گلونی

گرگ های ایران را بشناسید؛ سیاوش یالپانیان توضیح می‌دهد

گرگ ها و آدم ها و تعارضات میان آنها

گرگ ها و آدم ها و تعارضات میان آنها

گرگ های ایران را بشناسید؛ سیاوش یالپانیان توضیح می‌دهد

به گزارش گلونی تا به حال بسیاری از ما اطلاعات مختلفی درباره گرگ‌ها و گونه‌های آن در حیات وحش شنیده‌ایم و بر حسب علاقه اطلاعاتی از آنها به دست آورده‌ایم.

به طور کلی در دنیا گونه‌های مختلفی از این گونه جانوری وجود دارد؛ از قطب شمال و گرگ‌های شمال آمریکا که جثه بزرگی دارند تا گرگ‌های عربستان که تک جثه و کوچک‌تر هستند.

در گذشته غالباً روی علم مرفولوژی (ریخت شناسی) و ظاهر گونه‌های جانوری مطالعه می‌شد اما امروزه با پیشرفت ژنتیک، انواع زیرگونه‌ها و جمعیت آن مورد بررسی و تحقیق قرار می‌گیرد.

سوال بسیاری از افراد این است که با توجه به اقلیم متفاوت و گوناگون فلات ایران، گرگ‌های ایران و به طور کلی فلات ایران به کدام این گروه‌ها مربوط می‌شوند؟

گرگ های ایران را بشناسید

گفتگوی کامران کشیری با سیاوش یالپانیان، کارشناس حیات‌وحش و پژوهشگر تنوع‌زیستی، در صفحه سفر با شیما را از طریق ویدیو زیر ببینید:

نماشای گلونی را دنبال کنید

طبق تحقیقات، گرگ‌های ایران، جمعیتی از گرگ‌های هندی canis lupus pallipes و از نظر جثه‌ای چیزی بین گرگ‌های هیمالیایی و عربی، در اندازه‌ای متوسط، هستند.

رنگ آنها روشن‌تر و حدوداً کرم تا قهوه‌ای روشن می‌رسد.

موضوع اصلی این بحث درباره تعارضات انسان با گرگ‌هاست. گرگ‌هایی که دسته‌های کوچکتری دارند و نهایتا در فلات ایران به 4 یا 5 قلاده گرگ می‌رسند.

گفتنی است اطلاعات گفته شده در این گفت‌وگو مربوط به آخرین نتایج تحقیقات به دست آمده است و احتمال دارد با تحقیقات جدید، بعضی از گفته‌ها تایید و یا رد بشوند.

خصوصاً در مورد گرگ‌های فلات ایران، با این که گفته شد رنگ آنها قهوه‌ای و کرم است، در بعضی نقاط گرگ سیاه و خاکستری نیز دیده شده است.

به همین علت باید این موضوع را به خاطر سپرد که چنین عدم قطعیتی در مورد گرگ‌ها وجود دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این گونه جانوری در ایران، این گفت‌وگو را تماشا کنید.

گرگ خاکستری در ایران و مشخصات آن

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل