گلونی

بزرگداشت حافظ و آشنایی با این شاعر پرآوازه

بزرگداشت حافظ و آشنایی با این شاعر پرآوازه

بزرگداشت حافظ و آشنایی با این شاعر پرآوازه

بزرگداشت حافظ و آشنایی با این شاعر پرآوازه

به گزارش گلونی خواجه شمس‌ الدین محمد بن بهاء الدین محمد حافظ شیرازی، مشهور به لسان‌ الغیب شاعر فارسی زبان سده هشتم ه‍جری قمری شیراز است.

در تقویم رسمی ایران ۲۰ مهر روز بزرگداشت حافظ نامیده شده است. خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی، از محبوب‌ترین شعرای ایران زمین است.

نام پدر وی، بها الدین و مادرش اهل کازرون بوده است. او در خانواده‌ای از نظر مالی در حد متوسط جامعه زمان خویش متولد شده است.

در نوجوانی قرآن را به چهارده روایت آن از بر کرده از این رو به حافظ ملقب شد.

حافظ شیرازی را چیره‌دست‌ترین غزل سرای زبان فارسی می‌دانند.

در دوران جوانی حافظ سلسله محلی اتابکان فارس افول و این ایالات مهم به تصرف خاندان اینجو در آمده بود. حافظ مورد توجه و امرای اینجو قرار گرفت و نزد شاه شیخ جمال‌الدین ابواسحاق حاکم فارس جایگاه والایی داشت.

امیر مبارزه‌الدین موسس سلسله آل مظفر در سال 754 ه.ق بر امیر اسحاق چیره گشت اما سلطنت امیر مبارزالدین مدت زیادی به طول نینجامید و در سال 759 ه.ق دو تن از پسران او شاه محمود و شاه شجاع، پدر را از حکومت خلع کردند.

این دو امیر نیز احترام فراوانی به حافظ می‌گذاشتند.حافظ غزل عارفانه مولانا و غزل عاشقانه سعدی را پیوند زده، نوآوری اصلی او در تک بیت‌های درخشان، مستقل، و خوش مضمون فراوانی است که سروده است.

گرایش حافظ به شیوه سخن پردازی خواجوی کرمانی و شباهت شیوه سخنش با وی مشهور است.

دیوان حافظ شامل 500 غزل، 42 رباعی و چندین قصیده است که در طول 50 سال سروده است، زبان رندانه شعر حافظ به طنز تکیه کرده است.

طنز ظرفیت بیانی شعر او را تا سر حد امکان گسترش داده و بدان شور و حیاتی عمیق بخشیده است. شعر حافظ، شعر ایهام و ابهام است، ابهام شعر حافظ لذت بخش و رازناک است.

آرامگاه حافظ در شهر شیراز و در منطقه حافظیه، در فضایی آکنده از عطر و زیبایی گل‌های جان پرور درآمیخته با شعرهای خواجه واقع شده است.

امروزه این مکان یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری به شمار می‌رود.

گفتنی است از نهادهای فرهنگی و علمی مرتبط با حافظ‌پژوهی در ایران، مرکز حافظ‌شناسی است. این مرکز در سال ۱۳۷۵ ه‍.ش بنیادگذاری شد و در محل آرامگاه حافظ فعالیت خود را آغاز کرد.

برخلاف سال‌زاد حافظ، سال درگذشتش چندان مورد اختلاف نیست. در نسخه‌ای از مقدمه جامع دیوان، سال درگذشت حافظ ۷۹۲ ه‍.ق یاد شده است.

روز بزرگداشت حافظ شیرازی شاعری برای همه زمان‌ها

پایان پیام

نویسنده: فاطمه نصیری راد

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل