گلونی

نقشه های تاریخی تهران؛ ۵ نقشه قدیمی را دانلود کنید

نقشه های تاریخی تهران در صد سال گذشته

نقشه های تاریخی تهران در صد سال گذشته

نقشه های تاریخی تهران در صد سال گذشته

به گزارش گلونی نقشه‌های تاریخی اطلاعات جالبی از شهر تهران می‌دهند. مثلا می‌توان دنبال نام کوچه، خیابان‌های قدیمی گشت یا دید کدام بنای قدیمی روی این نقشه‌ها ثبت شده و چقدر قدمت دارد.

5 نقشه‌ای که در ادامه نسخه باکیفیت آنها قرار گرفته، 5 نقشه تاریخی از شهر تهران است که این شهر را در بازه حدود صد‌ساله‌ای از سال 1231 تا 1327 شمسی نشان می‌دهد. نقشه‌ها قدم به قدم توسعه این پایتخت را در دوره‌های مختلف نشان می‌دهند و جزییات آنها می‌تواند اطلاعات ارزشمندی داشته باشد.

نقشه بره‌زین 1231

نقش الیاس بره‌زین یکی از قدیمی‌ترین نقشه‌های شهر تهران است. این نقشه تهران را در اوایل سلطنت ناصرالدین شاه نشان می‌دهد و در برخی منابع آمده که ترسیم این نقشه از اواخر دوره محمدشاه قاجار آغاز شده است. ایلیا نیکالایویچ بره‌زین، خاورشناس روس بوده است.

در بالای این نقشه آمده جمله «تصویر دارالخلافه تهران پایتخت شاه عالم‌پناه شاهنشاه ناصرالدین‌شاه بن محمدشاه» دیده می‌شود. همچنین در پایین نقشه نیز جمله «بسعی کمترین بندگان الیاس بره‌زین منقش شد» دیده می‌شود. این نقشه تهران را پیش از توسعه دوران ناصری نشان می‌دهد.

با کیفیت بالا دانلود کنید

نقشه بره زین

نقشه کرشیش 1237

نقشه تاریخی معروف تهران در سال 1237 شمسی به سرپرستی اعتضادالسلطنه با همکاری موسیو کرشیش که معلم مدرسه دارالفنون بوده، ترسیم شده است. این نقشه آغاز تحولات در شهر تهران را نشان می‌دهد، هر چند مرزهای شهر همچنان محدود به دیوارها و دروازه‌هاست اما ساخت و ساز در تهران رونق گرفته است.

این نقشه به دلیل نام‌گذاری بناها و خانه‌های بسیاری در تهران آن زمان، این روزها جزو نقشه‌های ارزشمند از لحاظ پژوهشی محسوب می‌شود و رد بسیاری از خانه‌های تاریخی تهران را می‌توان روی این نقشه گرفت.

با کیفیت بالا دانلود کنید

نقشه های تاریخی تهران؛ نقشه کرشیش

نقشه نجم‌الملک 1270

نقشه نجم‌الملک یا نقشه عبدالغفار در سال 1270 شمسی به دستور ناصرالدین شاه قاجار ترسیم شده است. این نقشه تهران را پس از توسعه دوره ناصری نشان می‌دهد و به این جهت بسیار ارزشمند است. در حاشیه این نقشه 140 در 140 سانتی‌متری نوشته‌هایی زیادی از روند تهیه نقشه وجود دارد.

در این نوشته‌ها آمده که این نقشه توسط معلمان، مهندسان و فارغ التحصیلان مدرسه دارالفنون در عرض یکسال تهیه شده است. نقشه نجم‌الملک به دلیل جزییات فراوان و اطلاعاتی که از تهران 130 سال پیش در اختیار می‌گذارد، نقشه ارزشمندی است.

با کیفیت بالا دانلود کنید

نقشه نجم الملک

نقشه محمد غفاری 1323

نقشه محمد غفاری را جزو نخستین نقشه‌های غیر دولتی شهر تهران می‌دانند. این نقشه را سرهنگ محمدرضا غفاری در سال 1323 با کسب اجازه از ارتش ترسیم کرده است. یکی از ویژگی‌های این نقشه، ضمیمه آن است. غفاری بخشی از مرکز شهر تهران را در نقشه ضمیمه ترسیم کرده است.

نقشه غفاری وضعیت شهر تهران را در ابتدای دوره پهلوی دوم نشان می‌دهد.

زیر این نقشه نوشته شده: «انحصار فروش این نقشه با اتحادیه باقر اعتضادی می‌باشد.» همچنین در کادر دیگری نام سرهنگ محمد غفاری و امضای او دیده می‌شود. در بخش ضمیمه این نقشه ایستگاه راه آهن تهران به همراه ترسیم ریل‌های قطار به شکل متفاوتی دیده می‌شود.

نقشه محمد غفاری و ضمیمه آن را با کیفیت بالا دانلود کنید

نقشه دایره جغرافیایی ستاد ارتش 1327

نقشه دایره جغرافیایی ستاد ارتش از تهران در سال 1327، آغاز توسعه شمالی و شرقی شهر تهران را نشان می‌دهد. هرچند حد شمالی‌ای که از شهر تهران آن زمان در این نقشه ترسیم شده، حوالی میدان هفت تیر و خیابان کریمخان امروزی است.

تمرکز نقشه دایره جغرافیای ستاد ارتش روی بناها و اماکن دولتی است و جزییات بسیاری از اماکن اداری و نظامی روی آن قابل مشاهده است. در گوشه سمت چپ ارتش نام افسران ترسیم این نقشه ذکر شده است.

با کیفیت بالا دانلود کنید

نقشه دایره جغرافیایی ستاد ارتش

پایان پیام

نویسنده: احسان رستمی پور

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل