سریال خاتون و حضور مقتدرانه زنان این سرزمین

سریال خاتون و حضور مقتدرانه زنان این سرزمین

به گزارش گلونی این روزها خاتون تینا پاکروان هر دوشنبه برای مخاطب از حال و هوای ایران جنگ‌زده دهه بیست، قصه‌هایی می‌گوید، قصه‌هایی زیسته از مردمان آن دهه، که حالا و پس از هشتاد سال، دیگر به صندوقچه تاریخ این سرزمین پیوسته است.

تینا پاکروان متولد ۲۸ فروردین سال ۱۳۵۶، کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگر زن ایرانی است که آثار زنانه زیادی را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است.

خاتون نه عاشقانه‌ای صرف است و نه فیلمی تنها تاریخی، بلکه نمایی عاشقانه در بستر نابسامانی‌های دهه‌ها پیشِ تاریخ ایران است که تاروپودش با باز شدن پای جنگ جهانی دوم به ایران، نخ‌نما می‌شود.

در اصل خاتون کلاس درسی است که مخاطبین چندین دهه بعد از خود را به تماشای روزهای نازیسته‌ای می‌نشاند و به آن‌ها نشان می‌دهد که چطور سرزمین‌شان با اعلام بی‌طرفی در جهانی‌ترین جنگ نیز در امان نماند، و هر تیکه از این گربه آریایی به دندان روباهان اجنبی افتاد، و زیر فشار قدرت آن‌ها له شد!

این سریال از لحاظ جغرافیای نمایش و همین‌طور زمان وقوع حوادث داستان، با سریال در چشم باد مسعود جعفری جوزانی شباهت‌هایی دارد، چراکه در چشم باد نیز خود روایت‌گر سه دوره از تاریخ ایران (دوره اول پایان دوره قاجار و دوره پهلوی، دوره دوم جنگ جهانی دوم و دوره سوم بعد از انقلاب اسلامی ایران) است و در یک مجموعه، ۶۰ سال از تاریخ ایران روایت می‌شود اما با این تفاوت که در چشم باد ابعادی وسیع‌تر از جنگ به مخاطب ارائه می‌دهد و جنبه تاریخی آن بر روایت داستانی‌اش می‌چربد، درست برعکس خاتون پاکروان.

سریال خاتون و حضور مقتدرانه زنان این سرزمین

قصه اصلی خاتون، پیرامون زندگی خانودگی یک افسر بلند مرتبه ارتش در ایران است که شروع جنگ در منطقه، زندگی کاری و شخصی‌اش را به چالش می‌کشد.

خاتون هم در ظاهر و هم در باطن اثری زنانه است که هدف اصلی‌اش نمایش نقش زنان در برهه‌های سخت تاریخی و در کنار مردانی است که شاید همیشه و همه‌وقت تنها اسم از ‌آن‌ها برده‌ شده است و ایثار و ایستادگی‌ زنان هر خطه از این سرزمین، در لابه‌لای مجاهدت‌های مردانه به فراموشی سپرده شده یا اصلا به چشم نیامده است!

در خاتون کاراکتر‌های زن برجسته‌اند. از عنوان سریال گرفته تا شخصیت‌های زن خودساخته اثر همچون پروین، خاتون، رعنا، فخرالنسا و… که همگی مصداق نقش مهم زنان، آن هم در دوره‌ای است که مردسالاری شیوعی بی‌رویه داشته است.

آخرین اثر پاکروان نقاط قوت زیادی دارد که باعث نادیده گرفتن ضعف‌های احتمالی آن می‌شود. از جمله آن‌ها می‌توان به پرداخت درست شخصیت‌ها اشاره کرد که از بولدترین آن‌ها شخصیت شیرزاد ملک است.

شخصیتی ناهمگون که مدام در میان بعد احساسی خود و واقعیت مستبد مردانه آن دوران در نوسان است و به دلیل غالب بودن شخصیت خشک مردانه که البته ناشی از تربیت او و جایگاه اجتماعی اکنون اوست، گاهی در رابطه عاشقانه‌اش نیز دچار استبداد شده و به دنبال اثبات علاقه‌اش با تمسک به زور و ضرب است.

کاراکتری خاص و ویژه که با بازی اشکان خطیبی بسیار ستودنی‌تر شده و بازگشتی غرورمندانه بعد از سال‌ها برای او به عرصه نمایش رقم زده است.

لوکیشن‌های انتخاب شده این سریال و زیبایی‌های طبیعی خطه‌ شمال، خود از آن مواردی است که به دیده شدن کار کمک شایانی کرده است به طوری که فارغ از محتوا و قصه، به تنهایی بار عظیمی از درام داستان را به دوش می‌کشد.

سریال خاتون را از نماوا تماشا کنید.

نقد این سریال را بخوانید.

پایان پیام

نویسنده: هانیه شریعتی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

 

کد خبر : 244278 ساعت خبر : 11:08 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=244278
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

اتفاقاً در این سریال به زنان گیلک که در هر زمان آزادترین زنان ایران بودند به شدت توهین شده و تاریخ تحریف شده

#نه_به_سریال_خاتون
#توقف_سریال_خاتون
لطفاً امضاء کنید

https://www.karzar.net/khatoon