گلونی

ماه کامل چیست و چگونه دیده می‌شود؟

ماه کامل چیست و چگونه دیده می‌شود؟

ماه کامل چیست و چگونه دیده می‌شود؟

ماه کامل چیست و چگونه دیده می‌شود؟

به گزارش گلونی از حدود ساعت ۱۸:۲۷ دقیقه روز چهارشنبه ۲۸ مهر ماه یا ۲۰ اکتبر، شاهد رخداد نجومی ماه کامل، بدر یا Fullmoon بودیم.

ماه در هنگام غروب خورشید، از افق شرقی، طلوع می‌کند و نیمه شب به بالاترین نقطه خود می‌رسد و این پدیده تا سپیده دم روز بعد ادامه خواهد داشت.

به طور کلی بدر یا ماه کامل حالتی از کره‌ماه است که زمین میان ماه و خورشید قرار می‌گیرد یا به بیان دیگر خورشید و ماه در دو طرف مخالف زمین، قرار می‌گیرند.

ماه کامل چیست و چگونه دیده می‌شود؟

این پدیده در سنت‌های مناطق مختلف دنیا معانی خاص خود را دارد. در بسیاری از مناطق دنیا ماهِ کامل اکتبر به ماهِ شکارچی نیز معروف است.

هزاران سال است که انسان از ماه برای ردیابی فصول و برنامه‌ریزی برای شکار، کاشت و برداشت محصول استفاده می‌کند.

از این رو در غرب ماه کامل هر ماه سال، نام مختص به خود را دارد.

نظریه‌های زیادی در مورد منشا نام شکارچی برای ماهِ کامل اکتبر وجود دارد اما اغلب تصور بر این است که این ماهِ کامل سیگنالی برای شکارچیان به منظور شروع شکار در آستانه فصل زمستان بوده است.

براساس این نظریه‌ها به دنبال ماه کامل قبلی که برداشت نام داشته تمام کارهای مربوط به مزرعه خود را انجام می‌دادند و مزارع خود را درو می‌کردند.

بعد نوبت به شکارچیان برای شکار حیواناتی می‌رسیده که چاق شدند و برای خوشه چینی خودشان را نمایان کردند.

اعتقاد بر این است که هر دو ماه برداشت و ماهِ شکارچی توسط کشاورزان و شکارچیان برای تمایز این دو دوره، نامگذاری شده است.

ماهِ کامل اکتبر به جز شکارچی به ماهِ سفر، ماهِ چمن در حال مرگ و ماهِ خونین نیز شناخته می‌شود.

همچنین این ماه معمولا در اواخر بارندگی‌های موسمی فصلی در شبه قاره هند نیز رخ می‌دهد و نماد پایان ماه آشوین در تقویم سنتی هندوهاست.

نکته آخر اینکه ماه کامل اکتبر یا ماه شکارچی لزوما روشن‌تر یا بزرگتر از سایر ماه‌های کامل نیست اما طبیعتا وقتی در هنگام طلوع یا غروب ماه در نزدیک افق به آن نگاه می‌اندازیم آن را بزرگتر و نارنجی‌تر می‌بینیم که این بزرگتر دیده شدن، مربوط به پدیده‌ای به نام توهم ماه است.

پایان پیام

نویسنده: حسین شیرمحمدی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل