گلونی

سریال روزگار قریب و تقابل علم و ناآگاهی

سریال روزگار قریب و تقابل علم و ناآگاهی

سریال روزگار قریب و تقابل علم و ناآگاهی

سریال روزگار قریب و تقابل علم و ناآگاهی

به گزارش گلونی در طول تاریخ داستان‌ها و روایت‌های مختلفی از عدم قبول علم پزشکی و باور به خرافه‌ها و روش‌های غیر علمی وجود داشته است.

سریال روزگار قریب به کارگردانی کیانوش عیاری چنین موضوعی را در پنجاه و هشت سال از تاریخ ایران (1353-1295) و در قالب زندگی دکتر محمد قریب، بنیانگذار تخصص پزشکی اطفال در ایران، جزء به جزء به تصویر کشیده است.

این سریال که برای اولین بار در سال 1386 پخش شد، سرگذشت پر پیچ و خم زندگی دکتر قریب با بازی پنج بازیگر در نقش محمد قریب در سنین متفاوت را روایت می‌کند.

پرهام کرمی، کاوه آهنگر، شهاب کسرایی، ناصر هاشمی و مهدی هاشمی پنج بازیگر این نقش هستند و از نکات تاثیرگذار این سریال می‌توان به بازی مهدی هاشمی (میانسالی دکتر قریب) اشاره کرد.

این سریال علاوه بر روایت زندگی دکتر قریب، همواره به ضرورت علم، در هر دوره‌ای از تاریخ، اعم از جنگ، قحطی، فقر و حتا دوران مدرن در هر اجتماعی مثل شهر و روستا تاکید می‌کند.

سریال روزگار قریب روایتگر صبوری و تدبیر افرادی است که همواره سعی در تشویق کردن قشر ناآگاه جامعه دارند.

افرادی چون میرزا علی اصغر قریب (پدر دکتر قریب با بازی مهران رجبی)؛ کسی که نماد یک پدر، مغازه‌دار و یک روستایی شهرنشین است و سعی دارد شرایطی را فراهم کند تا خانواده و جامعه اطرافش، از علم و پیشرفت زمان خود آگاه شوند.

مردی خوش مشرب و شوخ که با حوصله و صبرش، الگویی برای فرزندان خود می‌شود و آنان هم سعی می‌کنند مبنای مسیر خود را بر همین راه بگذارند و به نوعی به جامعه خود خدمت کنند.

این روزها سریال روزگار قریب از شبکه آی‌فیلم بازپخش می‌شود و نشان می‌دهد که ناآگاهی و پافشاری بر یک عقیده، تا چه حد می‌تواند زندگی انسان‌ها را تحت تاثیر قرار دهد و آن را به خطر بیندازد.

بازپخش این مجموعه در زمانی که بسیاری از مردم در سراسر جهان از تزریق واکسن کرونا خودداری می‌کنند، باعث می‌شود به یاد بیاوریم که اعتماد به علم، تا چه میزان راه‌گشا و سرنوشت‌ساز است.

آن هم علمی که امتحان خود را پس داده و اعتماد به آن می‌تواند پاسخگوی تلاش و دلسوزی متخصصانی چون دکتر قریب‌های معاصر و دیگر اعضای این حوزه باشد.

نقد سایر سریال‌ها را بخوانید

پایان پیام

نویسنده: سارا ملاعباسی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل