هادی خانیکی: اسلام طالبانی یک خطر درازمدت است

هادی خانیکی: اسلام طالبانی یک خطر درازمدت است

به گزارش گلونی هادی خانیکی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، به جماران گفت: «اسلام طالبانی یا هر نگرشی که بنای آن بر خشونت، زور و نادیده گرفتن حقوق زنان، جوانان و اندیشمندان باشد و عناصری که برای زندگی انسان جدید ضروری است مثل آموزش، فعالیت مدنی، استفاده آزاد از رسانه و ارتباطات آزاد را محدود کند، باید یک خطر دید.»

هادی خانیکی در گفت و گو با خبرنگار جماران در خصوص علت پیشروی سریع طالبان در افغانستان، اظهار داشت اینکه چه طور یک حکومت مستقری سریع فروپاشید و نیرویی مثل طالبان که از سابقه و ذهنیت خوبی در آن جامعه برخوردار نبود توانست قدرت بگیرد، اگرچه هنوز خیلی از ابعاد قضیه روشن نیست، ولی می‌توان به یک نتیجه کلی رسید که در اینجا اشکال مختلف سیاست آمده و فرهنگ، اخلاق و اجتماع را به تسخیر خودش درآورده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: «در یک طرف نوعی مداخله قدرت‌های بزرگ جهانی و به خصوص آمریکا را باید دید و در طرف دیگر جریان‌هایی که در تلاش برای کسب قدرت بودند را باید دید که در کجا قرار گرفته‌اند و چه نوع معامله و یا حداقل توافقی داشته‌اند.»

هر چیزی که مخاطرات جنگ و تهدید را کم کند در خور توجه است

وی ادامه داد: «به این اعتبار می‌شود گفت «صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی». یعنی باید به اتفاقات عمیق‌تر از آنچه که ما در ظاهر ملاحظه می‌کنیم هم فکر کرد. ولی چیزی که برای ما خیلی مهم هست این است که به هر حال سیاست الزامات و ملاحظات خاص خودش را دارد و طبیعتا در ملاحظات سیاسی هر چیزی که مخاطرات جنگ و تهدید را کم کند در خور توجه است. یعنی نمی‌شود توصیه کرد به اینکه باید یک منطقه‌ای همیشه ناآرام باشد.»

اسلام طالبانی یک خطر درازمدت است

خانیکی تأکید کرد: «باید ببینیم اخلاق، دین، زبان، فرهنگ و ابعاد و عوامل انسانی مثل حقوق شهروندان و حقوق اساسی اینجا چه قدر مورد ملاحظه می‌شود یا مورد تهدید قرار می‌گیرد. برداشت من این است که اسلام طالبانی یک خطر درازمدت برای افغانستان و همه کشورهای منطقه و جهان است. به خاطر اینکه ابعاد انسانی، اخلاقی و حقوقی دین، فرهنگ و زبان نادیده گرفته می‌شود و یا حداقل فقط به عنوان یک سیاست مورد توجه قرار می‌گیرد.»

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پایان گفت: «خلاصه حرف من در مورد افغانستان این است که به جنبه‌های فرهنگی کار و زمینه‌ها و الزامات فرهنگی که مخاطراتش حوزه فرهنگ، علم، ارتباطات، حقوق اساسی و اخلاق را مورد توجه قرار می‌دهد، حداقل در کنار سیاست، اگر نگوییم بیشتر از سیاست، به آن هم باید توجه کرد.»

آمریکا و طالبان و مسئله مشترک مردم منطقه از زبان جواد سلطانی

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 242048 ساعت خبر : 6:56 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=242048
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات