گلونی

فیلم سینمایی گورکن و ناپختگی سناریو

فیلم سینمایی گورکن و ناپختگی سناریو

فیلم سینمایی گورکن و ناپختگی سناریو

فیلم سینمایی گورکن و ناپختگی سناریو

توجه کنید که احتمال لو رفتن داستان وجود دارد

به گزارش گلونی مدتی از پایان پخش آنلاین فیلم سینمایی گورکن و شروع نمایش عمومی آن در پلتفرم‌های خانگی می‌گذرد و تا به الان مورد استقبال زیادی نیز قرار گرفته است.

گفتنی است این اثر در خلال سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ در بیش از ۵۰ جشنواره بین‌المللی به نمایش درآمده و ۲۲ جایزه جهانی نیز کسب کرده است. با این حال گورکن اثری همه‌ چیز تمام نیست که بتوان براساس جوایز کسب شده‌اش امتیازی بالا برای آن در نظرگرفت.

با نگاهی ریزبین به تمام جنبه‌های این اثر خواهیم دید که تا قبل از تماشای آن و با شنیدن عنوان گورکن در انتظار دیدن فیلمی جنایی و ترسناک بوده‌ایم اما با شروعِ تیتراژِ ابتداییِ سانتی‌مانتال‌ِ آن که شامل نمایش چشم‌نواز رنگ و لعاب فرآیند شیرینی‌پزی به اضافه‌ی موسیقی جذاب است، تغییر عقیده داده و گمان برده‌ایم فیلمی با این مضمون پیش رو خواهیم داشت، اما با پایان یافتن فیلم می‌بینیم که نه اثری جنایی با عنوان پر اِهِن و تُلوپ گورکن در کار بوده و نه شیرینی‌پزی آنچنان در فیلم جایی داشته است!

در واقع اکثر مخاطبان بعد از تماشای فیلم، پی به نامربوط بودن ظاهر کار با باطنش خواهند برد. در گورکن نه اثری از گور است نه قتل و جنایت، آنقدرها هم که پوستر غلط‌انداز است فیلم مهیجی نیست که خب همین موضوع کمی برای بیننده دلسردکننده است.

فیلم سینمایی گورکن

گورکن داستان زندگی مادری است که با پسرش زندگی می‌کند و در آستانه‌ ازدواج مجدد با مردی است که هنوز نتوانسته او را به پسرش معرفی کند.

یک ربع ابتدای فیلم تایم طلایی آن است که بخش اعظم اطلاعات قصه و شخصیت‌ها رگباری به ذهن مخاطب سرازیر می‌شود و اگر بیننده بتواند دقیق محتوای دیالوگ‌ها را آنالیز کند، جواب معمای قصه که همان پی بردن به عامل آدم‌ربایی است، از همان ابتدا مشخص است، آن هم درست جایی که اشاره می‌شود پسر بچه یازده ساله (ماتیار) به اندازه یک انسان سی ساله می‌فهمد. و یا صحنه‌ای که مادر(سوده) برای جور کردن پول آدم‌رباها سراغ خاله‌اش می‌رود، شخصیت خاله و نوع ارتباطش با سوده از همان صحنه ابتدایی که سوده شبکه خبری که خاله‌اش گوینده آن است را تغییر می‌دهد، قابل پیش‌بینی است.

بر خلاف صحنه‌های ابتدایی اما بقیه  فیلم ریتم آرامی دارد و پس از مشخص شدن بحران قصه(دزدیدن ماتیار و تقاضای بیت کوین در مقابل آزادی) سیر نزولی داستان شروع می‌شود و رفته‌رفته خرده بحران‌های قبلی زندگی سوده مثل کینه‌اش از پدر و انزجارش از همسر سابق، از دل قصه بیرون زده و حل بحران اصلی را سخت‌تر می‌کنند.

قصه گورکن ابهاماتی برای بیننده ایجاد می‌کند اما در پاسخ درست و منطقی به آن‌ها ناتوان می‌ماند و همین ناتوانی در ترازوی رابطه علی و معلولی قصه، از کیفیت محتوای فیلم می‌کاهد.

به طور مثال به نفرت سوده از پدرش و ترک کردن او برای همیشه به طور کامل پرداخته‌ می‌شود اما برای جواب علت این تنفر، فیلمنامه تنها به یک جمله(سپهر به‌خاطر خودخواهی تو مرد) بسنده کرده و پس از این صحنه پرونده این ماجرا در فیلم به طور کل بسته می‌شود.

از دیگر موضوعات مطرح شده در قصه که بی‌جواب می‌ماند، می‌توان به صحنه گرفتن برگه آزمایش‌ و نشان دادن بیماری‌ سوده و یا رفتار نامناسب او با همسر سابقش مقابل درب خانه اشاره کرد که علت هیچکدام تا آخر ماجرا برای بیننده مشخص نمی‌شود.

از موفقیت‌های فیلم گورکن اما می‌توان به جوایز ویشکا آسایش برای نقش سوده در این کار و همچنین پایان‌بندی غافلگیرانه‌ فیلم اشاره کرد که هر دو مورد در کمتر به چشم آمدن نقاط ضعف گورکن موثر عمل کرده‌اند.

این فیلم را می‌توانید از نماوا یا  فیلیمو تماشا کنید.

نقد سایر فیلم‌های داخلی و خارجی را در این لینک بخوانید.

پایان پیام

نویسنده:  هانیه شریعتی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل