الزامات حقوقی محیط زیست و توسعه پایدار در ایران

الزامات حقوقی محیط زیست و توسعه پایدار در ایران

پنجمین وبینار از مجموعه وبینارهای محیط زیستی «بخشی از راه‌حل» با موضوع «الزامات حقوقی محیط زیست و توسعه پایدار در ایران» برگزار شد.

به گزارش گلونی پنجمین وبینار از مجموعه وبینارهای محیط زیستی بخشی از راه‌حل به همت گروه مردمی قرار سبز، اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی محیط زیست، باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی، انجمن محیط زیست دانشگاه تهران با حمایت بیش از ۶۰ تشکل دانشجویی و مردم نهاد در سراسر کشور با موضوع «الزامات حقوقی محیط زیست و توسعه پایدار در ایران» در روز جمعه ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ برگزار شد.

نگار قدیمی نویسنده و محقق پایداری، زهرا گلیج مدیرعامل موسسه کارآفرینش توسعه هزاره سوم، لیلا زمانی سرپرست دفتر مدیریت اقتصاد و فناوری سازمان محیط زیست در این نشست به سخنرانی پرداختند.

در این وبینار که از ساعت ۱۷:۳۰ در بستر اسکای‌روم آغاز شد ابتدا نگار قدیمی از روند تغییر اکوسیستم‌ها گفت: «روندهای تغییر اکوسیستم‌ها از نیمه قرن بیستم شتاب بسیاری داشته اند، روندهایی مانند تخریب جنگل‌ها یا میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای.

این شتاب همزمان با فعالیت‌های بشر نظیر افزایش جمعیت و افزایش مصرف کودهای شیمیایی بوده است. فعالیت‌های بشر در حدی زیاد و گسترده شده‌اند که شکل بیوسفر را تغییر می‌دهند در نهایت این تغییر باعث تخریب اکوسیستم‌ها شده است.»

قدیمی درباره مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها افزود: «پایداری شرکت‌ها که در ایران از آن به عنوان مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها یاد می‌شود به معنای آن است که شرکت‌ها اثرات منفی خود بر محیط زیست و جامعه را به حداقل برسانند و اثرات مثبت را در راستای اهداف ۱۷ گانه سازمان‌ملل تعیین کنند.»

در ادامه وبینار لیلا زمانی با تاکید بر ارتباط متقابل انسان و محیط زیست افزود: «کلیه کالاها و خدمات ما از محیط زیست گرفته می‌شود و چیزی که تحویل آن می‌دهیم پسماندها و مواد زائد است.محیط زیست برای آنکه بتواند این مواد را جذب کند و بعد مجدداً خدمات بدهد دارای ظرفیتی است که به آن ظرفیت زیستی گفته می‌شود‌ در حال حاضر ما از این ظرفیت عبور کرده‌ایم و در وضعیت بحرانی قرار داریم.»

زمانی درباره اقتصاد محیط زیستی افزود: «منابع مالکیت خصوصی ندارند و رایگان هستند به همین دلیل توسعه لجام‌ گسیخته اتفاق می‌افتد. به منظور آن که جلوی تخریب گرفته شود و به منابع ارزش داده شود اقتصاد محیط زیست مطرح شده است. اقتصاد محیط زیست به ایجاد یک موازنه بین فعالیت‌های اقتصادی و اثرات آن‌ها می‌پردازد.

محاسبه ارزش‌ها بسیار پیچیده است و نتایج دارای عدم قطعیت هستند به همین دلیل ارزش‌گذاری هنوز به طور کامل صورت نگرفته است. ارزش‌‌گذاری اقتصادی ابزار اقتصادی مناسبی برای حفاظت محیط زیست است و این ارزش‌ها وارد درآمدهای ملی می‌شوند.»

سپس زهرا گلیج مدیرعامل موسسه کارآفرینش توسعه هزاره سوم با تاکید بر مسولیت اجتماعی شرکت‌ها در قبال محیط زیست گفت: «در ایران نگاه به مسئولیت اجتماعی به این صورت است که شرکت‌ها بخشی از سود خود را صرف امور خیریه می‌کنند که با پایداری شرکت‌ها متفاوت است.»

او در ادامه صحبت‌هایش همچنین از اهمیت مشاغل سبز گفت: «با مشاغل سبز می‌توان به کاهش مصرف انرژی، کاهش پسماند تولیدی و در نتیجه کاهش هزینه‌ها، حفظ طبیعت و محیط زیست اشاره کرد.»

او در پایان با توجه به نگرش راهکارهای توسعه سبز افزود: «در ایران نیز اقداماتی در این خصوص صورت گرفته است که از جمله می‌توان به آموزش و توانمندسازی افراد در حفاظت از محیط زیست، تغییر نگرش صاحبان بنگاه‌ها، مدیران و متولیان به رعایت استانداردهای محیط زیستی و اجرای راهکارهای توسعه سبز برای ایجاد اشتغال و پیوند بین صنایع و محیط زیست اشاره کرد.»

نماشای گلونی را دنبال کنید

سایر وبینارهای گلونی را ببینید

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 246743 ساعت خبر : 11:26 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=246743
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات