قارچ سیاه یک بیماری نادر است که دارویی خاص دارد

قارچ سیاه یک بیماری نادر است که داروی خاصی دارد

  • داروی این بیماری یعنی آمفوتریسین‌ ب باید هر چه سریع‌تر تولید و تامین شود.
  • وزارت بهداشت باید به طور جدی به بیمارستان‌ها هشدار بدهد
  • دست‌کم گرفتن این بیماری عواقب بدی به همراه دارد

 متخصصان احتمال می‌دهند ارتباطی میان این بیماری با کرونا و داروهای استرویید (کورتون) که برای درمان کووید به کار می‌رود، وجود داشته باشد؛ به‌ویژه آنکه این بیماری اغلب بین ۱۰ تا ۱۲ روز پس از بهبودی از کرونا بروز پیدا می‌کند. متخصصان به بی‌بی‌سی گفتند: «مبتلایانی که بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت دارند در معرض خطر بیشتری هستند.»

به گزارش گلونی در حالی که همه گیری کرونا در هند گسترش پیدا کرده و مردم این کشور پیگیر درمان این بیماری هستند، پزشکان در میان افراد بهبودیافته یا کسانی که در حال بهبود هستند، یک عفونت قارچی معروف به قارچ سیاه را گزارش کرده‌اند.

موکورمایکوزیس یا قارچ سیاه یک عفونت بسیار نادر بوده که علت آن کپک موکور است که معمولا در خاک، گیاهان، کود حیوانی و میوه‌ها و سبزیجات فاسد وجود دارد.

بر اساس گزارش پزشکان، این قارچ در هوا و خاک وجود دارد و حتا در مخاط افراد سالم هم دیده شود.

این قارچ می‌تواند سینوس، مغز و ریه را عفونی کند و جان مبتلایان به دیابت و یا کسانی که سیستم ایمنی ضعیف دارند مثل مبتلایان به بیماری‌های سخت (سرطان و اچ.آی.وی) را به خطر بیندازد.

همچنین پزشکان معتقدند ابتلا به این عفونت نتیجه استفاده از استروئید (کورتون) است.

در موارد شدید و بدخیم کرونا که ریه به شدت درگیر می‌شود از استروئید استفاده می‌شود تا از واکنش شدید التهابی سیستم ایمنی جلوگیری شود که ممکن است جان بیمار را بگیرد. اما این داروها کارایی سیستم ایمنی را کم می‌کنند و قند خون بیماران را افزایش می‌دهند. تصور می‌شود این کاهش کارایی سیستم ایمنی، باعث عفونت موکورمایکوزیس می‌شود.

گویا تنها راه درمان این بیماری، تزریق وریدی داروی ضدقارچ «آمفوتریسین بی» Amphotericin B است، هر روز به مدت هشت هفته و یا در دوره درمان و نقاهت کرونا، استروئید با دوز مناسب تجویز و مصرف شود.

به همین علت افرادی که بعد از بهبودی بیماری کرونا از بیمارستان مرخص می‌شوند، باید مراقب قند خون باشند.

هرچند که بعضی از مقامات ارشدی هند شیوع گسترده این بیمار را رد می‌کنند اما به هر حال باید مراقبت‌های لازم در دوره نقاهت و بعد از آن رعایت شود تا از این بیماری آمار و اطلاعات دقیق‌تری اعلام شود.

استرالیا کپسولی ساخت که کرونا را درمان می‌کند

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 242080 ساعت خبر : 0:50 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=242080
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات