سخنرانی های یادمان استاد علامه محمدرضا حکیمی را بشنوید

سخنرانی های یادمان استاد علامه محمدرضا حکیمی را بشنوید

یادمان استاد علامه محمدرضا حکیمی با گفتارهایی از:

  • دکتر رضا داوری اردکانی
  • حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاری
  • دکتر هادی خانیکی
  • استاد محمد اسفندیاری
  • خانم مریم خاتمی
  • حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل میبدی

دانلود کنید

سخنرانی های محمدرضا حکیمی

به گزارش گلونی دکتر هادی خانیکی در سوگ علّامه حکیمی در روزنامه ایران نوشت:

«در میان رخدادهای پیاپی، شوک‌آور و تأمل‏‌برانگیزی که این روزها لحظه لحظه حیات فردی و اجتماعی ما را در بر گرفته است گاه یک حادثه چون فرود ناگهانی یک شهاب آسمانی تمامی ادراکات و احساساتت را تحت ‏تأثیر قرار می‌دهد.

برای من که در ‌گذار شتابناک این ایام، به مرگ مظلومانه روزانه صدها نفر از هموطنانم در اثر بیماری کرونا و فرو ریختن آرمان‌ها، آرزوها و تلاش‌‏های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی همسایگان رنجدیده و محرومم در افغانستان دارم به نوعی خو می‌گیرم، ناگاه از پا افتادن اندیشمندانی که عمری در کنارشان زیسته‌ام خبری تکان‏‌دهنده است.

شب به نیمه رسیده بود که خبر پرواز آرام استاد محمدرضا حکیمی آمد؛ اندیشمندی که اگر کسی به عمق اندیشه‏‌ها و زوایای زندگی او به‌ درستی آگاه باشد، حتی در میان همه دردها، اندوه‌‏ها و حسرت‌های فراگیر، غمگین و سوگوار می‏‌شود.

حیات در عدالت است

حکیمی که اندیشمند منتقد نابرابری‏‌ها و مفسر دغدغه‌مند فقر در عصر ما بود، در عمر پربارش، مدام خواند و به گفته شریعتی هرگز به دام هیچ نوع خودکامگی نیفتاد و هیچ‌گاه به آرمان‌هایش پشت نکرد.

متفکری یگانه و شاید تکرار نشدنی بود، که از زاویه عدالت، به تاریخ، جامعه و خویشتن می‌‏نگریست و سر سازش با هیچ نوعی از قدرت، ثروت و منزلت نداشت.

از روزی که «سرود جهش‌ها» و «فریاد روزها» را نوشت تا روزی که تمامی همت خود را بر پیراستن چهره دین از آلودگی به قدرت و ثروت نهاد، با اندیشه شورآفرین و زبان تأثیرگذار خویش، جوانان را به فهم خودکامگی و نابرابری و ناآزادی فراخواند و به ایستادگی دعوت کرد و مجموعه ماندگار «الحیاة» را در دو دوره شش جلدی تدوین و تنظیم کرد.

حکیمی، به یک چیز اندیشید و به یک راه رفت: جست‏ وجو برای عدالت، ستیز با فقر و زندگی در نهایت وارستگی و دوری از وابستگی به هر گونه و هر سطحی از قدرت و منزلت.

او صرفاً به نجات انسان محروم، آن هم از پایگاه دین اندیشید و در هیچ مقطعی از عمر نه به سوی عافیت رفت و نه دست از نقد و حتی اعتراض برداشت.

شاهکار حکیمی، زندگی‌اش بود چون همان‌گونه زیست که می‌اندیشید و می‌گفت.

او هم با خویش و هم با دیگری همان‌گونه بود که در آرمان‌ها، گفته‏‌ها و در اندیشه‌هایش به زبان می‏ آورد.

حکیمی، بحق، از جمله نوادر دوران ماست که هر که صاحب دغدغه و درد و اندیشه است چه با او موافق و چه مخالف باشد، نمی‌تواند او را نادیده بگیرد؛ چون سرمشقی است در آرمان‌گرایی، عدالت‌جویی، اصلاح‌طلبی و گشوده ذهنی.»

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 244743 ساعت خبر : 11:27 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=244743
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات