شفافیت در سیستم درمان ژاپن و مسئله مدرنا

شفافیت در سیستم درمان ژاپن و مسئله مدرنا

به  گزارش گلونی در روزهای گذشته گزارش‌هایی مبنی بر وجود ویال‌های آلوده واکسن های مدرنا در ژاپن در صدر اخبار در رسانه‌های داخلی قرار گرفت‌.

گروهی این گزارش‌ها را دلیلی بر رسوایی شرکت‌های آمریکایی تولید کننده واکسن دانستند و گروهی دیگر این اخبار را به عنوان حجتی دیگر برای عدم دریافت واکسن تعبیر کردند.

اما شاید بتوان این اخبار را به گونه‌ای دیگر تفسیر کرد: اطلاع رسانی و گزارش دهی دقیق در مورد واکسن‌های آلوده به ذرات خارجی و مرگ دو نفر بعد از تزریق واکسن‌ها می‌تواند نشان دهنده شفافیت و دقت سیستم بهداشت و درمان ژاپن باشد و در نهایت ممکن است آلودگی‌ها مشکلی برای سلامت افراد و اثربخشی و کارایی واکسن‌ها ایجاد نکند.

نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که گزارش آلودگی در واکسن‌ها می تواند باعث ایجاد ترس و خودداری شهروندان این کشور از دریافت واکسن شود. براساس مطالعه‌ای در Lancet که سال گذشته منتشر شد، مردم ژاپن در دنیا کمترین میزان اعتماد به ایمن بودن واکسن‌ها و کارایی آنها دارند.

اما با این وجود دولت ژاپن گزارش آلودگی واکسن‌ها را در اختیار رسانه‌ها قرار داد و تا روشن شدن علت آلودگی، تزریق واکسن‌ها را متوقف کرد، و همه این موارد دلیلی بر شفافیت سیستم درمانی این کشور است.

بر اساس داده‌های دولت ژاپن تا به حال بیش از ۱۲۴ میلیون دوز واکسن در این کشور تزریق شده است. سه واکسن مدرنا، فایزر و آسترازنیکا در این کشور تایید شده‌اند. اما در حال حاضر واکسن‌های فایزر و مدرنا در این کشور تزریق می‌شوند.

بنابر اطلاعات موجود در سایت Our World Data تابه‌حال ۴۵ درصد از جمعیت ژاپن به طور کامل واکسینه شده‌اند.

به گفته وزارت بهداشت ژاپن تا کنون ۱۰۰۰ نفر پس از تزریق واکسن در این کشور فوت شده‌اند اما هیچ رابطه‌ای بین مرگ این افراد و واکسن‌ها یافت نشده است.

تا ۷ شهریور ۴۵٪ مردم ژاپن به طور کامل واکسینه شده‌اند و ۱۱٪ دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند.
تا ۷ شهریور ۴۵٪ مردم ژاپن به طور کامل واکسینه شده‌اند و ۱۱٪ دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند.

آیا ذرات معلق موجود در واکسن‌ها مشکلی برای دریافت کنندگان ایجاد می‌کنند؟

به گزارش Japan Times کارشناسان بیماری‌های عفونی می‌گویند ریسک تزریق از ویال‌های آلوده بسیار پایین است چراکه بر اساس پروتکل‌های استاندارد هر ویال واکسن و سرنگ قبل از تزریق باید چک شود.

تاکشی تراشیما (Takeshi Terawhina) کارشناس بیماری‌های عفونی می‌گوید: «حتی اگر ذرات خارجی وارد عضله شده باشند، شانس بروز مشکلات جدی تهدید کننده سلامت نیز بسیار کم است.»

او توضیح می‌دهد که ریسک اینکه یک ماده خارجی در موضع تزریق واکسن ایجاد بیماری کند و یا اینکه بعد از تزریق در عضله وارد جریان خون شود و ایجاد بیماری کند آن هم از طریق یک سوزن با قطر ۰.۲۵ میلی‌متری بسیار نامحتمل است.

ماسایوکی میاساکا (Masayuki Miyasaka) پروفسور بازنشسته ایمونولوژی دانشگاه اوساکا نیز در فیس‌بوک خود نوشت: «اگر این آلودگی ذره‌های بسیار کوچکی از فلز باشد وقتی داخل عضله تزریق می‌شود توسط فاگوسیت ها خورده می‌شوند و بنابراین نمی‌توانند در بدن حرکت کنند و شانس ایجاد مشکلات جدی برای بدن از این طریق صفر است.»

بیگانه‌خوارها، فاگوسیت‌ها، یا ذره‌خوارها سلول‌هایی هستند که بخشی از دستگاه ایمنی بدن را تشکیل می‌دهند. این سلول‌ها توانایی بیگانه‌خواری دارند؛ یعنی می‌توانند پاتوژن‌ها یا سایر سلول‌ها و مولکول‌های بیگانه، و نیز اجزای سلولی فرسوده را بلعیده و سپس هضم کرده و از بین ببرند.

درصد افراد واکسینه شده در ژاپن تا ۲۹ آگوست ۲۰۲۱ که ۴۵٪ به طور کامل واکسینه شده‌اند و ۱۱٪ دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند.
تعداد افراد واکسینه شده در ژاپن تا ۲۹ اگوست ۲۰۲۱ که بیش از ۵۶ میلیون نفر هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند و به طور تقریبی ۱۴ میلیون نفر دوز اول را تزریق کرده‌اند.

واکسن ها موثرند

با توجه به نکات گفته شده باز هم می‌توان نتیجه گرفت که واکسن‌ها همچنان اثر بخش هستند. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC) مرگ بر اثر تزریق واکسن‌ها بسیار نادر است و قطعا تزریق واکسن‌ها برای پایان این اپیدمی مهمترین و اصلی‌ترین اقدام است.

افزایش تعداد واکسن های آلوده مدرنا در ژاپن

پایان پیام

ترجمه و تنظیم: مریم قره‌گزلو

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 243185 ساعت خبر : 11:34 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=243185
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات