ورزش بعد از واکسن کرونا با این شرایط خوب است

ورزش بعد از واکسن کرونا امکان‌پذیر است؟

به گزارش گلونی به نقل از Healthline کووید۱۹ زندگی ما را در دو سال گذشته به شدت تحت تاثیر قرار داده است، از نوع تعامل ما با یکدیگر تا نوع کار کردنمان.

این ویروس همچنین روش ورزش کردن ما را نیز تغییر داده است، رونق تناسب اندام از طریق دنیای دیجیتال دسترسی به ورزش را بسیار آسان‌تر از قبل کرده است.

این روزها با کمک واکسن کرونا امکان بازگشت به زندگی طبیعی تا حدی ممکن شده است. برای بسیاری این به معنی برگشتن به باشگاه‌ها و یا استخرهاست. اما با ارائه هر درمان جدیدی (در اینجا واکسن‌های کرونا) افراد به طور طبیعی سوالاتی خواهند داشت.

چه در باشگاه و چه در خانه ورزش کنید ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا می‌توانید بعد از دریافت واکسن ورزش کنید و چقدر بعد از تزریق واکسن باید منتظر بمانید تا بتوانید دوباره ورزش کنید؟

با ما همراه باشید ما جواب این سوال را برای شما داریم.

آیا ورزش بعد از تزریق واکسن کرونا بی خطر است؟

پاسخ کوتاه، در بیشتر موارد، بله است. هیچ مطالعه‌ای نشان نداده است که ورزش کردن بعد از تزریق واکسن کرونا برای بدن مشکلی ایجاد کند.

بر اساس داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها آمریکا (CDC) عوارض معمول پس از دریافت واکسن شامل درد، قرمزی، و ورم در محل تزریق، خستگی، سردرد، درد عضلانی، لرز، تب و حالت تهوع هستند.

این مرکز حتی برای کاهش درد در ناحیه تزریق پیشنهاد می‌دهد تا بازوی خود را ورزش دهید.

اگر عوارض خفیفی را پس از واکسن داشته باشید ورزش بعد از دریافت دز اول ممکن است مشکل زیادی برای شما ایجاد نکند.

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۱ در New England Journal of Medicine منتشر شد نشان می‌دهد که عوارض معمولا بعد از دریافت دز دوم شدیدتر هستند با این‌حال تاکید می‌کند که ورزش بعد از تزریق واکسن مشکلی ایجاد نمی‌کند.

تقریبا ۵۰٪ از افرادی که واکسن کووید می‌زنند برخی عوارض را تجربه می‌کنند خصوصا بعد از دز دوم، و خستگی بیشترین عارضه‌ای است که افراد به آن دچار می‌شوند. ورزش کردن ممکن است فقط باعث شدت گرفتن این علائم شود.

با این‌حال خطر جدی افراد را تهدید نمی‌کند.

چه زمانی بعد از تزریق واکسن کووید نباید ورزش کنید؟

افرادی که بعد از تزریق واکسن دچار حمله‌های آلرژیک شده اند بهتر است بلافاصله بعد از دریافت واکسن ورزش نکنند.

واکنش‌های آلرژیک معمولا تا ۴ ساعت بعد از تزریق واکسن بروز می‌کنند و با علائمی چون کهیر، ورم و خس خس سینه همراه هستند.

اگر سابقه آسم و یا سایر بیماری‌های تنفسی دارید بهتر است از انجام ورزش‌های هوازی با شدت زیاد خودداری کنید تا مطمئن شوید بدن شما چطور به این واکسن واکنش نشان می‌دهد.

همچنین زمانی که دوباره ورزش را شروع کردید مطمئن شوید داروهای کنترل بیماری خود مانند اسپرهای تنفسی را در دسترس دارید.

بعد از تزریق واکسن چه ورزش‌هایی انجام دهیم؟

هیچ نوع ورزش خاصی بعد از تزریق واکسن کووید۱۹ توصیه نشده است با این‌حال به طور کلی نشان داده شده است که ورزش کردن (هر ورزشی) می‌تواند مانند یک بوستر (یادآوری) عمل کند و میزان کارایی واکسن را افزایش دهد.

در مطالعه‌ای مروری در سال ۲۰۲۱ در مورد ورزش و ایمنی بدن محققان تاکید کردند که فعالیت فیزیکی با شدت متوسط تا شدید تا ۳۱٪ باعث کاهش ابتلا به بیماری‌های مسری می‌شود و تا ۳۷٪ احتمال مرگ بر اثر بیماری‌های عفونی را کاهش می‌دهد.

همچنین ورزش باعث افزایش کارایی واکسن با افزایش میزان آنتی در بدن می‌شود.

این نتایج فقط مختص کووید۱۹ نیست اما از فواید ورزش منظم در این اپیدمی نیز می‌توان سود برد.

این مطالعه به بررسی تاثیر ورزش‌های هوازی مانند دویدن و دوچرخه سواری، و ورزش‌های استقامتی به طور جداگانه و به صورت ترکیب این دو با هم پرداخته است.

نکاتی بعد از تزریق واکسن

بهتر است بعد از تزریق واکسن مایعات بیشتری مصرف کنید خصوصا اگر دچار تب بشوید.

در مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۳ مشخص شد افزایش مصرف مایعات می‌تواند باعث کاهش شدت پاسخ ایمنی افراد مبتلا به تب دانگ (Dengue fever) شود.

اگر دچار تب شوید مصرف مایعات می‌تواند از کاهش آب بدن نیز جلوگیری کند خصوصا افرادی که دچار تب طولانی‌تر می‌شوند و عوارض طولانی‌تری را تجربه می‌کنند.

اگر ورزش کردن بعد از تزریق واکسن حال شما را بد می‌کند شدت ورزش خود را کمتر کنید مثلا به جای دویدن راه بروید.

تا چند روز بعد از تزریق واکسن عوارض آن از بین می‌روند. اگر عوارض از بین نرفتند با یک پزشک مشورت کنید. اگر در زمان ورزش کردن دچار تب، خستگی بیشتری می‌شوید و یا مشکلات تنفسی شدید ورزش را قطع کنید و سریعا با پزشک مشورت کنید.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) می‌گوید می‌توانید برای کنترل عوارض بعد از واکسن از داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن‌، استامینوفن و آنتی هیستامین‌ها استفاده کنید.

نتیجه گیری

اگر بعد از دریافت واکسن احساس می‌کنید می توانید ورزش کنید هیچ مشکلی وجود ندارد ورزش حتی می‌تواند کارایی واکسن را نیز افزایش دهد اما اگر عوارضی مانند خستگی و یا تب دارید می‌توانید تا چند روز ورزش نکنید و یا شدت ورزش خود را کاهش دهید تا حال شما بهتر شود.

بروز لخته خون بر اثر ابتلا به کرونا از واکسن بیشتر است

پایان پیام

ترجمه و تنظیم: مریم قره‌گزلو

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 245288 ساعت خبر : 6:47 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=245288
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات