آتش سوزی جنگل در روسیه و تخریب گسترده و رکوردشکن این حادثه

آتش سوزی جنگل در روسیه و تخریب گسترده و رکوردشکن این حادثه

آتش‌سوزی‌های امسال بیشترین آسیب را به جنگل‌های روسیه وارد کردند.

به گزارش گلونی به نقل از گاردین بر اساس داده‌های Greenpeace، آتش‌سوزی جنگل‌های روسیه بدترین خسارت را از زمان شروع پایش این مناطق با ماهواره‌ها وارد کرده است.

بر اساس داده‌های اخیر آژانس جنگلداری روسیه که توسط Greenpeace تجزیه و تحلیل شده است، روسیه بدترین فصل آتش‌سوزی جنگل‌ها را در تاریخ مدرن این کشور پشت سر گذاشته است.

آتش‌سوزی‌ها بیش از ۱۸.۱۶ میلیون هکتار از جنگل‌های روسیه را در سال ۲۰۲۱ از بین برده است و این رکورد مطلق از زمانی که این کشور در سال ۲۰۰۱ شروع به نظارت بر آتش‌سوزی جنگل‌ها با استفاده از ماهواره ها کرد، ثبت شده است.

رکورد آتش‌سوزی‌ها در اواخر هفته گذشته پس از یک فصل آتش‌سوزی طولانی که باعث انتشار سطح بی‌سابقه‌ای از آلاینده‌ها شد و زندگی روزمره را برای صدها هزار نفر از ساکنان سیبری و دیگر مناطق مرکزی روسیه دشوار کرد، شکسته شد.

به گفته Greenpeace روسیه در چند سال گذشته، از زمانی که مساحت آتش‌سوزی‌ها از ۱۵ میلیون هکتار فراتر رفته است، این میزان از تخریب جنگل‌ها به احتمال زیاد در شرایط واقعیت آب و هوایی جدید به «عادی جدید» تبدیل شده است.

این آتش‌سوزی‌ها در درجه اول جوامع سیبری را تحت تأثیر قرار داده است، جایی که تابستان‌های خشک و گرم، جنگل‌های وسیع تایگا را به مناطق قابل اشتعال تبدیل کرده است.

در یاکوتیا، منطقه‌ای در سیبری شمالی که به شدت آسیب دیده است، دود ناشی از آتش سوزی هفته‌ها پایتخت این منطقه، یاکوتسک، را پوشانده بود و روستاییان مجبور بودند در آخرین تلاش‌ها برای نجات خانه‌های خود گرد هم آیند.

این آمار آتش‌سوزی‌هایی را که در خارج از جنگل‌های روسیه رخ داده است را شامل نمی‌شود. گریگوری کوکسین، سرپرست پروژه آتش‌نشانی Greenpeace روسیه می‌نویسد: «اگر همه آتش‌سوزی‌ها را شمارش کنیم، چمن، نی، تاندرا، و مناطقی که تحت پوشش صندوق جنگل نیستند، ما تعداد بیشتری از آتش‌سوزی‌ها را خواهیم دید.

وی گفت که مساحت کل می‌تواند تا ۳۰ میلیون هکتار باشد، مساحتی به وسعت ایتالیا یا لهستان.»

سوختن و آتش‌سوزی جنگل در روسیه به انتشارات گازهای آلاینده جهانی در ماه‌های اخیر افزود. سرویس نظارت بر جو کوپرنیک اتحادیه اروپا دریافت که سوخت جنگل‌ها ماه گذشته ۱.۳ گیگاتون دی‌ اکسید کربن آزاد کرد، این بالاترین میزان انتشار آلاینده‌ها از زمان شروع اندازه گیری‌های سازمان در سال ۲۰۰۳ است.

جنگل‌های تایگا در سیبری بین ژوئن و آگوست ۹۷۰ مگاتون دی اکسید کربن به جو وارد کردند (بیشتر از همه جنگل های بقیه جهان با یکدیگر).

آتش‌سوزی‌ها در یاکوتیا نقش مهمی در این زمینه ایفا کردند، زیرا فصل آتش‌سوزی طولانی‌تر شده است و به آتش‌سوزی‌های سمت شمال در حال حرکت هستند، در حالیکه دما به صورت غیر معمولی بالا و رطوبت خاک کمتر از حد معمول است.

بر اساس داده‌های Greenpeace روسیه، آتش‌سوزی‌ها در یاکوتیا از جمله در شمال دایره قطب شمال ادامه دارد. کوکسین می‌گويد این برای این زمان از سال طبیعی نیست.

همچنین Greenpeace می‌گويد آتش‌سوزی‌های چمن‌ها نیز عمدتا در مناطق جنوبی روسیه شامل روستوف، ولگوگراد، آستراخان و اورنبورگ ادامه دارد.

تغییرات آب و هوایی همچنین مدیریت آتش‌سوزی‌های منظم روسیه را که در سال‌های گذشته مسکو و دیگر شهرها را درگیر دود سمی کرده است، برای نیروهای اورژانس دشوارتر می‌کند.

تاثیرات منفی آب و هوایی پرواز بر فراز اقیانوس اطلس

پایان پیام

ترجمه و تنظیم: مریم قره‌گزلو

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 246525 ساعت خبر : 12:26 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=246525
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات