گلونی

طالبان رانندگی زنان در افغانستان را ممنوع کرد

طالبان رانندگی زنان در افغانستان را ممنوع کرد

طالبان رانندگی زنان در افغانستان را ممنوع کرد

طالبان رانندگی زنان در افغانستان را ممنوع کرد

به گزارش گلونی طبق اخبار منتشر شده درباره آخرین اخبار و ممنوعیت رانندگی زنان در افغانستان در کانال پامیرنیوز:

-عبدالغنی خان، فرمانده‌ای جبهه‌ی مقاومت اندراب: «اجنبی‌ها و پاکستانی‌ها هزاران پیر و جوان به‌ شمول کودکان ۴ و ۵ ساله را در اندراب‌ها کشته‌اند. جبهه‌ی مقاومت به‌خاطر نابودی اجیر‌ها‌ و پاکستانی‌ها آماده است.»

-دانش‌جویان دختر از لیلیه [خوابگاه] دانشگاه بلخ اخراج شدند. گفته شده است به جای بخشی از دانشگاه بلخ مدرسه برای تربیت طالبان ترتیب خواهد شد.

نوار تصویری که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته نشان می‌دهد دانش‌جویان دختر از خوا‌بگاه دانشگاه بلخ با گریه در حال جمع‌آوری وسایل‌اشان هستند. آنان می‌گویند: «وقتی اطلاع یافتیم که دانشگاه بسته می‌شود و به‌جای آن مدرسه [حوزه علمیه] ساخته می‌شود، تاریک‌ترین روز زندگی ما بود.»

-جزئیات جنگ وانفجار در مسجد عیدگاه در حوزه ۱۷ کابل؛ یک منبع نزدیک به‌ طالبان که‌ نخواست ازش نام گرفته شود به‌ مقاومت عدالت‌ آزادی گفت‌: «جنگ بين نیروهای درانی وغلجای صورت گرفته است». منبع می‌افزاید که‌: «غلجایی‌ها از حملات انتحاری استفاده کرده‌اند».

-رانندگی زنان در افغانستان: یک ماه و نیم پس از روی کار آمدن گروه طالبان در افغانستان، این گروه روز چهارشنبه ۲۹ سپتامبر رانندگی را برای بانوان افغانستانی در شهر هرات ممنوع اعلام کردند. به گزارش رادیو فرانسه، یک مقام گروه طالبان در شهر هرات روز چهارشنبه ۲۹ سپتامبر/هفتم ماه میزان (مهر)، خطاب به رانندگان زن گفته است که باید از رانندگی خودداری کنند.

-منابع در ریاست معارف بغلان به سلام‌وطندار گفته‌اند که: «تنها در مدارس شهر پلخمری، مرکز این ولایت 60 درصد مدیران و معلمان را زنان تشکیل می‌دادند، اما اکنون و با روی‌ کار آمدن طالبان این رقم به 5 درصد کاهش یافته است». منابع افزوده‌اند: «بیشتر معلمانی که امکانات مناسب داشتند، این شهر را ترک کرده‌ و یا در تلاش فرار از کشور هستند».

-چهار کشته در پی حمله افراد مسلح ناشناس بالای مردم در جلال آباد. این حمله شامگاه روز شنبه، ۱۰ میزان رخ داده و مهاجمان سوار بر ریشکا از ساحه گریخته‌اند.

سيد معروف سادات خبرنگار و مسوول پیشین مطبوعاتى رياست انکشاف دهات ننگرهار در جمع کشته شدگان امروز در ننگرهار است.منابع محلی گفته‌اند در این حمله چهار تن به شمول یک کودک جان باخته‌اند.

-گروه‌ طالبان ديروز در پروان ادعا نموده بود که نیروهای داعش بر يک رنجر نیروهایش حمله کرده‌ بود و در یک درگيري دو تن از نیروهای داعش بازداشت شده و دو تن کشته‌، اما ویدیوهای تازه‌ منتشر شده از پروان دیگر چيز نشان‌ می‌دهد.

-شاهدان عینی می‌گویند: «طالبان منازل مسکونی را هدف قرار داده‌ و در پی آن‌ ده‌ها خانه‌ تخريب شده‌، بیش از صد نفر نیروهای طالب کشته شده‌ و تلفات مردم‌ محل‌ هم خیلی بالاست‌. طالبان عملاً دست‌ به‌ انتقام جویی از مردم زده‌ است‌. گروه‌ داعشی در کار نیست.»

-افراد طالبان یک تاجر ۶۵ ساله را در ولسوالی چپرهار ولایت ننگرهار در شب عروسی پسرش با خود بردند. جسد این مرد چند ساعت بعد در مکان دیگری پیدا شد. برادرزاده مقتول می‌گوید: «به نشانه اعتراض و دادخواهی جسد را به مقام ولایت ننگرهار بردند و از مسئولان خواستار پیگیری شدند.»

-منابع محلی گفته‌اند: «جنگ روز جمعه گذشته در چاریکار و حومه، بین جنگجویان طالبان و یک فرمانده محلی در ولایت پروان بوده است». طالبان ادعا کرده که به مخفیگاه «داعش» هجوم بردند. بر اساس این منابع، جنگجویان طالبان با نیروهای خواجه نبی، از فرماندهان بانفوذ جهادی در چاریکار درگیر شده‌اند.

-منابع خبری ضمن انتشار عکسی از اشرف غنی گفته‌اند: «در آخرین روز قبل از فرار وی، در ارگ دیداری بین او و مقام ارشد اطلاعاتی امارات متحده عربی صورت می‌گیرد. این دیدار به کمک حمدالله محب مشاور امنیت ملی پیشین هماهنگی شده بود. آقای غنی پس از فرار‌ از کابل به امارات متحده پناهنده شد».

-استرایک‌سورس به نقل از منابع گزارش داده که پس از خروج آمریکا از افغانستان، فعالیت چین در افغانستان به طور قابل توجهی افزایش یافته است و چن ونچنگ رئيس استخبارات چين چندین ‌بار با سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله طالبان در کابل دیدار کرده است.

-در خبر دیگری پس از روشن شدن مجدد سیستم روشنایی پایگاه نظامی بگرام منابع محلی از حضور نظامیان خارجی در این محدوده خبر داده بودند که با تکذیب طالبان روبرو شد.

سایر اخبار مربوط به افغانستان را بخوانید

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل