گلونی

اعتراض روزنامه جنگل به تاسیس کشور جعلی آذربایجان

اعتراض روزنامه جنگل به تاسیس کشور جعلی آذربایجان و سواستفاده از اسامی ایرانی

اعتراض روزنامه جنگل به تاسیس کشور جعلی آذربایجان و سواستفاده از اسامی ایرانی

اعتراض روزنامه جنگل به تاسیس کشور جعلی آذربایجان و سواستفاده از اسامی ایرانی

به گزارش گلونی صفحه سردار جنگل درباره اعتراض روزنامه جنگل در پستی نوشت:

در پی اعلام استقلال برخی از مناطق شوروی سابق (همزمان با فعالیت نهضت جنگل) و نامگذاری یکی از این مناطق یا به ظاهر جمهوری‌ها به نام «آذربایجان» که از جمله مناطق اصیل و قدیمی ایران بوده است، روزنامه جنگل به عنوان ارگان رسمی اطلاع رسانی نهضت جنگل در شماره ۲۴ خود یک مقاله اعتراضی به قلم ناشناس منتشر کرد:

افسانه دیرین یا نقل شیرین: «دیگ همسایه زایید»

اما راویان اخبار و ناقلان آثار و طوطیان شکرشکن شیرین گفتار چنین روایت کرده‌اند که روزی یگانه ادیب حریت‌پرور دیپلماسی، مرحوم ملانصرالدین علیه‌الرحمه، یک عدد دیگ از همسایه خود قرض نمود و پس از رفع احتیاج دیگ کوچکی میان آن گذاشته به صاحبش رد کرد، صاحب آن پرسید: «دیگ کوچک چیست؟»

در جواب گفت: «دیشب دیگ شما را درد مخاض گرفته و این دیگ کوچک را زایید.»

همسایه بیچاره بی‌خبر از این مسئله خشنود و پس از چند روز مرحوم ادیب پلتیکی فاضل همان دیگ را مجدداً از همسایه قرض گرفت ولی این دفعه رد نکرد و در جواب مطالبه صاحب آن گفت: «دیگ شما مرحوم شد».

صاحب دیگ با تغیر و تندی تمام اعتراض کرد: «چطور دیگ خواهد مرد؟»

جواب شنید: «آنطوری که بچه آورد همانطور هم مرد. ذی روح وقتی که توالد و تناسل کرد مسلماً روزی مرگ به او دست به گریبان خواهد شد.»

قارئین ما صحیحاً این حکایت را به خاطر داشته باشند که: «دیگ همسایه زایید.»

پس از بیان این افسانه با ذکر این مطایبه که برخلاف اصول روزنامه‌نگاری مقدمه مقاله اساسی ما را اشغال کرده به تطابق مثل با مثل می‌پردازیم یا از این صغرا و کبرای منطقی نتیجه می‌گیریم.

آذربایجان، یک عضو مهم ایران، یک ایالت تاریخی، منشاء انقلاب، پیشقدم فداکاری، جزء لاینفک مملکت، مولد زرتشت پارسی، معبد پارسیان سابقه، یکی از قدیم‌ترین ولایات اصلی ایران قدیم، امروز بچه‌ای به وجود آورد. آری بچه!

قفقازیه جنوبی یعنی ولایات جنوبی قفقاز که هر یک از آنها به شهادت تاریخ اسم معینی داشته و دارند همه فارسی‌نژاد، همه ایرانی‌الاصل، غیر از زبان‌شان که فعلاً ترکی است همه چیزشان ایرانی است، امروز اسم آذربایجان را به خود گذاشت. چرا؟ به چه جهت؟

من که نمی‌توانم این موهبت برادران اسلامی قفقاز را العیاذبالله محمل دیگری قرار دهم یا خیال خود را به جاهای باریک مشغول سیر نمایم.

من که هیچ گونه نمی‌توانم این عطای بزرگ آن عناصر گرامی اسلام دوست ایران پرست را تقدیر کنم. از عارف معروف بزرگ ما که می‌گوید: «اگر آن ترک شیرازی بدست آرد دل ما را/ به خال هندویش بخشم سمرقند و بخارا را» بلا شبهه بیشتر سخاوت ظاهر نموده‌اند. من هیچ دلیلی برای این مسئله نمی‌توانم در پیش خود اقامه کنم مگر این که بگویم که: «دیگ همسایه زایید!»

بلی زایید. به معمول صفحات گیلان شب بازی می‌گیرند، ما اهالی دارالمرز را هم دعوت به این شب بازی کردند و یک دنیا شعف، یک عالم سرور داریم زیرا: «دیگ همسایه ما زایید، آن هم پسر!»

یک پسر شیرین زبان، یک پسر خوش‌بیان، یک پسر از مادر متولد نشده (مساوات) طلب، ذات نایافته از هستی‌بخش به ما هستی بخشید، به وسعت مملکت بیفزود، به ما بزرگی ارزانی فرمود، یعنی به دولت و ملت ایران اهمیت داد، آذربایجان ما را بزرگ و وسیع نمود، از روسیه غاصب مجزی شد؛ به ایران مغصوب چسبید، چه چسبیدنی!

(ناخوانا) معلومه عرض اندام کرده، داوطلبان انجام این مسئله شب و روز در تکاپو با دلگرمی و ذوقی که فقط مخصوص مسلمانان تیره‌بخت بی‌خبر امروزی است (خوشبختانه ملل سایره از این دلگرمی بی‌بهره‌اند) داخل عملیات گشته‌اند.

من که در حل این معمای بزرگ عاجزم، من که در بروز این خرق عادت و ظهور این معجزه سترگ متحیرم، فقط چیزی که به خاطر می‌رسد این است که بگویم: «دیگ همسایه زایید!»

بلی زایید. استیلای مغول نه تنها زبان ولایات شمالی ایران را ترکی نمود، بلکه بدون خجالت گویا چندی است تغییر ماهیت هم نهاده و پس از چند قرن قفقازیه و آذربایجان فارسی زبان، بادکوبه و سالیان و لنکران طالشی نژاد بدواً ترک زبان شده است.

متعاقب او هو تبارک بالجمله وحدت ترکی زبان‌ها هم با مقصود معین پرگرام عملی یک عده گردیده، در تحت سلطنت یک دولت ترکی می‌خواهند داخل شوند، دارالمرز هم به مناسبت حسن همجواری افتخاراً قبول این موهبت را باید نمود.

مقصود یک عده را که خود آن عده نمی‌دانند چه می‌کنند و متحرک به اراده کیستند.

حاصل مطلب تمام، کار به کام، طالبان ترقی اسلام به آرزوی خود رسیده، ایران هم برای تولد این بچه جدیدالولاده وسیع گشته، همه با خوشحالی، مسرور، پای کوبان، کف زنان، سرودخوانان می‌گوییم: «دیگ همسایه زایید!».

بعد از شکستی که دولت ایران محض خیانت چند نفر خائن وطن‌فروش از روسیه دید و معاهده معروفه ترکمان چای منعقد گردید، قفقازیه.

مسئله مرز ایران و ارمنستان و جمهوری باکو و استراتژی نوصفوی گری

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل