گلونی

طالبان گفته‌اند قانون اساسی دوره ظاهرشاه را به رسمیت می‌شناسند

طالبان گفته‌اند قانون اساسی دوره ظاهرشاه را به رسمیت می‌شناسند

طالبان گفته‌اند قانون اساسی دوره ظاهرشاه را به رسمیت می‌شناسند

طالبان گفته‌اند قانون اساسی دوره ظاهرشاه را به رسمیت می‌شناسند

به گزارش گلونی در لایو یکشنبه ۱۱ مهرماه محمدحسین جعفریان گفت:

سربازان مستقرشده در مرز ایران و افغانستان که قرار است با مهاجرین این کشور برخورد کنند، باید آموزش ببینند و توجیه شوند تا ذهنیت منفی در بین مردم افغانستان نسبت به ایران شکل نگیرد.

خیلی از پناه‌جویان آمده به مرز، در صورت بازگشت به افغانستان تیرباران و اعدام می‌شوند و باید ساز و کاری در مرز وجود داشته باشد که وضعیت پناه‌جویان بررسی شده و سپس درباره آنها تصمیم‌گیری شود.

طالبان گفته‌اند قانون اساسی دوره ظاهرشاه را به رسمیت می‌شناسند و این قانون اولین سنگ جلوی پای شیعیان افغانستان است، چرا که در آن مذهب شیعه جعفری به رسمیت شناخته نشده و مذهب رسمی کشور حنفی اعلام شده است. امروز هم شورای علمای شیعه سرپل درخواست کرده بود که موضع طالبان در قبال مذهب شیعه جعفری به صورت شفاف اعلام شود.

نماشای گلونی را دنبال کنید

ترورها و درگیری‌ها در کابل ادامه دارد. خبرهایی غیررسمی درباره استقرار چینی‌ها در فرودگاه بگرام در شمال کابل منتشر شده است. دیشب چراغ‌های این فرودگاه روشن شده است و اهالی محل هم از استقرار نیروهای چینی در فرودگاه می‌گویند، ولی از نشست و برخاست هواپیما حرفی نزده‌اند. امشب دیلی‌میل خبری درباره نشستن هواپیماهای نظامی چین در این فرودگاه منتشر کرد. باید منتظر اخبار تأییدشده از حضور چینی‌ها در فرودگاه بگرام ماند.

هواپیماهای بدون سرنشین در آسمان غزنی پرواز می‌کنند، در حالی که طالب‌ها تکنولوژی این هواپیماها را ندارند و قطعا این هواپیماها متعلق به طالبان نیستند. یک هلی‌کوپتر ناشناس نیز امروز در خوست و در منطقه‌ای که قبلا تحت کنترل آمریکایی‌ها بوده، فرود آمده است.

دیروز اخبار درگیری در چاریکار منتشر شد و نیروهای طالبان مدعی شدند عملیات کار داعش بوده است. این روزها هر گروه یا فردی علیه طالبان عملیاتی انجام دهد، طالبان مدعی می‌شود که داعش است. طالبان در واکنش به عملیات چاریکار، چند خانه از مردم عادی را با خمپاره هدف قرار داد و زن و بچه‌های زیادی کشته شدند.

امروز هم درگیری‌ها در منطقه خیرخانه و کاریزمیر کابل با سلاح‌های سنگین و سبک ادامه داشت و باز طالبان مدعی شد که افراد داعش بوده‌اند، اما برخی از درگیری‌ بین طالبان بدخشی و جریان حقانی می‌گفتند و برخی هم از درگیری بین نیروهای ملاتاج‌محمد مجاهد و بخشی از طالبان که می‌خواستند وارد خانه ملاتاج‌محمد مجاهد شده و او را دستگیر کنند، حرف می‌زدند.

امروز انفجاری انتحاری در مسجد جامع عیدگاه کابل رخ داد که به صورت غیررسمی گفته شد در مراسم فاتحه‌خوانی مادر ذبیح‌الله مجاهد اتفاق افتاده است. اخبار درباره تلفات ضد و نقیض است و تا ۱۰ کشته و ۲۰ زخمی تأیید شده است. امارت اسلامی داعش را متهم کرده، ولی داعش هنوز مسئولیت را بر عهده نگرفته است.

رئیس بیمارستان ولایتی غور در مصاحبه‌ای گفته در ماه‌های گذشته ۳۰۰ کودک به خاطر بیمارهای‌های فجیع‌شان به این بیمارستان آورده شده و بعد از معاینه مشخص شده که مشکل همه آنها سوءتغذیه بوده و ۲۰ نفر از آنها نیز فوت شده‌اند. رئیس بیمارستان ولایتی بادغیس نیز در مصاحبه‌اش اشاره کرده که روزانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر به این بیمارستان مراجعه کرده که ۹۰ درصد آنها مشکل سوءتغذیه و گرسنگی دارند.

ویدئویی از حمید خراسانی که جزو اوباش پنجشیر به شمار می‌رود و به طالبان پیوسته و از سوی طالبان در پنجشیر مسئولیتی در پلیس گرفته، منتشر شده که می‌گوید مردم را به جرم پنجشیری بودن می‌کشند و به ظلم نیروهای امارت اعتراف می‌کند.

در این چند روز اخبار خوبی از پنجشیر رسیده است، در اندراب نیروی مقاومت برخاسته و فرماندهان مشهور باقی‌مانده از دوران جهاد به کوه رفته و مقاومت جدی شکل داده‌اند. از سوی دیگر فرماندهان مقاومت پنجشیر در تلاش هستند تا در یک نقطه جغرافیایی به نیروهای مقاومت در اندراب پیوسته و جریان مقاومت را تقویت کنند. در روزهای اخیر نیروهای حاضر در اندراب عملیات خوبی علیه طالبان داشته‌اند.

دیروز طالبان برای اولین بار پس از تسلط به پنجشیر به نیروهای صلیب سرخ محلی اجازه داده‌اند وارد دره پنجشیر شده و اجساد باقی‌مانده را جمع‌آوری کنند. نیروهای صلیب سرخ محلی کانال و شماره تماسی را برای افرادی که بستگان‌شان در پنجشیر گم شده اعلام کرده‌اند.

وقتی که نیروهای امارت به پنجشیر حمله کردند، تعداد زیادی از مردم که قبلا از مناطق شمالی آواره شده بودند، در این دره حضور داشتند و جنگی هم با طالبان نداشتند، ولی تعداد زیادی از اینها بدون هیچ ارتباطی با مقاومت کشته شدند و اجسادشان در منطقه رها شده بود.

طبق اطلاعیه صلیب سرخ محلی افغانستان تاکنون حدود ۳۰۰ جسد جمع‌آوری شده که در منطقه رها شده بودند.

صوت لایو یکشنبه ۱۱ مهرماه

https://dl.golvani.ir/radio/%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%88%20%DB%8C%DA%A9%E2%80%8C%D8%B4%D9%86%D8%A8%D9%87%20%DB%B1%DB%B1%20%D9%85%D9%87%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%87.mp3?_=1

دانلود کنید

سایر اخبار مربوط به افغانستان را بخوانید

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل