینارهای بخشی از راه حل به مناسبت روز هوای پاک در 16 شهریور سال جاری زینب رحیمی گزارشگر محیط زیست به تشریح اهداف برگزاری این وبینار پرداخته و توضیحاتی را در خصوص وبینار روز هوای پاک ارایه داد.

این وبینار که از ساعت 17 در بستر اسکای روم آغاز شد، حسین شهیدزاده مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا در سخنان خود ابتدا به بررسی جایگاه تهران به عنوان پایتخت ایران، در خصوص میزان تولید آلاینده پرداختند و بیان داشتند: «تهران در رتبه 19 در خصوص میزان آلودگی قرار دارد و نسبت به سایر شهرها از جمله دهلی و پکن شرایط خوبی را دارد. اما برای بهبود شرایط هوای پایتخت باید اقداماتی را انجام داد.

در سال‌های گذشته در شهر تهران روند کاهشی داشته است اما در سال‌های اخیر Pm2.5 ایشان بیان داشتند که میزان این روند ثابت شده و بر اساس تغییر آب‌وهوا این میزان هم تغییر می‌کند.»

ایشان ادامه دادند: «با توجه به کاهشی بودن این روند، باز هم میزان آلاینده‌ها از حد مجاز خود بیشتر بوده است. ایشان در ادامه میزان تولید آلاینده‌ها را براساس منبع آلاینده ثابت و متحرک دسته‌بندی کردند و نوع هر آلاینده‌ای که هر منبع تولید می‌کند را بیان کردند.»

به گفته ایشان خودروهای دیزلی با وجود اینکه سهم کمی را در بین وسایل‌نقلیه به خود اختصاص داده‌اند؛ در تولید ذرات معلق نقش اساسی دارند. ایشان ضمن اشاره به قوانین و آیین‌نامه‌های اجرایی در خصوص هوای پاک و بیان محدودیت‌های اجرای این قوانین، بیان داشتند هرچه قدر استاندارد‌های تولید بهتر باشد میزان تولید آلاینده کمتر است.

او در انتهای صحبت‌های خود ضمن اشاره به طرح‌های ارائه شده در خصوص کاهش آلودگی هوا از جمله طرح زوج و فرد خودروها و طرح کاهش؛ به بیان معایب و مزایای هر یک از طرح‌ها پرداختند و بیان داشتند؛ افزایش کیفیت و کمیت وسایل نقلیه عمومی، ارائه آموزش‌های لازم به مردم و مسئولین و… می‌تواند راه حل‌های مناسبی برای کنترل و کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها باشد.

هوای سالم سیاره سالم

نماشای گلونی را دنبال کنید

مشکلات پنهان مدیریت کیفیت آلودگی هوا

در بخش دوم این وبینار جناب آقای یوسف رشیدی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در خصوص مشکلات پنهان مدیریت کیفیت آلودگی هوا صحبت کردند و بیان کردند فرسودگی خوردوها، بروکراسی اداری و… می‌تواند از مشکلات پنهان و اصلی آلودگی هوا در کلان شهرها باشد.

همچنین بیان داشتند ارتباط مستقیمی بین محیط زیست و اقتصاد یک کشور وجود دارد. زمانی که معیشت مردم در تنگنا باشد، الویت اصلی مردم معیشت می‌شود، نه حفظ محیط زیست! زمانی که هزینه تعویض یک کاتالیز خودرو از توان مالی مردم بیشتر باشد، کسی برای گرفتن معاینه فنی اقدام نمی‌کند.

ایشان در انتها ضمن اشاره به بی‌نظمی‌های مفرط در مسائل مدیریتی و عدم توجه به بارگذاری جمعیت در یک منطقه، مراکز خرید و….به بیان راه حل‌هایی در خصوص بهبود شرایط در زمینه کنترل آلودگی هوا پرداختند.

معرفی گروه مردمی اکسیژن

در بخش سوم وبینار سرکار خانم سارا امینی عضو گروه مردمی اکسیژن، ضمن معرفی این گروه مردم‌نهاد که به همت دانشجویان و فعالان محیط زیست به منظور تلاش برای داشتن هوایی پاک، در فضای مجازی تاسیس شد، بیان داشتند: «اکسیژن تلاش کرده است تا مطالب خود را در دو بخش حقوقی و اجتماعی تولید کند و در بخش حقوقی بیشتر تاکید بر قانون هوای پاک و قوانین و کنوانسیون های بین‌المللی بوده است.»

او ادامه داد: «افرادی که با تیم اکسیژن همکاری می‌کنند در دو دسته قرار می‌گیرند؛ دسته اول کسانی هستند که به صورت مداوم با اکسیژن همکاری می‌کنند و در تصمیمات و سیاست‌گذاری‌های پلتفرم‌ها و تولید محتوا دخالت دارند.

دسته دوم کسانی هستند که به صورت داوطلبانه تولید محتوا می‌کنند و در اختیار گروه اکسیژن قرار می‌دهند.»

ایشان در پایان سخنان خود ضمن اشاره به ویژگی‌های مشترک در اقدامات حمایت‌گری بیان داشتند اکسیژن رویکرد همه جانبه دارد و سعی می‌کند تمام طیف‌های جامعه را دربرگیر کند. اکسیژن نگاهی اینترسکشنال به مقوله آلودگی هوا دارد به همین جهت تولید محتوا در زمینه محیط زیست و زنان یکی از دغدغه‌های اصلی این گروه در صفحات مجازی است.»

تشکل مدافعه‌گری

در بخش پایانی وبینار جناب آقای حمید اخوان مدیرعامل موسسه سبزاندیشان اراک، ضمن اشاره به انواع تشکل‌های غیر دولتی، بیان داشتند: «تشکل مدافعه‌گری یکی از انواع تشکل‌های غیر دولتی است و و معنای واقعی آن زمانی آشکار می‌شود که ما بخواهیم از ایده‌ای که به نفع مردم است دفاع کنیم و تغییراتی را در قوانین و مقرات ایجاد کنیم تا بر تصمیمات سیاست‌گذاران و مدیران تاثیر بگذاریم.»

ایشان در ادامه به ابزارهای مورد نیاز در خصوص مدافعه‌گری از جمله؛ شناخت وجمع‌آوری اطلاعات، تبیین و تحلیل اطلاعات، مشارکت‌گیری، اطلاع‌رسانی و پاسخگو کردن مسئولین اشاره کردند و بیان داشتند: «مدافعه‌گری یک پروژه است و برای اثر بخش بودن آن باید تمامی مراحل را به درستی طی کنیم و از ابزارهای موجود به طرز صحیحی استفاده کنیم.»

ایشان در پایان سخنان‌شان ضمن اشاره به اهمیت مطالبه‌گری درست و مناسب، بیان داشتنند مطالبه‌گری نادرست موجب افزایش بی‌اعتمادی در جامعه و ایجاد یک فرصت مناسب برای سیاست‌گذاران جهت فرار از پاسخ‌گویی است.»

هوای سالم سیاره سالم؛ پرسش و پاسخ

گفتنی است این همایش توسط گروه مردمی قرار سبز، اداره محیط زیست تهران، کمپین سه شنبه‌های بدون خودرو، گروه مردمی اکسیژن، گروه سبز‌اندیشان اراک و حمایت بیش از 60 تشکل دانشجویی و مردم‌نهاد سراسر کشور در تاریخ 16 شهریور ماه برگزار شد.

پایان پیام

گزارشگر: نرگس سبحانی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل