گلونی

پوسایدون ایزدی پررنگ در داستان های هزیود و هومر

پوسایدون ایزدی پررنگ در داستان های هزیود و هومر

پوسایدون ایزدی پررنگ در داستان های هزیود و هومر

پوسایدون ایزدی پررنگ در داستان های هزیود و هومر

به گزارش گلونی پوسایدون یکی از دوازده ایزد المپ‌‌نشین در اساطیر یونانی است که به شکلی نمادین، ایزد آب‌‌های شور و شیرین، دریاها، رودخانه‌‌ها، سیل‌‌ها، خشکسالی، زمین‌‌لرزه، اسب‌‌ها پنداشته می‌‌شود.

پوسایدون یکی از ایزدان پررنگ و البته فعال در جنگ تروا و حماسه‌‌های هومر است که در جریان نبرد میان یونانیان و مردم تروا، از یونانیان حمایت می‌‌کند و با سخنرانی‌‌های پرشور خود، یونانیان را به جنگ با تروایی‌‌ها تشویق می‌‌کند و در آتش جنگ میان یونان و تروا می‌‌دمد.

علیرغم این همراهی پوسایدون با یونانیان، او از آشیل بسیار هراس دارد و به همین دلیل، آنئاس، قهرمان تروایی را در جنگ علیه آشیل مورد حمایت قرار می‌‌دهد.

پوسایدون همچنین در داستان‌‌های اودیسه نیز حضوری پر رنگ دارد و یکی به دلیل آنکه پوسایدون پسرش پولیفموس را کور می‌‌کند، اودیسه را نفرین می‌‌دارد و به موجب همین نفرین است که اودیسه و همراهانش برای مدت ده سال در دریاها سرگردان می‌‌شوند.

پوسایدون در توصیفات هزیود و هومر به عنوان مردی با موهای مشکی توصیف می‌‌شود که زمین لرزه‌‌های هولناکی را پدید می‌‌آورد و بسیار گرامی داشته می‌‌شد، چراکه مردمان باستانی بر این عقیده بودند که تمام آب‌های زمین به یکدیگر متصل هستند و خشکی‌‌ها بر روی این آب‌‌ها به گونه‌‌ای شناور استوار گشته‌‌اند و به همین دلیل، پوسایدون در سروده‌‌های هزیود و هومر، با عنوان حلقه‌‌کننده نیز زمین یاد شده است.

بنابر فرهنگ و اساطیر یونانی، پوسایدون بر ایزدان و قهرمانان پرشماری تسلط داشت و کاخ او یکی از زیباترین قصرهای ایزدان تصور می‌‌گشت و نیایشگاه‌‌های متعددی برای او در سرتاسر یونان برپا گشته بود.

پوسایدون‌ جانشین تعدادی از خدایان کهن‌‌تر همچون نِرِئوس، فورکوس و پروتئوس دانسته می‌‌شد که بسیاری از ویژگی‌های آن‌ها را داراست، اما خشونتی دارد که قبل از او کسی همانند آن را نداشته است.

به همین سبب در موارد بسیار، بد خلق و خشمگین تصور می‌‌شده و این مسئله نشانگر عظمت او به عنوان پدید آورندة طوفان‌‌های شدید دریاهاست.

در مجسمه‌‌ها و آثار هنری دیگر نیز پوسایدون، به صورت انسانی بلند قامت و ریش‌‌دار و کمر به بالا برهنه ترسیم شده است که سه شاخه‌‌ای در دست دارد و این سه شاخه معمولی‌ترین سلاحی است که برای او تصور گردیده و باور یونانیان این بوده است که پوسایدون با همین سه شاخه زمین را می‌لرزاند.

دوازده ایزد المپ نشین اساطیر یونانی را بیشتر بشناسیم

پایان پیام

نویسنده: علیرضا خزایی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل