گلونی

تاریخچه معماری تخت جمشید در شیراز و میدان نقش جهان اصفهان

تاریخچه معماری تخت جمشید در شیراز و میدان نقش جهان اصفهان

تاریخچه معماری تخت جمشید در شیراز و میدان نقش جهان اصفهان

تاریخچه معماری تخت جمشید در شیراز و میدان نقش جهان اصفهان

به گزارش گلونی معماری در ایران بیش از ۶۰۰۰ سال تاریخ پیوسته دارد. این معماری نه‌تنها فراتر از مرز جغرافیایی ایران امروزی نمودی بارز دارد بلكه از نظر تنوع، پهنه وسیعی را در بر می‌گیرد.

در واقع معماری ایرانی دارای استمراری بوده كه هر چند بارها بر اثر كشمكش‌های داخلی و هجوم‌های خارجی دستخوش فترت یا انحراف موقتی شده، با این همه به سبكی دست یافت كه با هیچ سبك دیگری اشتباه نمی‌شود.

در این میان آثاری هستند که از ارزش تاریخی و معماری بالایی برخوردارند. آثاری مثل تحت جمشید در شیراز و میدان نقش جهان اصفهان.

معماری تخت جمشید: مجموعه‌ای از کاخ‌های بسیار باشکوهی است که ساخت آنها در سال ب512 قبل از میلاد آغاز شد و اتمام آن 150 سال به طول انجامید.

تخت جمشید در محوطه وسیعی واقع شده که از یک طرف به کوه رحمت و از طرف دیگر به مرودشت محدود است. این کاخ‌های عظیم سلطنتی در کنار شهر پارسه که یونانیان آن را پرسپولیس خوانده‌اند ساخته شده است.ساختمان تخت جمشید در زمان داریوش اول در حدود 518 ق.م آغاز شد.

نخست صفه یا تختگاه بلندی را آماده کردند و روی آن تالار آپادانا و پله‌های اصلی و کاخ تچر را ساختند. پس از داریوش، پسرش خشایارشا تالار دیگری را به نام تالار هدیش را بنا نمود و طرح بنای تالار صد ستون را ریخت.

اردشیر اول تالار صد ستون را تمام کرد. اردشیر سوم ساختمان دیگری را آغاز کرد که ناتمام ماند. این ساختمان‌ها بر روی پایه‌هایی ساخته شـده که قسمتی از آنها صخره‌های عظیم و یکپارچه بوده و یا آنها را در کوه تراشیده‌اند.

معماری هخامنشی، هنری است از نوع تلفیق و ابداع که از سبک معماری‌های بابل و آشور و مصر و شهرهای یونانی آسیای صغیر و قوم اورارتو اقتباس شده و با هنرنمایی و ابتکار روح ایرانی نوع مستقلی را از معماری پدید آورده است.

هخامنشیان با ساختن این ابنیه عظیم می خواستند عظمت شاهنشاهی بزرگ خود را به جهانیان نشان دهند.

ميدان نقش جهان اصفهان: این میدان در زمان صفويان در جايی بنا شده است که پيش از آن باغ بزرگی به نام باغ نقش جهان در آن مکان بوده است.

درازای ميدان نقش جهان بيش از 500 متر، پهنای آن 165 متر و مساحت آن نزديک به 85 هزار متر مربع است. در زمان شاه عباس اول و جانشينان وی اين ميدان محل بازی چوگان، رژه قشون و برگزاری آئين‌ها و جشن‌ها و نمايش‌های گوناگون بوده است.

دو دروازه سنگی چوگان که هنوز در شمال و جنوب اين ميدان بر جای مانده، يادگار آن دوران است. پیترو دلاواله، جهانگرد ایتالیائی نیز اظهار نظر کرده است: «دور تا دور این میدان را ساختمان‌های مساوی و موزون و زیبا فرا گرفته که سلسله آنها در هیچ نقطه قطع نشده است.

 درها همه بزرگ و دکان‌ها همسطح خیابان هستند و بالای آنها ایوان‌ها و پنجره‌ها و هزاران تزئینات مختلف، منظره زیبائی به وجود آورده است.

این حفظ تناسب در معماری و ظرافت کار باعث تجلی بیشتر زیبایی میدان می‌شود و با وجودی که عمارت‌های میدان ناوو نادر رم بلندتر و غنی‌تر هستند، اگر جرات این را داشته باشم باید بگویم میدان نقش جهان را به‌ دلایلی ترجیح می‌دهم.»

با معماری ایرانی و ویژگی آن بیشتر آشنا شوید

پایان پیام

نویسنده: فاطمه نصیری راد

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل