گلونی

آیا می توان وقایع ۲۸ مرداد را یک کودتا دانست؟

آیا می توان وقایع ۲۸ مرداد را یک کودتا دانست؟

آیا می توان وقایع ۲۸ مرداد را یک کودتا دانست؟

آیا می توان وقایع ۲۸ مرداد را یک کودتا دانست؟

به گزارش گلونی نشست تخصصی با موضوع «بازشناخت رخداد 28 مرداد» توسط کانون ایرانشهر با همکاری گروه رشن، موسسه گلونی و اتحادیه انجمن‌‌های علمی دانشجویی تاریخ برگزار شد.

دکتر سعید محمدخانی، دانش‌‌آموخته دکترای تاریخ و پژوهشگر تاریخ معاصر یکی از کسانی بودند که در این نشست درباره ماهیت وقایع و رخدادهای 28 مرداد 1332 به سخنرانی پرداختند.

نخستین مخالفان مصدق وابستگان شرکت نفت ایران و انگلیس و هواداران سیاست بریتانیا در ایران بودند. این گروه در بخش‌های مختلف اجتماع فعال بودند. برخی از نمایندگان دوره هفدهم مجلس شورای ملی با مصدق آشکار و پنهان مخالفت می‌کردند.

وقایع ۲۸ مرداد

 نماشای گلونی را دنبال کنید

شبکه بدامن دستگاه مطبوعاتی وابسته به شرکت نفت ایران و انگلیس هم با نوشتن مقاله و پخش اخبار و دامن زدن به شایعات نقش خود را ایفا می‌کردند.

کودتای ۲۸ مرداد از بحث برانگیزترین رخدادهای تاریخ معاصر ایران به‌ شمار می‌رود و صف‌بندی‌های سیاسی جدی میان طیف‌های مختلف درباره آن وجود دارد.

طرفداران محمدرضا پهلوی، نخست‌وزیر وقت را به نقض قانون اساسی مشروطه متهم و از برکناری او توسط شاه با همراهی ارتش دفاع می‌کنند.

اما مخالفان بر این عقیده‌‌اند که نیروهای کودتاگر یک دولت رسمی و قانونی را بر کنار کرده‌‌اند که این پرسش را به میان می‌‌آورد که ماهیت کودتا چیست؟ دولت قانونی آیا تعریفی در قانون اساسی مشروطه داشته است؟ و بسیاری موارد دیگر.

در این سخنرانی دکتر سعید محمدخانی برآنند تا به پرسش‌‌های مذکور پاسخ داده و به تحلیل و بررسی داده‌‌های تاریخی که تا به امروز به دست آمده‌‌اند بپردازند.

سایر وبینارهای گلونی را ببینید

پایان پیام

نویسنده: علیرضا خزایی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل