گلونی

دنیا نمی خواهد صدای افغانستان را بشنود

دنیا نمی خواهد صدای افغانستان را بشنود

دنیا نمی خواهد صدای افغانستان را بشنود

دنیا نمی خواهد صدای افغانستان را بشنود

به گزارش گلونی زهرا مشتاق، خبرنگار و کنشگر اجتماعی، در ارتباط تصویری بامداد ششم مهر با محمدحسین جعفریان گفت:

طالبان یک دروغگوی بزرگ است آنها قدرت رسانه را دیده اند آنها تغییر نکردند طالبان می‌تواند روزنامه‌نگاران داخلی را کنترل کند. آنها را شکنجه کند اما در مقابل خبرنگار خارجی متمدن و با لبخند می‌نشیند و به او مصونیت می‌دهد تا سوال‌های چالشی بپرسد تا چهره خوبی از او به جهان مخابره شود.

این چهره مزور طالبان است برای همین نمی‌شود او را باور کرد با اینکه هنوز تلویزیون طلوع برنامه‌های زنده و تولیدی با حضور مخالفین تهیه می‌کند ولی اینها هم به زودی برچیده خواهد شد.

طالبان می خواهند به دنیا چهره خوبی نشان دهند تا آنها را به رسمیت بشناسند وقتی این اتفاق افتاد آن زمان چهره واقعی خود را به دنیا نشان خواهند داد جهان باید هوشیار باشد.

افغانستان به سرعت عجیبی تسلیم شد. در شهرها جای هیچگونه گلوله نبود و این جای سوال است که چطور بعد از اجلاس دوحه به یکباره افغانستان سقوط کرد؟

شاید دنیا نمی‌خواهد صدای افغانستان را بشنود؟ شاید برایشان خوشحال‌کننده است که اینجا به دست طالبان اداره شود؟

سایر اخبار مربوط به این گفتگو را در این لینک بخوانید

نماشای گلونی را دنبال کنید

تعداد آوارگان در پارک‌ها بسیار زیاد است من با این صحنه‌ها بیگانه نبودند یاد زمانی افتادم که در سیستان و بلوچستان سیل آمده بود نوع درخواست‌ها و جنس آدم‌ها یکی بود.

مردمان شهرهایی که سقوط کرده‌اند به سمت کابل آمده بودند تصور نمی‌کردند که کابل هم سقوط کند ولی آنجا هم سقوط کرد. کابل با انبوهی از پناهجویان باقی مانده حدود هشت اردوگاه که در پارک‌های مختلف است اما کسی برای رسیدگی در آنجا نیست.

حتی طالبان هم در شرایط بغرنجی اقتصادی قرار دارند پول‌ها را دولت قبلی خارج کرده، پول‌هایی هم در بانک‌های آمریکا بلوک است. کارمندان دو ماه حقوق دریافت نکردند در بانک‌ها صف‌های طولانی تشکیل شده و هر بانک ۲۰۰ دلار در هفته اجازه برداشت می‌دهد.

کارمندان اثاث منزل می‌فروشند. شما تصور کنید کارمند دولت در این دو ماه نتوانسته زندگی خود را اداره کند. چطور مردم عادی می‌توانند زندگی خود را اداره کنند؟ در بازار با وجود رفت و آمد زیاد خرید و فروشی نیست. چون پولی نیست.

طالبان هم در شهر برای امرار معاش به مردم محتاج هستند. چون با حجم بزرگی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی در وجوه مختلف روبرو هستند.

آنگونه که من دیدم در سطوح بالا هم دارای اختلاف هستند و این اختلافات گسترش خواهد یافت.

طالبان آدم‌های بی‌سوادی هستند که حکومت‌داری بلد نیستند مگر اینکه پاکستان پشتون‌های پاکستانی را به کمک طالبان بفرستند.

نگرانی از این است که به لحاظ معیشتی و اقتصادی مردم در تنگ‌دستی بیشتری به سر ببرند اکنون بینهایت وضعیت سخت و نگران کننده است.

در اردوگاه شمالی بالغ بر دو هزار نفر ساکن شدند. مادرانی که شیر ندارند تا به کودکان خود بدهند.

کودکان زباله‌گرد برای لقمه نانی در زباله‌ها می‌گشتند. دستان مردم خالی است و باید در انتظار روزهای بسیار سختی باشیم.

صوت لایو ششم مهر- بخش اول

https://dl.golvani.ir/radio/%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%88_%D8%A8%D8%A7%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%AF_%D8%B3%D9%87%E2%80%8C%D8%B4%D9%86%D8%A8%D9%87_%DB%B6_%D9%85%D9%87%D8%B1_%D8%A8%D8%AE%D8%B4_%D8%A7%D9%88%D9%84_.mp3?_=1

دانلود کنید

صوت لایو ششم مهر- بخش دوم

https://dl.golvani.ir/radio/%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%88_%D8%A8%D8%A7%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%AF_%D8%B3%D9%87%E2%80%8C%D8%B4%D9%86%D8%A8%D9%87_%DB%B6_%D9%85%D9%87%D8%B1_%D8%A8%D8%AE%D8%B4_%D8%AF%D9%88%D9%85_.mp3?_=2

دانلود کنید

سایر اخبار مربوط به افغانستان را بخوانید

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل