گلونی

پلنگ های دنا شناسنامه دار شدند

پلنگ های دنا شناسنامه دار شدند

پلنگ های دنا شناسنامه دار شدند

پلنگ های دنا شناسنامه‌دار شدند

به گزارش گلونی یک گروه مستندساز در مدت ۴ سال با پایش ۱۴ هزار هکتار از عرصه‌های پارک ملی دنا، ۱۸ قلاده پلنگ را شناسایی و شناسنامه‌دار کردند.

با نصب دوربین در مکان تردد پلنگ‌ها در سال های متمادی این گونه توسط مستند‌سازان، کارشناسان و ماموران اجرایی تصویر‌برداری شده است.

پلنگ های دنا

در این ویدیو شرح تولید این مستند و چگونگی به انجام رسیدن آن توضیح داده شده است:

نماشای گلونی را دنبال کنید

گفتنی است منطقه حفاظت شده دنا یکی از غنی‌ترین مناطق زیستی از لحاظ تنوع گیاهی و جانوری در ایران و جهان محسوب می‌شود که در سال ۲۰۱۰ میلادی برابر با سال ۹۰ از سوی سازمان یونسکو به عنوان دهمین ذخیره‌گاه بیوسفری ایران و پانصد و پنجاهمین ذخیره‌گاه دنیا به ثبت رسیده است.

حیات وحش دنا معرف سیمای جانوری زاگرس محسوب می‌شود و با توجه به حفاظت مستمر محیط‌بانان این منطقه از اواخر سال ۶۹ تاکنون نیز این زیست بوم حیاتی محل رشد و تکثیر بسیاری از گونه‌هایی با اهمیت بوده است.

مهمترین پدیده طبیعی در دل این زیستگاه ارزشمند، رشته کوه دناست که از شمال غرب به سمت جنوب غرب به طول ۹۰ کیلومتر امتداد یافته و با دارا بودن ۵۰ قله مرتفع بالای چهار هزار و ۵۰۰ متر در زمره نواحی ارزشمند کوهستانی کشور و منطقه قرار گرفته است.

منطقه حفاظت شده دنا که در شمال شهر یاسوج و شهر توریستی سی‌سخت، جنوب استان اصفهان و جنوب استان چهار محال و بختیاری در حوزه آبریز کارون قرار گرفته، منطقه‌ای کوهستانی است که اختلاف ارتفاع بلندترین و پست‌ترین نقاط در این منطقه افزون بر سه هزار متر است.

مناطق حفاظت شده دنا با وسعت ۹۳ هزار و۶۶۰ هکتار و دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲هکتار در شهرستان های بویراحمد و دنا در کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته‌اند.

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل