گلونی

نباید از شکست پروژه های واکسن کرونا خوشحال شویم

نباید از شکست پروژه واکسن ها خوشحال شویم

نباید از شکست پروژه واکسن ها خوشحال شویم

نباید از شکست پروژه های واکسن کرونا خوشحال شویم

روز پنج شنبه برای بسیاری از افراد مخالف واکسیناسیون و واردات واکسن از برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی روز خوبی بود.

به گزارش گلونی کشور ژاپن در بیانیه اعلام کرد که به علت وجود ذرات خارجی در واکسن‌های مدرنا واراداتی به این کشور تزریق ۱ میلیون ۶۳۰ هزار دوز این واکسن را‌ متوقف کرد.

البته در اخبار تکمیلی مشخص شد که این ذرات خارجی احتمالا ذرات فلزی هستند که در زمان بسته‌بندی واکسن‌ها وارد آن شده‌اند.

با وجود اینکه در تمامی اخبار منتشر شده در رسانه‌های خارجی بر موثر بودن واکسن‌های مدرنا تاکید شده بود اما بسیاری از رسانه‌های داخلی این اتفاق را یک رسوایی خوانده و خواسته یا ناخواسته مهر تاییدی بر عدم وارادت واکسن‌های موثر به داخل کشور زدند.

حتی برخی این اتفاق را با بمباران شیمیایی هیروشیما مقایسه کردند، مقایسه‌ای که شاید حتی ژاپنی‌ها به آن فکر هم نکرده باشند.

اما آیا حتی اگر واکسن‌های مدرنا اثربخشی نداشته باشند و یا آلوده باشند این خوشحالی به جاست؟

متاسفانه این موضوع فقط در مورد واکسن‌های خارجی و وارداتی صادق نیست و هستند گروهی که در مقابل از شکست پروژه های واکسن کرونا داخلی استقبال می‌کنند در حالی که برخورداری از واکسن‌های موثر داخلی در کنار واکسن‌های واراداتی می‌تواند به افزایش سرعت واکسیناسیون کمک قابل توجهی کند. کما اینکه نیاز به دوز بوستر (یادآوری) خصوصا برای کادر درمان و سالمندان هر روز بیش از پیش حس می‌شود.

با توجه به شدت گسترش این ویروس و احتمال ایجاد واریانت‌های جدید ممکن است تا چند سال آینده نیاز به تزریق واکسن‌ها داشته باشیم و داشتن واکسن‌های داخلی موثر می‌تواند تا حد زیادی از نگرانی‌ها ما در مورد عدم طغیان بیماری بکاهد.

در این اپیدمی باید به درستی فهمیده باشیم که همه مردم جهان در حال حاضر مسافران یک کشتی هستند و حتی کشورهایی با درصد بالای واکسیناسیون هنوز از جهش‌های مختلف ویروس خصوصا دلتا در امان نیستند و با وجود کاهش مرگ و میر، سیستم‌های درمانی همچنان تحت فشار افزایش بیماران ورودی هستند.

طبق اظهارات کارشناسان واکسن‌ها همچنان بر واریانت‌های مختلف ویروس موثرند اما آیا تضمینی وجود دارد که واکسن‌ها در برابر واریانت بعدی ویروس همچنان موثر باشند؟ بنابراین افزایش سرعت واکسیناسیون یک نیاز جدی برای همه کشورهاست.

در انتها، به عنوان یک خبرنگار، در روزهایی که مرگ بر زندگی همه ما سایه انداخته، آیا نباید مسئولانه‌تر برخورد کنیم و مسئله واکسیناسیون و سلامت مردم را موضوعی فراجناحی و غیرسیاسی تلقی کنیم و همه خواستار واکسیناسیون هرچه سریع‌تر خود و هموطنان‌مان باشیم؟

پایان پیام

گزارشگر: مریم قره‌گزلو

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل